Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ALTERNATÍV UTAK A PEDAGÓGIÁBAN
Azonosító
BMEGT51A565
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU (1 kredit idegen nyelven teljesíthető)
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek azokkal a kérdésekkel, amelyek a 21. századi pedagógia számára kihívást jelentenek Fontos, hogy a pedagógusjelöltek tisztában legyenek a konfliktusmenedzsment alapjaival, hiszen a szakképző intézményekben a mindennapi oktató munka során erre nagy szükségük lehet. A 21. században megjelenő netgeneráció igényeit fókuszba helyezve, illetve az egyre növekvő százalékban megjelenő különleges bánásmódot igénylő tanulók miatt, fontos, hogy olyan ismereteket szerezzenek a hallgatók, melyekkel felkelthetik a diákok motivációját. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri az alternatív pedagógia fogalmát, szakirodalmi hátterét.
  2. 2. Ismeri az alternatív pedagógiai irányzatokat.
  3. 3. Ismeri a kulcskompetenciákat, különösen a kulturális kompetenciát.
Képesség
  1. Képes saját értékeinek, erősségeinek és fejlesztésre szoruló tulajdonságainak felismerésére.
  2. Képes alkalmazkodni a kor kihívásaira, felhasználva a különböző módszerekben rejlő lehetőségeket.
  3. Képes alkalmazni, a tanórákba beépíteni az alternatív módszereket és eszközöket.
  4. Képes a nyitott légkör megteremtésére.
  5. Képes az idegen nyelvű szakirodalom elemzésére, a kutatási eredmények bemutatására.
Attitűd
  1. 1. Empatikus, törekszik mások megismerésére.
  2. 2. Konstruktív személy.
  3. 3. Befogadó az oktatást érintő új lehetőségek irányába.
  4. 4. A reflektív gondolkodásmód elsajátítását kiemelkedően fontosnak tartja.
  5. 5. Nyitott, együttműködő a feladatok elvégzésében.
  6. Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi, az eredményeket önállóan megjeleníti.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok az adott források alapján.
  2. Az alapvető elméleti tudás birtokában van.
  3. Felelősségteljes hozzáállást tanúsít munkája során.
  4. Reflektív személy, aki a kritikai észrevételek figyelembevételével, folyamatos fejlődést produkál.
  5. Kooperatív. A csoport többi tagjával együttműködve elméleti és gyakorlati tudását, képességeit felhasználja a közös munka sikeres megvalósításának érdekében.

Oktatásmódszertan

Előadások, beszélgetés, önálló feladatvégzés, csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Németh András (1996): A reformpedagógia múltja és jelene. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  • 2. Németh András - Skiera, Ehrenhardt (1998): Reformpedagógia és az iskola reformja. Eötvös, Budapest
  • 3. K. Nagy Emese (2015): KIP-könyv I.-II. Miskolci Egyetem Könyvkiadó. Miskolc.
  • 4. Klein Sándor (2011):A tanulás szabadsága Magyarországon - Alternatív pedagógiai irányzatok, iskolák, tanárok, tantárgyak. EDGE 2000 Kft. Budapest.
  • 5. Carl R. Rogers H. Jerome Freiberg (2013): A tanulás szabadsága. Edge 2000 Kft. Budapest.
  • 6. Shruthi Venkatesh Reddy: Towards Project-based Science Learning: A Finnish class teacher’s conceptions and implementation Master’s Thesis in Education Spring Term 2020 Faculty of Education and Psychology University of Jyväskylä
  • 7. Binetti, Giuseppe (2020) Steiner Education: freedom, spirituality and creativity. PhD thesis. http://theses.gla.ac.uk/81642
  • Joseph m. 8. Le doux Alisha a. Waller (2016): The Problem Solving Studio: An Apprenticeship Environment for Aspiring Engineers. Advances in engineering education.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó dolgozat és ennek órai prezentációja (önálló gyűjtőmunka eredménye és az órai aktivitás) alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel. Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 2. házi feladat keretében lehet teljesíteni.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): A beadandó egy legalább 5 oldal terjedelemben elkészített tudományos igényű munka, melynek témája előre megadott témákból választott vagy a hallgató által saját tapasztalatához, érdeklődéséhez kapcsolódó téma, melyet az oktatóval előre egyeztetett. A dolgozatban minimum 4 szakirodalom felhasználása kötelező, melyek között egynek idegen nyelvűnek kell lennie. 2. A szemináriumokon való aktivitás, konstruktivitás az értékelés második részét képezi. A dolgozat témáját prezentáció formájában is elő kell adni. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (órai aktivitás): 40
  • részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 60
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88–95%
76–87%
Közepes 63–75%
Elégséges 51–62%
Elégtelen <50%

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 16
házi feladatra felkészülés 64
házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven 20
egyéb felkészülés 20
Összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A tantárgy céljainak bemutatása.
2. Követelmények megbeszélése.
3. Az alternatív pedagógia jellemzője.
4. Az alternatív iskolák Magyarországon.
5. Az alternatív iskolák jellemzői.
6. Maria Montessori pedagógiája.
7. Rudolf Steinre filozófiája.
8. Carl Rogers személyiségközpontú pedagógiája.
9. John Dewey munkássága
10. Komplex Instrukciós Program KIP I.
11. Komplex Instrukciós Program II.
12. Howard Gardner intelligencia elmélete
13. Prezentációk bemutatása.
14. A szemeszter zárása, összefoglalás.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - kattein-pornoi.rita@gtk.bme

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.