I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
ALTERNATIVE WAYS IN PEDAGOGY
ID (subject code)
BMEGT51A565
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
4
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
4
Subject Coordinator
Name
Dr. Kattein-Pornói Rita
Position
assistant professor
Contact details
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Vocational instructor BSc - Technical instructor specialisation (from 2021/22/Term 1)

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

The purpose of teaching the subject is for students to become familiar with the issues that are a challenge for pedagogy in the 21st century. It is important that prospective teachers are aware of the basics of conflict management, as they may need this in their daily teaching work in vocational training institutions. Focusing on the needs of the internet generation emerging in the 21st century, and due to the ever-increasing percentage of students requiring special treatment, it is important that students acquire knowledge that can stimulate student motivation.

Academic results

Knowledge
  1. 1. Knows the concept of alternative pedagogy and its literary background.
  2. 2. Knows alternative pedagogical trends.
  3. 3. Knows key competences, especially cultural competence.
Skills
  1. 1. Able to recognize his own values, strengths and qualities that need improvement.
  2. 2. Able to adapt to the challenges of the age, using the potential inherent in different methods.
  3. 3. Able to apply and incorporate alternative methods and tools into lessons.
  4. 4. Able to create an open atmosphere.
Attitude
  1. 1. Empathetic, seeks to get to know others.
  2. 2. Constructive person.
  3. 3. It is open to new opportunities in education.
  4. 4. He considers the acquisition of a reflective way of thinking to be extremely important.
  5. 5. Open and cooperative in completing tasks.
Independence and responsibility
  1. 1. Performs tasks independently based on the given resources.
  2. 2. Has basic theoretical knowledge.
  3. 3. Demonstrates a responsible attitude during his work.
  4. 4. A reflective person who takes critical comments into consideration and produces continuous improvement.
  5. 5. Cooperative. In cooperation with the other members of the group, he uses his theoretical and practical knowledge and skills in order to successfully implement the joint work.

Teaching methodology

Lectures, discussion, independent tasks, tasks prepared in group work.

Materials supporting learning

  • 1. Németh András (1996): A reformpedagógia múltja és jelene. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  • 2. Németh András - Skiera, Ehrenhardt (1998): Reformpedagógia és az iskola reformja. Eötvös, Budapest
  • 3. K. Nagy Emese (2015): KIP-könyv I.-II. Miskolci Egyetem Könyvkiadó. Miskolc.
  • 4. Klein Sándor (2011):A tanulás szabadsága Magyarországon - Alternatív pedagógiai irányzatok, iskolák, tanárok, tantárgyak. EDGE 2000 Kft. Budapest.
  • 5. Carl R. Rogers H. Jerome Freiberg (2013): A tanulás szabadsága. Edge 2000 Kft. Budapest.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó dolgozat és ennek órai prezentációja (önálló gyűjtőmunka eredménye és az órai aktivitás) alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): A beadandó egy legalább 5 oldal terjedelemben elkészített tudományos igényű munka, melynek témája előre megadott témákból választott vagy a hallgató által saját tapasztalatához, érdeklődéséhez kapcsolódó téma, melyet az oktatóval előre egyeztetett. A dolgozatban minimum 4 szakirodalom felhasználása kötelező, melyek között egynek idegen nyelvűnek kell lennie. 2. A szemináriumokon való aktivitás, konstruktivitás az értékelés második részét képezi. A dolgozat témáját prezentáció formájában is elő kell adni. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): nincs

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • részteljesítmény értékelés (órai aktivitás): 40
  • részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 60
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Kontaktórán való részvétel, házi feladat elkészítése

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 88–95%
Good 76–87%
Satisfactory 63–75%
Pass 51–62%
Fail 50%

Retake and late completion

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 16
házi feladatra felkészülés 64
egyéb felkészülés 40
összesen 120

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 13.03.2023.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. A szemináriumok témáiA tantárgy céljainak bemutatása. Követelmények megbeszélése.Az alternatív pedagógia jellemzője.Az alternatív iskolák Magyarországon.Az alternatív iskolák jellemzői.Maria Montessori pedagógiája.Rudolf Steinre filozófiája.Carl Rogers személyiségközpontú pedagógiája.John Dewey munkásságaKomplex Instrukciós Program KIP I.Komplex Instrukciós Program II.Howard Gardner intelligencia elméletePrezentációk bemutatása.Prezentációk bemutatása.A szemeszter zárása, összefoglalás.

Additional lecturers

Name Position Contact details
- - kattein-pornoi.rita@gtk.bme

Approval and validity of subject requirements