Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek azokkal a kérdésekkel, problémákkal, amelyek a 21. századi pedagógia számára kihívást jelentenek a speciális nevelés és az azzal összefüggő tanulásmódszertan területén. Fontos, hogy a pedagógusjelöltek tisztában legyenek a konfliktusmenedzsment alapjaival, hiszen a szakképző intézményekben a mindennapi oktató munka során erre nagy szükségük lehet. A sajátos nevelési igényű gyermekek növekvő száma miatt, ismeretekkel kell rendelkezniük az SNI gyermekekkel és a különleges figyelmet igénylő tanulókkal kapcsolatban. Szerezzenek módszertani ismereteket arról, miként segítsék, támogassák ezeket a diákokat. Nagy kihívást jelentenek napjainkban a netgenerációs kérdések és problémák, így fontos, hogy a hallgatók tisztában legyenek azzal, hogy az úgynevezett „Z” generációt miként tudják motiválni a tanulásban. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a sajátos nevelési igény, illetve a beilleszkedési, tanulási és magatartás nehézségek megnyilvánulásának különböző formáit.
- Ismer tanítási módszereket, technikákat, melyek alkalmasak a különleges figyelmet igénylő tanulók motiválására.
- Ismeri a hátrányos helyzetű tanulókkal kapcsolatos problémaköröket: a tanulók életkörülményeit és ezzel összefüggésben az iskolai nehézségeiket.
- Elsajátít olyan technikákat, amelyek segítséget jelenthetnek a szakképzésben tanuló tehetséges tanulókkal való bánásmódban.
- Ismer olyan módszereket, melyek segítséget jelentenek a szakképzésben tanuló, tanulási nehézségekkel küzdő diákok oktatása során.
Képesség
- Képes azon technikák elsajátítására, melyek a kiemelt figyelmet igénylő tanulók oktatásában jelentenek segítséget.
- Képes megfelelő empátiával kezelni a speciális nevelési szükségletű diákokat.
- Képes a nevelési helyzeteket, problémákat önállóan, kritikusan feldolgozni.
- Képes a problémamegoldó technikákat hatékonyan alkalmazni.
- Képes a diákokat érintő problémák esetén segítséget nyújtani, a megoldási lehetőségek kidolgozásában közreműködni.
- Képes az idegen nyelvű szakirodalom elemzésére, a kutatási eredmények bemutatására.
Attitűd
- Személyiségét segítő attitűd jellemzi.
- Előítélet-mentesség, tolerancia és szociális érzékenység jellemzi.
- Nyitott az együttműködésre.
- Törekszik az önálló és csoportokban végzett konstruktív alkotó és tervező munkára.
- Fontosnak tartja a diákok egyéni igényeihez igazodó szükséglet-kielégítést.
- Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi, az eredményeket önállóan megjeleníti.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a csoportban való hatékony munkavégzésért.
- A minőségi munkavégzéshez fontosnak tartja a személyes felelősség vállalását.
- Saját tevékenységét kritikusan értékeli.
Oktatásmódszertan
előadás, beszélgetés, vita, önálló feladatvégzés, csoportmunka, kooperatív technikák
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- 1. Marton Eszter, Papp Gabriella, Schiffer Csilla, Őszi Tamásné, Stefanik
- Krisztina, Perlusz Andrea, Vargáné Mező Lilla, Fehérné Kovács Zsuzsanna,
- Fótiné Hoffmann Éva, Lénárt Zoltán, Mlinkó Renáta, Szekeres Ágota,
- Takács István (2015): Sajátos nevelési igényű tanulók, fiatalok a
- szakképzésben. Ajánlások szakképzők számára. Moodle-ba feltöltve, vagy:
- http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_sajatos_nevelesi_igenyu_tanulok_fiatalok_a_szakkepzesben_ajanlasok_szakkapzok_szamara/SNI/ssnjb83g.htm
- 2. Bodnár Gabriella (2015): A tehetséggondozás elméleti és módszertani
- kérdései a szakmai pedagógusképzésben. (tankonyvtar.hu), vagy tanszéki
- Moodle.
- Ajánlott irodalom:
- 1. ARAPOVICS Mária (2016): A közösségfejlesztés alapfogalmai és a kulturális közösségfejlesztés paradigmái. In: Kulturális Szemle, 2016. III. évfolyam, 2016. évi 2. szám, Hazai tudományos műhely, 36-53.p.
- 2. BÁBOSIK István (1993): A spontán kirekesztődés mint iskolai ártalom. In: Új Pedagógiai Szemle, 1993. 7-8. sz. 86-94.p.
- 3. BAGDY Emőke: Kommunikáció, empátia, konfliktuskezelés. In: Hidak egymáshoz. Szerk. Gutman Bea. Budapest, Kulcslyuk Kiadó, 2011. 117-176.p.
- 4. Dr. BALOGH László: Új irányok az iskolai tehetséggondozásban. http://mipszi.hu/cikk/100817-uj-iranyok-iskolai-tehetseggondozasban (Utolsó hozzáférés: 2020. február 16.)
- 5. CSUKONYI Csilla-MÜNNICH Ákos (2004): A kábítószer-fogyasztás lélektani háttere a középiskolások körében, Új Pedagógiai Szemle, 2004/3, https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/a-kabitoszer-fogyasztas-lelektani-hattere-a-kozepiskolasok-koreben (Utolsó letöltés dátuma: 2020. február 18.)
- 6. GERGELY Katalin: A pedagógusszerep és a sajátos nevelési igény. In.: Középpontban a pedagógus. Régi értékek – új kihívások. Szerk. Karikó Sándor. Budapest, Áron, 2012. 161.-174.p.
- 7. GREZSA, F - SURÁNYI, ZS. Fiatalok szerhasználata. Budapest: 2014. 9-12. old. ISBN 978 963 7366 58 1
- 8. HENDERSON Paul (2006): A közösségfejlesztés alapelvei és gyakorlata. In: Parola, 2006. 4. szám, 3-7. p.= http://www.kka.hu/_Kozossegi_Adattar/PAROLAAR.NSF/d735fd2254be3c2ac125690d004a5c81/a146c506ce389576c125722d0033291d?OpenDocument (Utolsó letöltés dátuma: 2020. február 16.)
- 9. POLONKAI Mária (szerk.): Pedagógusszerepek a tehetséggondozásban. Gyakorlati megközelítések. Budapest, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2015.
- 10. RADICSNÉ Szerencsés Cecília: Minőségi munka a tanítási órákon. Módszerek a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztéséhez. Gyula, APC-Stúdió, 2008.
- 11. REDLIK Alexander: Konfliktusmoderálás. Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 2000.
- 12. SCHMIDT Thomas: Konfliktuskezelési tréninggyakorlatok. Komplett forgatókönyvek tréningvezetőknek. Miskolc, Z-Press kiadó, 2009.
- 13. SZEKSZÁRDI Júlia: Konfliktusok pedagógiája. Veszprém, Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2002.
- 14. TARI Annamária: Kik ezek a gyerekek? A Z generáció az iskolapadban; fordított szocializáció és netkultúra kamaszkorban. In: Digitalis_de_generacio. Szerk. Szekszárdi Júlia. Budapest, Underground Kiadó, 2012. 117-132.p.
- 15. TARI Annamária: Online illúziók – offline valóság. #alfageneracio, #zgeneracio. Budapest, Tericum Kiadó, 2019.
- 16. Jorun Buli-Holmberg, Sujathamalini Jeyaprathaban: EFFECTIVE PRACTICE IN INCLUSIVE AND SPECIAL NEEDS EDUCATION, INTERNATIONAL JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION Vol 31, No: 1, 2016, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1099986.pdf
- 17. Pol Ghesquie`re, Bea Maes & Roland Vandenberghe: The Usefulness of Qualitative Case Studies in Research on Special Needs Education, International Journal of Disability, Development and Education Vol. 51, No. 2, June 2004, https://www.researchgate.net/profile/Pol-Ghesquiere/publication/249003148_The_usefulness_of_qualitative_case_studies_in_research_on_special_needs_education/links/581463dc08aedc7d89620175/The-usefulness-of-qualitative-case-studies-in-research-on-special-needs-education.pdf
- 18. Kim Fong Poon-McBrayer, Ming-Gon John Lian: pecial Needs Education: Children with Exceptionalities, Chinese University Press, 2002, https://books.google.hu/books?hl=hu&lr=&id=QeUllFTE9nMC&oi=fnd&pg=PR11&dq=special+needs+education&ots=9FOrAl6Hj7&sig=-ZtPTYTq9CDusiehaJpYRQXYvvU&redir_esc=y#v=onepage&q=special%20needs%20education&f=false
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során elkészített gyűjtőmunka, bemutatott prezentáció és egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat összesített eredménye alapján történik. . Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 3. házi feladat keretében lehet teljesíteni.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Gyűjtőmunka a különleges figyelmet igénylő tanulók iskolai nevelését, tanítását érintő problémákat illetően. A hallgató saját tapasztalata vagy a szakirodalomban olvasottak alapján vizsgál meg egy konkrét problémahelyzetet előre megadott szempontok alapján. 2. Prezentáció készítése és bemutatása a gyakorlati órákon. A prezentáció az óra anyagához kapcsolódó témakörben készül. 3. Szintfelmérő dolgozat a félév végén, melyben a hallgató az órákon szerzett, ill. a szakirodalomból elsajátított ismereteiről ad számot. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (gyűjtőmunka): 25
- részteljesítmény értékelés (prezentáció): 25
- részteljesítmény értékelés (szintfelmérő dolgozat): 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88–95 |
Jó | 76–87 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 51–62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
házi feladat elkészítése | 26 |
egyéb felkészülés Házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven | 20 |
egyéb felkészülés | 2 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 3 óra/hét (nappali képzés), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A kurzus céljainak bemutatása. |
2. | A követelmények ismertetése. |
3. | A tartalomra vonatkozó elképzelések egyeztetése. |
4. | A feladatok megbeszélése. Ismerkedést segítő játékok. |
5. | A pedagógiai konfliktuselemzés és konfliktuskezelés kérdései. |
6. | A konfliktus fogalma. |
7. | A konfliktusok fajtái, |
8. | Konfliktuskezelési stratégiák. |
9. | Jellegzetes konfliktushelyzetek az iskolában. |
10. | A konstruktív konfliktushelyzetek tanulhatósága és taníthatósága. |
11. | Sajátos nevelési igényű diákok. |
12. | Hátrányos helyzetű diákok. |
13. | Fogalomértelmezés. |
14. | Módszerek a sajátos nevelési igényű és a hátrányos helyzetű fiatalokkal való bánáshoz. |
15. | Tehetséggondozás az iskolában. |
16. | A tehetség fogalma. |
17. | A tehetség fajtái. |
18. | A tehetség felfedezése. |
19. | Tehetségpontok. |
20. | Tehetséges fiatalok a szakképzésben |
21. | Netgenerációs kérdések és problémák. |
22. | A digitális kultúra a 21. század iskolájában. |
23. | A digitális eszközök alkalmazásának előnyei és hátrányai. |
24. | A „Z” generáció motiválásának lehetőségei. |
25. | Közösségfejlesztési lehetőségek az iskolában. |
26. | Közösségfejlesztéssel kapcsolatos alapfogalmak. |
27. | A közösségfejlesztés színterei. |
28. | Közösségfejlesztési lehetőségek a szakképző iskolákban. |
29. | Válsághelyzetek a középiskolás diákok életében. |
30. | Káros szenvedélyek: dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás, droghasználat. |
31. | Védőfaktorok kialakításának iskolai lehetőségei. |
32. | Jó gyakorlatok megismertetése. |
33. | A félév zárása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin | egyetemi adjunktus |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.