Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SPECIÁLIS NEVELÉSI TERÜLETEK ÉS TANULÁSMÓDSZERTAN
Azonosító
BMEGT51M558
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
9
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Feketéné Dr. habil. Szakos Éva
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
feketene.szakos.eva@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU (1 kredit angolul teljesíthető)
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek azokkal a kérdésekkel, problémákkal, amelyek a 21. századi pedagógia számára kihívást jelentenek a speciális nevelés és az azzal összefüggő tanulásmódszertan területén. Fontos, hogy a pedagógusjelöltek tisztában legyenek a konfliktusmenedzsment alapjaival, hiszen a szakképző intézményekben a mindennapi oktató munka során erre nagy szükségük lehet. A sajátos nevelési igényű gyermekek növekvő száma miatt, ismeretekkel kell rendelkezniük az SNI gyermekekkel és a különleges figyelmet igénylő tanulókkal kapcsolatban. Szerezzenek módszertani ismereteket arról, miként segítsék, támogassák ezeket a diákokat. Nagy kihívást jelentenek napjainkban a netgenerációs kérdések és problémák, így fontos, hogy a hallgatók tisztában legyenek azzal, hogy az úgynevezett „Z” generációt miként tudják motiválni a tanulásban. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a sajátos nevelési igény, illetve a beilleszkedési, tanulási és magatartás nehézségek megnyilvánulásának különböző formáit.
  2. Ismer tanítási módszereket, technikákat, melyek alkalmasak a különleges figyelmet igénylő tanulók motiválására.
  3. Ismeri a hátrányos helyzetű tanulókkal kapcsolatos problémaköröket: a tanulók életkörülményeit és ezzel összefüggésben az iskolai nehézségeiket.
  4. Elsajátít olyan technikákat, amelyek segítséget jelenthetnek a szakképzésben tanuló tehetséges tanulókkal való bánásmódban.
  5. Ismer olyan módszereket, melyek segítséget jelentenek a szakképzésben tanuló, tanulási nehézségekkel küzdő diákok oktatása során.
Képesség
  1. Képes azon technikák elsajátítására, melyek a kiemelt figyelmet igénylő tanulók oktatásában jelentenek segítséget.
  2. Képes megfelelő empátiával kezelni a speciális nevelési szükségletű diákokat.
  3. Képes a nevelési helyzeteket, problémákat önállóan, kritikusan feldolgozni.
  4. Képes a problémamegoldó technikákat hatékonyan alkalmazni.
  5. Képes a diákokat érintő problémák esetén segítséget nyújtani, a megoldási lehetőségek kidolgozásában közreműködni.
  6. Képes az idegen nyelvű szakirodalom elemzésére, a kutatási eredmények bemutatására.
Attitűd
  1. Személyiségét segítő attitűd jellemzi.
  2. Előítélet-mentesség, tolerancia és szociális érzékenység jellemzi.
  3. Nyitott az együttműködésre.
  4. Törekszik az önálló és csoportokban végzett konstruktív alkotó és tervező munkára.
  5. Fontosnak tartja a diákok egyéni igényeihez igazodó szükséglet-kielégítést.
  6. Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi, az eredményeket önállóan megjeleníti.
Önállóság és felelősség
  1. Felelősséget vállal a csoportban való hatékony munkavégzésért.
  2. A minőségi munkavégzéshez fontosnak tartja a személyes felelősség vállalását.
  3. Saját tevékenységét kritikusan értékeli.

Oktatásmódszertan

előadás, beszélgetés, vita, önálló feladatvégzés, csoportmunka, kooperatív technikák

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • 1. Marton Eszter, Papp Gabriella, Schiffer Csilla, Őszi Tamásné, Stefanik
  • Krisztina, Perlusz Andrea, Vargáné Mező Lilla, Fehérné Kovács Zsuzsanna,
  • Fótiné Hoffmann Éva, Lénárt Zoltán, Mlinkó Renáta, Szekeres Ágota,
  • Takács István (2015): Sajátos nevelési igényű tanulók, fiatalok a
  • szakképzésben. Ajánlások szakképzők számára. Moodle-ba feltöltve, vagy:
  • http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_sajatos_nevelesi_igenyu_tanulok_fiatalok_a_szakkepzesben_ajanlasok_szakkapzok_szamara/SNI/ssnjb83g.htm
  • 2. Bodnár Gabriella (2015): A tehetséggondozás elméleti és módszertani
  • kérdései a szakmai pedagógusképzésben. (tankonyvtar.hu), vagy tanszéki
  • Moodle.
  • Ajánlott irodalom:
  • 1. ARAPOVICS Mária (2016): A közösségfejlesztés alapfogalmai és a kulturális közösségfejlesztés paradigmái. In: Kulturális Szemle, 2016. III. évfolyam, 2016. évi 2. szám, Hazai tudományos műhely, 36-53.p.
  • 2. BÁBOSIK István (1993): A spontán kirekesztődés mint iskolai ártalom. In: Új Pedagógiai Szemle, 1993. 7-8. sz. 86-94.p.
  • 3. BAGDY Emőke: Kommunikáció, empátia, konfliktuskezelés. In: Hidak egymáshoz. Szerk. Gutman Bea. Budapest, Kulcslyuk Kiadó, 2011. 117-176.p.
  • 4. Dr. BALOGH László: Új irányok az iskolai tehetséggondozásban. http://mipszi.hu/cikk/100817-uj-iranyok-iskolai-tehetseggondozasban (Utolsó hozzáférés: 2020. február 16.)
  • 5. CSUKONYI Csilla-MÜNNICH Ákos (2004): A kábítószer-fogyasztás lélektani háttere a középiskolások körében, Új Pedagógiai Szemle, 2004/3, https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/a-kabitoszer-fogyasztas-lelektani-hattere-a-kozepiskolasok-koreben (Utolsó letöltés dátuma: 2020. február 18.)
  • 6. GERGELY Katalin: A pedagógusszerep és a sajátos nevelési igény. In.: Középpontban a pedagógus. Régi értékek – új kihívások. Szerk. Karikó Sándor. Budapest, Áron, 2012. 161.-174.p.
  • 7. GREZSA, F - SURÁNYI, ZS. Fiatalok szerhasználata. Budapest: 2014. 9-12. old. ISBN 978 963 7366 58 1
  • 8. HENDERSON Paul (2006): A közösségfejlesztés alapelvei és gyakorlata. In: Parola, 2006. 4. szám, 3-7. p.= http://www.kka.hu/_Kozossegi_Adattar/PAROLAAR.NSF/d735fd2254be3c2ac125690d004a5c81/a146c506ce389576c125722d0033291d?OpenDocument (Utolsó letöltés dátuma: 2020. február 16.)
  • 9. POLONKAI Mária (szerk.): Pedagógusszerepek a tehetséggondozásban. Gyakorlati megközelítések. Budapest, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, 2015.
  • 10. RADICSNÉ Szerencsés Cecília: Minőségi munka a tanítási órákon. Módszerek a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztéséhez. Gyula, APC-Stúdió, 2008.
  • 11. REDLIK Alexander: Konfliktusmoderálás. Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 2000.
  • 12. SCHMIDT Thomas: Konfliktuskezelési tréninggyakorlatok. Komplett forgatókönyvek tréningvezetőknek. Miskolc, Z-Press kiadó, 2009.
  • 13. SZEKSZÁRDI Júlia: Konfliktusok pedagógiája. Veszprém, Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2002.
  • 14. TARI Annamária: Kik ezek a gyerekek? A Z generáció az iskolapadban; fordított szocializáció és netkultúra kamaszkorban. In: Digitalis_de_generacio. Szerk. Szekszárdi Júlia. Budapest, Underground Kiadó, 2012. 117-132.p.
  • 15. TARI Annamária: Online illúziók – offline valóság. #alfageneracio, #zgeneracio. Budapest, Tericum Kiadó, 2019.
  • 16. Jorun Buli-Holmberg, Sujathamalini Jeyaprathaban: EFFECTIVE PRACTICE IN INCLUSIVE AND SPECIAL NEEDS EDUCATION, INTERNATIONAL JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION Vol 31, No: 1, 2016, https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1099986.pdf
  • 17. Pol Ghesquie`re, Bea Maes & Roland Vandenberghe: The Usefulness of Qualitative Case Studies in Research on Special Needs Education, International Journal of Disability, Development and Education Vol. 51, No. 2, June 2004, https://www.researchgate.net/profile/Pol-Ghesquiere/publication/249003148_The_usefulness_of_qualitative_case_studies_in_research_on_special_needs_education/links/581463dc08aedc7d89620175/The-usefulness-of-qualitative-case-studies-in-research-on-special-needs-education.pdf
  • 18. Kim Fong Poon-McBrayer, Ming-Gon John Lian: pecial Needs Education: Children with Exceptionalities, Chinese University Press, 2002, https://books.google.hu/books?hl=hu&lr=&id=QeUllFTE9nMC&oi=fnd&pg=PR11&dq=special+needs+education&ots=9FOrAl6Hj7&sig=-ZtPTYTq9CDusiehaJpYRQXYvvU&redir_esc=y#v=onepage&q=special%20needs%20education&f=false

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során elkészített gyűjtőmunka, bemutatott prezentáció és egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat összesített eredménye alapján történik. . Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 3. házi feladat keretében lehet teljesíteni.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Gyűjtőmunka a különleges figyelmet igénylő tanulók iskolai nevelését, tanítását érintő problémákat illetően. A hallgató saját tapasztalata vagy a szakirodalomban olvasottak alapján vizsgál meg egy konkrét problémahelyzetet előre megadott szempontok alapján. 2. Prezentáció készítése és bemutatása a gyakorlati órákon. A prezentáció az óra anyagához kapcsolódó témakörben készül. 3. Szintfelmérő dolgozat a félév végén, melyben a hallgató az órákon szerzett, ill. a szakirodalomból elsajátított ismereteiről ad számot. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (gyűjtőmunka): 25
  • részteljesítmény értékelés (prezentáció): 25
  • részteljesítmény értékelés (szintfelmérő dolgozat): 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88–95
76–87
Közepes 63–75
Elégséges 51–62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12
házi feladat elkészítése 26
egyéb felkészülés Házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven 20
egyéb felkészülés 2
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 3 óra/hét (nappali képzés), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Előadások témái
1. A kurzus céljainak bemutatása.
2. A követelmények ismertetése.
3. A tartalomra vonatkozó elképzelések egyeztetése.
4. A feladatok megbeszélése. Ismerkedést segítő játékok.
5. A pedagógiai konfliktuselemzés és konfliktuskezelés kérdései.
6. A konfliktus fogalma.
7. A konfliktusok fajtái,
8. Konfliktuskezelési stratégiák.
9. Jellegzetes konfliktushelyzetek az iskolában.
10. A konstruktív konfliktushelyzetek tanulhatósága és taníthatósága.
11. Sajátos nevelési igényű diákok.
12. Hátrányos helyzetű diákok.
13. Fogalomértelmezés.
14. Módszerek a sajátos nevelési igényű és a hátrányos helyzetű fiatalokkal való bánáshoz.
15. Tehetséggondozás az iskolában.
16. A tehetség fogalma.
17. A tehetség fajtái.
18. A tehetség felfedezése.
19. Tehetségpontok.
20. Tehetséges fiatalok a szakképzésben
21. Netgenerációs kérdések és problémák.
22. A digitális kultúra a 21. század iskolájában.
23. A digitális eszközök alkalmazásának előnyei és hátrányai.
24. A „Z” generáció motiválásának lehetőségei.
25. Közösségfejlesztési lehetőségek az iskolában.
26. Közösségfejlesztéssel kapcsolatos alapfogalmak.
27. A közösségfejlesztés színterei.
28. Közösségfejlesztési lehetőségek a szakképző iskolákban.
29. Válsághelyzetek a középiskolás diákok életében.
30. Káros szenvedélyek: dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás, droghasználat.
31. Védőfaktorok kialakításának iskolai lehetőségei.
32. Jó gyakorlatok megismertetése.
33. A félév zárása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin egyetemi adjunktus

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.