I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TANÁRI KOMMUNIKÁCIÓ
Azonosító
BMEGT51M554
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
5
Gyakorlat
0
Laboratórium
9
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar -HU (1 kredit idegen nyelven teljesíthető)
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy a tanuló megismerje és alkalmazza az osztályteremben a pedagógiai kommunikáció eszközeit. Megismerteti a tanárjelölteket a tanulócsoportokban működő interakciókkal, és képessé teszi őket ezek felismerésére és értelmezésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pedagógiai kommunikáció formáit.
  2. Ismeri az osztályteremben alkalmazható szervezési formák kommunikációs hatásait.
  3. Különböző pedagógiai helyzetekben helyesen alkalmazza a nonverbális kommunikáció- és a paralingvisztika kifejezőeszközeit.
Képesség
  1. Képes az osztályteremben működő interakciók felismerésére és megértésére.
  2. Képes asszertíven kommunikálni.
  3. Képes az osztálytermi, illetve az iskolán kívüli pedagógiai problémák hatékony megoldására.
Attitűd
  1. A gyakorlatok során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Kommunikációjában az asszertivitást helyezi előtérbe.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
  4. Törekszik a fejlődésre az ismereteinek bővítése és a saját kommunikációs stílusa terén egyaránt.
  5. Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi, az eredményeket önállóan megjeleníti.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és megoldását.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmódot saját munkavégzésében.
  4. Elméleti tudásának birtokában képes a gyakorlatban az önálló alkalmazásra, s ezáltal szakmájának felelősségteljes képviselőjévé válni.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, szituációs játékok, önálló feladatvégzés, csoportmunka, kollaboratív technikák

Tanulástámogató anyagok

  • 1. BALÁZS László - H. TOMESZ Tímea - H. VARGA Gyula (2013): A kommunikáció elmélete és gyakorlata, Gramma Kiadó Eger, http://magyar.uni-eger.hu/public/uploads/a-kom-elmelete-es-gyak-teljes-uj-1-_56616f9699242.pdf
  • 2. Buda Béla. A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. - Budapest : Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1988. - 296 s. - ISBN 963 333 043
  • 3. Dr. BUDAVÁRI, TAKÁCS Ildikó (2011): A konfliktuskezelés technikái, Copyright 2011, Szent István Egyetem, file:///C:/Users/user/Downloads/2010-0019_konfliktus_kezeles.pdf
  • 4. HORVÁTHOVÁ Kinga - SZŐKÖL István (2016): A pedagógiai kommunikáció, Selye János Egyetem, Komárom
  • 5. Dr. HOLIK Ildikó – Dr. SANDA István Dániel (2015): Tanári kommunikáció, Óbudai Egyetem, TMPK https://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412b2/2013-0002_tanari_kommunikacio/tananyag/00-borito-150604a-halvanysarga-09-Holik.Ildiko.html
  • 6. GORDON, Thomas (1990): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése, Gondolat Kiadó, Budapest, https://mandadb.hu/common/file-servlet/document/793556/default/doc_url/IMG.pdf
  • 7. Meruyert Assilkhanova, Saltanat Tazhbayeva, Lyazzat Ilimkhanova (2014): Psychological Aspects of Pedagogical Communication, ISSN 2039-2117 (online) ISSN 2039-9340 (print) Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy Vol 5 No 20 September 2014, https://www.mcser.org/journal/index.php/mjss/article/viewFile/4146/4056
  • 8. Jo Sprague (1993) Why teaching works: The transformative power of pedagogical communication, Communication Education, 42:4, 349-366, DOI: 10.1080/03634529309378951
  • 9. Khamroev Bakhtiyor Tuyevich, Khojiyeva Matluba Shukurovna (2020): COMMUNICATION AND DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL CULTURE OF THE FUTURE TEACHER, https://cyberleninka.ru/article/n/communication-and-development-of-pedagogical-culture-of-the-future-teacher
  • 10. Tóth Péter (szerk.) 2022: A pedagógia alapjai szakmai pedagógusjelölteknek I. BME GTK MPT, ISBN 978-963-421 905-7.
  • 11. Szőke-Milinte Enikő 2005: A kommunikációs kompetencia fejlesztése. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, BTK. Piliscsaba.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy beadandó dolgozat, egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat és a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktivitás összesített eredménye alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Beadandó dolgozat, melyben a hallgató egy iskolai kommunikációs szituációt elemez az általa összegyűjtött, legalább 4, releváns szakirodalom értő felhasználásával. 2. Zárthelyi dolgozat a félév végén, melyben a hallgató az órákon szerzett ismereteiről, szemléletéről és a szakirodalomból megtanultakról ad számot. 3. Órai aktivitás értékelése: a laboratóriumi gyakorlatokon végzett különböző szituációs és kommunikációs játékokban, feladatokban való részvétel intenzitásának figyelembevétele.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Beadandó dolgozat: 40
  • Zárthelyi dolgozat: 40
  • Órai aktivitás: 20
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88–95
76–87
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A beadandó és zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12
házi feladat elkészítése magyar nyelven 36
házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven 20
egyéb felkészülés 22
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

1. Szervezési formák és didaktikai módszerek a pedagógiai kommunikáció függvényében. 2. Szociofugális terek, szociopetális terek, aktivitási zóna, részvételi háromszög. 3. Az oktató beszédének főbb sajátosságai. A magyarázat, az előadás, a vita szerepe, helyes és helytelen alkalmazásuk. 4. A tanulók beszédviselkedése. Rituálék az órán. 5. Az oktatói kérdés és az oktatói instrukció. A kivárási idő szerepe, az oktatói kérdezés formái, a reakciók jelentősége. 6. Nevelési konfliktushelyzetek megoldása.

Előadások témái
1. A tantárgy célkitűzéseinek bemutatása. A félév feladatainak megbeszélése. Követelmények ismertetése.
2. Bevezetés a kommunikáció elméletébe. A pedagógiai kommunikáció sajátosságai.
3. A verbális kommunikáció sajátosságai. A tanár kommunikációs képességei.
4. Nonverbális kommunikáció. A nonverbális kommunikáció kifejezőeszközei.
5. Az asszertív kommunikáció jellemzői. Jó gyakorlatok bemutatása.
6. Az asszertív viselkedés jelentősége a tanításban. EMK-Erőszak Mentes Kommunikáció a pedagógiában.
7. Szervezési formák és didaktikai módszerek a pedagógiai kommunikáció függvényében. Szociofugális terek, szociopetális terek, aktivitási zóna/részvételi háromszög.
8. A pedagógus beszédének főbb sajátosságai. A magyarázat, az előadás, a vita szerepe, helyes és helytelen alkalmazása.
9. A tanulók beszédviselkedése. Rituálék az osztályteremben.
10. Hogyan motivál a pedagógus?
11. A tanári kérdés és a tanári instrukció. A kivárási idő szerepe, tanári kérdezés formái, a reakciók jelentősége.
12. Nevelési konfliktushelyzetek megoldása.
13. Kommunikációs gátak. Nehezen kommunikáló tanulók az osztályteremben.
14. A félév zárása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kattein-Pornói Rita egyetemi adjunktus kattein-pornoi.rita[kukac]gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.