Programme: Teacher of Economics (2 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - with a teaching qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - with a technical instructor qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Economics (4 terms) - with a business instructor qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
The main objective of the subject is for the student to get to know and apply the tools of pedagogical communication in the classroom. It introduces teacher candidates to the interactions that work in student groups and enables them to recognize and interpret them.
Academic results
Knowledge
- Ismeri a pedagógiai kommunikáció formáit.
- Ismeri az osztályteremben alkalmazható szervezési formák kommunikációs hatásait.
- Különböző pedagógiai helyzetekben helyesen alkalmazza a nonverbális kommunikáció- és a paralingvisztika kifejezőeszközeit.
Skills
- Képes az osztályteremben működő interakciók felismerésére és megértésére.
- Képes asszertíven kommunikálni.
- Képes az osztálytermi, illetve az iskolán kívüli pedagógiai problémák hatékony megoldására.
Attitude
- A gyakorlatok során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
- Kommunikációjában az asszertivitást helyezi előtérbe.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
- Törekszik a fejlődésre az ismereteinek bővítése és a saját kommunikációs stílusa terén egyaránt.
- Analyzes the foreign language literature independently and displays the results independently.
Independence and responsibility
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és megoldását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmódot saját munkavégzésében.
- Elméleti tudásának birtokában képes a gyakorlatban az önálló alkalmazásra, s ezáltal szakmájának felelősségteljes képviselőjévé válni.
Teaching methodology
Lectures, written and oral communication, situational games, independent tasks, group work, collaborative techniques.
Materials supporting learning
- 1. BALÁZS László - H. TOMESZ Tímea - H. VARGA Gyula (2013): A kommunikáció elmélete és gyakorlata, Gramma Kiadó Eger, http://magyar.uni-eger.hu/public/uploads/a-kom-elmelete-es-gyak-teljes-uj-1-_56616f9699242.pdf
- 2. Buda Béla. A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. - Budapest : Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1988. - 296 s. - ISBN 963 333 043
- 3. Dr. BUDAVÁRI, TAKÁCS Ildikó (2011): A konfliktuskezelés technikái, Copyright 2011, Szent István Egyetem, file:///C:/Users/user/Downloads/2010-0019_konfliktus_kezeles.pdf
- 4. HORVÁTHOVÁ Kinga - SZŐKÖL István (2016): A pedagógiai kommunikáció, Selye János Egyetem, Komárom
- 5. Dr. HOLIK Ildikó – Dr. SANDA István Dániel (2015): Tanári kommunikáció, Óbudai Egyetem, TMPK https://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412b2/2013-0002_tanari_kommunikacio/tananyag/00-borito-150604a-halvanysarga-09-Holik.Ildiko.html
- 6. GORDON, Thomas (1990): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése, Gondolat Kiadó, Budapest, https://mandadb.hu/common/file-servlet/document/793556/default/doc_url/IMG.pdf
- 7. Meruyert Assilkhanova, Saltanat Tazhbayeva, Lyazzat Ilimkhanova (2014): Psychological Aspects of Pedagogical Communication, ISSN 2039-2117 (online) ISSN 2039-9340 (print) Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy Vol 5 No 20 September 2014, https://www.mcser.org/journal/index.php/mjss/article/viewFile/4146/4056
- 8. Jo Sprague (1993) Why teaching works: The transformative power of pedagogical communication, Communication Education, 42:4, 349-366, DOI: 10.1080/03634529309378951
- 9. Khamroev Bakhtiyor Tuyevich, Khojiyeva Matluba Shukurovna (2020): COMMUNICATION AND DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL CULTURE OF THE FUTURE TEACHER, https://cyberleninka.ru/article/n/communication-and-development-of-pedagogical-culture-of-the-future-teacher
- 10. Tóth Péter (szerk.) 2022: A pedagógia alapjai szakmai pedagógusjelölteknek I. BME GTK MPT, ISBN 978-963-421 905-7.
- 11. Szőke-Milinte Enikő 2005: A kommunikációs kompetencia fejlesztése. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, BTK. Piliscsaba.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy beadandó dolgozat, egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat és a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktivitás összesített eredménye alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Beadandó dolgozat, melyben a hallgató egy iskolai kommunikációs szituációt elemez az általa összegyűjtött, legalább 4, releváns szakirodalom értő felhasználásával. 2. Zárthelyi dolgozat a félév végén, melyben a hallgató az órákon szerzett ismereteiről, szemléletéről és a szakirodalomból megtanultakról ad számot. 3. Órai aktivitás értékelése: a laboratóriumi gyakorlatokon végzett különböző szituációs és kommunikációs játékokban, feladatokban való részvétel intenzitásának figyelembevétele.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Beadandó dolgozat: 40
- Zárthelyi dolgozat: 40
- Órai aktivitás: 20
- Összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88–95 |
Good | 76–87 |
Satisfactory | 63–75 |
Pass | 50–62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) A beadandó és zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
házi feladat elkészítése magyar nyelven | 36 |
házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven | 20 |
egyéb felkészülés | 22 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
1. Szervezési formák és didaktikai módszerek a pedagógiai kommunikáció függvényében. 2. Szociofugális terek, szociopetális terek, aktivitási zóna, részvételi háromszög. 3. Az oktató beszédének főbb sajátosságai. A magyarázat, az előadás, a vita szerepe, helyes és helytelen alkalmazásuk. 4. A tanulók beszédviselkedése. Rituálék az órán. 5. Az oktatói kérdés és az oktatói instrukció. A kivárási idő szerepe, az oktatói kérdezés formái, a reakciók jelentősége. 6. Nevelési konfliktushelyzetek megoldása.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Presentation of the objectives of the subject. Discussion of the tasks of the semester. Description of requirements. |
2. | Introduction to the theory of communication. Peculiarities of pedagogical communication. |
3. | Specifics of verbal communication. The teacher's communication skills. |
4. | Nonverbal communication. Expressive means of non-verbal communication. |
5. | Characteristics of assertive communication. Presentation of good practices. |
6. | The importance of assertive behavior in teaching. EMK-Non-Violent Communication in pedagogy. |
7. | Organizational forms and didactic methods as a function of pedagogical communication. Sociofugal spaces, sociopetal spaces, activity zone/participation triangle. |
8. | The main characteristics of the teacher's speech. The role of explanation, presentation, discussion, correct and incorrect application. |
9. | Students' speech behavior. Ritual in the classroom. |
10. | How does the teacher motivate you? |
11. | The teacher's question and the teacher's instruction. The role of waiting time, forms of teacher questioning, the importance of reactions. |
12. | Resolving educational conflict situations. |
13. | Communication barriers. Students who have difficulty communicating in the classroom. |
14. | Closing of the semester. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Kattein-Pornói Rita | egyetemi adjunktus | kattein-pornoi.rita[kukac]gtk.bme.hu |