Programme: Vocational instructor BSc - Technical instructor specialisation (from 2021/22/Term 1)
Subject Role: Elective
Recommended semester: 4
Objectives
The aim of the course is for students to get a complex picture of crisis situations arising from age and social situation affecting the young generation, including vocational school students. They should be able to recognize crisis situations, identify their causes, develop solution strategies, and ask for professional help in the event of crises that exceed their competence.
Academic results
Knowledge
- Knows the crises typical of adolescence and their characteristics.
- Knows and understands the difference between crisis and conflict.
- Knows the psychosocial challenges typical of adolescence, the system of social influences influencing personality development.
- Knows the development crisis and possible crises.
- He knows the identity crisis.
- Knows the concept and characteristics of cognitive dissonance.
- Knows conflict management and coping strategies.
- Knows the concept and characteristics of deviance.
- Knows the risk factors of addictive diseases.
- Has basic knowledge of child and youth crime.
Skills
- Able to recognize conflict and crisis.
- Able to observe the causal systems and processes leading to the development of crisis situations in their contexts.
- Able to model the cause-and-effect relationship system of crises.
- Able to analyze the crisis from the root cause to the solution, to give possible outcomes and prognosis for each phase.
- Able to communicate assertively.
- Able to ask for professional help in crises beyond his competence.
Attitude
- 1. Open to finding a consensus-based solution to the conflict.
- 2. Considers restorative conflict management solutions important.
- 3. Respects the opinions and positions of others.
- 4. Admits that any form of abuse is unacceptable.
- 5. Sensitive to the psychosocial characteristics of adolescents.
- 6. He is sensitive to the integration difficulties of the students.
Independence and responsibility
- Feels responsible for resolving conflicts.
Teaching methodology
Lectures, class exercises, written and oral communication, use of IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- 1. Hajduska, M. (2008). Krízislélektan. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
- 2. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Tanulk_s_tanulcsoportok_megismerse_-_kiemelt_figyelmet_ignyl_tanulk/ix_serdlkori_krzisek_plyaorientci.html
- 3. Bábosik István, Golnhofer Erzsébet, Hegedűs Judit, Hunyady Györgyné, M. Nádasi Mária, Ollé János, Szivák Judit (2006): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése Az iskolák belső világa ISBN 963 9704 63 6 ö http://mek.niif.hu/05400/05468/05468.pdf
- 4. Fehérvári Anikó (szerk.) (2008): Szakképzés és lemorzsolódás ISBN 978-963-682-627-7
- https://mek.oszk.hu/16600/16610/16610.pdf
- 5. N. Kollár Katalin, Szabó Éva (2004): Pszichológia Pedagógusoknak, Osiris Kiadó,
- Budapest, 7. fejezet Az identitás alakulása: mi dől el serdülőkorban? fejezetből a Prepubertás és a serdülőkor fejlődési sajátosságai rész
- http://mte.eu/wp-content/uploads/2019/12/Kollar-Szabo_-_Pszichologia_pedagogusoknak.pdf
- 6. K. Németh Margit, Koller Éva (2015): Serdülőkor: normatív krízis vagy deviancia?,
- Iskolapszichológiai Füzetek 33. sz., ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
- https://www.eltereader.hu/media/2015/11/IP33_READER.pdf
- 7. Béky Gyuláné, Csányi Csilla, Csillag Ferenc, Lobogós Judit, Majoros Anna, Südi Ilona, Török József: Glosszárium, 100 000 SZÓ A SZAKISKOLÁRÓL ISBN: 978-963-682-636-9
- 8. Fekete Olívia (2015): a gyermekkori és fiatalkori bűnözés
- 9. Fejlődési modelljei, ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA 2015, 15(4):57–80.
- http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2016/03/AP_2015_4_FEKETE.pdf
- 10. Koncz Zuzsa, Nagy Márta, Szokol Zsófia, Zoltánfi Eszter (2109): Módszertani segédlet magatartási és beilleszkedési problémák kezeléséhez
- http://csmpsz.hu/wp-content/uploads/2019/07/M%C3%B3dszertani-seg%C3%A9dlet-magatart%C3%A1si-%C3%A9s-beilleszked%C3%A9si-probl%C3%A9m%C3%A1k-kezel%C3%A9s%C3%A9hez-Sz.Zs_..pdf
General Rules
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 1. Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, 2. Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. 3. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
- részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 60
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88–95% |
Good | 76–87% |
Satisfactory | 63–75% |
Pass | 51–62% |
Fail | 50% |
Retake and late completion
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórán | 20 |
házi feladatra felkészülés | 72 |
egyéb felkészülés | 58 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 13.03.2023.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A serdülőkori fejlődés különböző elméleti megközelítései. A biológiai, szociológiai, lelki változások.A konfliktus, krízis, deviancia fogalmi keretei.A serdülőkor krízisei. Azonosulás a nemi szereppel, szülőkről való leválás, pályaválasztás.Mérgező szülők, nem megfelelő szocializáció okaiA gyász.Kortárs ifjúsági csoportok és veszélyeik. A függőségek kialakulása.Az érett személyiség.Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek.A szakiskolák sajátosságai.Krízisek, krízishelyzetek elemzése hallgatói prezentációk alapján.Konfliktuskezelési, megküzdési stratégiákat.Szakszerű segítségkérés. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
- | - | szandi-varga.peter@gtk.bme.hu |