Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók komplex képet kapjanak a fiatal generációt, azon belül is a szakiskolás tanulókat érintő életkorból és társadalmi helyzetből eredő válsághelyzetekről. Képesek legyenek a válsághelyzetek felismerésére, azok okainak identifikálására, megoldási stratégiák kidolgozására, kompetenciájukat meghaladó válságok esetén szakszerű segítségkérése.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a serdülőkorra jellemző kríziseket, azok ismérveit.
- 2. Ismeri és érti a krízis és a konfliktus közti különbséget.
- 3. Ismeri a serdülőkorra jellemző pszichoszociális kihívásokat, a személyiségfejlődést befolyásoló társas hatások rendszerét.
- 4. Ismeri a fejlődési krízis és az esetleges kríziseket.
- 5. Ismeri az identitásválságot.
- 6. Ismeri a kognitív disszonancia fogalmát, jellemzőit.
- 7. Ismeri a konfliktuskezelési, megküzdési stratégiákat.
- 8. Ismeri a deviancia fogalmát, jellemzőit.
- 9. Ismeri a szenvedélybetegségek kockázati okait.
- 10. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a gyermek- és ifjúkori bűnözésről.
Képesség
- 1. Képes felismeri a konfliktust, és krízist.
- 2. Képes összefüggéseiben szemlélni a krízishelyzetek kialakulásához vezető okrendszereket, folyamatokat.
- 3. Képes modellezni a krízisek ok-okozati összefüggésrendszerét.
- 4. Képes a krízist a kiváltó októl a megoldásig elemezni, az egyes fázisokra lehetséges kimeneteket, prognózist adni.
- 5. Képes az asszertív kommunikációra.
- 6. Képes a kompetenciáit meghaladó kríziseknél a szakszerű segítségkérésre.
Attitűd
- 1. Nyitott a konfliktus konszenzuson alapuló megoldásának megtalálására.
- 2. Fontosnak tartja a resztoratív konfliktuskezelési megoldásokat.
- 3. Tiszteletben tartja mások véleményét, álláspontját.
- 4. Vallja, hogy a bántalmazás bármilyen formája is elfogadhatatlan.
- 5. Érzékeny a serdülők pszichoszociális sajátosságaira.
- 6. Érzékeny a tanulók beilleszkedési nehézségeire.
Önállóság és felelősség
- 1. Felelősséget érez a konfliktusok megoldása, feloldása tekintetében.
Oktatásmódszertan
Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Hajduska, M. (2008). Krízislélektan. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
- 2. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Tanulk_s_tanulcsoportok_megismerse_-_kiemelt_figyelmet_ignyl_tanulk/ix_serdlkori_krzisek_plyaorientci.html
- 3. Bábosik István, Golnhofer Erzsébet, Hegedűs Judit, Hunyady Györgyné, M. Nádasi Mária, Ollé János, Szivák Judit (2006): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése Az iskolák belső világa ISBN 963 9704 63 6 ö http://mek.niif.hu/05400/05468/05468.pdf
- 4. Fehérvári Anikó (szerk.) (2008): Szakképzés és lemorzsolódás ISBN 978-963-682-627-7
- https://mek.oszk.hu/16600/16610/16610.pdf
- 5. N. Kollár Katalin, Szabó Éva (2004): Pszichológia Pedagógusoknak, Osiris Kiadó,
- Budapest, 7. fejezet Az identitás alakulása: mi dől el serdülőkorban? fejezetből a Prepubertás és a serdülőkor fejlődési sajátosságai rész
- http://mte.eu/wp-content/uploads/2019/12/Kollar-Szabo_-_Pszichologia_pedagogusoknak.pdf
- 6. K. Németh Margit, Koller Éva (2015): Serdülőkor: normatív krízis vagy deviancia?,
- Iskolapszichológiai Füzetek 33. sz., ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
- https://www.eltereader.hu/media/2015/11/IP33_READER.pdf
- 7. Béky Gyuláné, Csányi Csilla, Csillag Ferenc, Lobogós Judit, Majoros Anna, Südi Ilona, Török József: Glosszárium, 100 000 SZÓ A SZAKISKOLÁRÓL ISBN: 978-963-682-636-9
- 8. Fekete Olívia (2015): a gyermekkori és fiatalkori bűnözés
- 9. Fejlődési modelljei, ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA 2015, 15(4):57–80.
- http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2016/03/AP_2015_4_FEKETE.pdf
- 10. Koncz Zuzsa, Nagy Márta, Szokol Zsófia, Zoltánfi Eszter (2109): Módszertani segédlet magatartási és beilleszkedési problémák kezeléséhez
- http://csmpsz.hu/wp-content/uploads/2019/07/M%C3%B3dszertani-seg%C3%A9dlet-magatart%C3%A1si-%C3%A9s-beilleszked%C3%A9si-probl%C3%A9m%C3%A1k-kezel%C3%A9s%C3%A9hez-Sz.Zs_..pdf
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 1. Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, 2. Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. 3. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
- részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 60
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88–95% |
Jó | 76–87% |
Közepes | 63–75% |
Elégséges | 51–62% |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórán | 20 |
házi feladatra felkészülés | 72 |
egyéb felkészülés | 58 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A serdülőkori fejlődés különböző elméleti megközelítései. A biológiai, szociológiai, lelki változások.A konfliktus, krízis, deviancia fogalmi keretei.A serdülőkor krízisei. Azonosulás a nemi szereppel, szülőkről való leválás, pályaválasztás.Mérgező szülők, nem megfelelő szocializáció okaiA gyász.Kortárs ifjúsági csoportok és veszélyeik. A függőségek kialakulása.Az érett személyiség.Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek.A szakiskolák sajátosságai.Krízisek, krízishelyzetek elemzése hallgatói prezentációk alapján.Konfliktuskezelési, megküzdési stratégiákat.Szakszerű segítségkérés. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - | szandi-varga.peter@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.