Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLSÁGHELYZETEK A SZAKISKOLÁS TANULÓK ÉLETÉBEN
Azonosító
BMEGT51A568
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szandi-Varga Péter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók komplex képet kapjanak a fiatal generációt, azon belül is a szakiskolás tanulókat érintő életkorból és társadalmi helyzetből eredő válsághelyzetekről. Képesek legyenek a válsághelyzetek felismerésére, azok okainak identifikálására, megoldási stratégiák kidolgozására, kompetenciájukat meghaladó válságok esetén szakszerű segítségkérése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a serdülőkorra jellemző kríziseket, azok ismérveit.
  2. 2. Ismeri és érti a krízis és a konfliktus közti különbséget.
  3. 3. Ismeri a serdülőkorra jellemző pszichoszociális kihívásokat, a személyiségfejlődést befolyásoló társas hatások rendszerét.
  4. 4. Ismeri a fejlődési krízis és az esetleges kríziseket.
  5. 5. Ismeri az identitásválságot.
  6. 6. Ismeri a kognitív disszonancia fogalmát, jellemzőit.
  7. 7. Ismeri a konfliktuskezelési, megküzdési stratégiákat.
  8. 8. Ismeri a deviancia fogalmát, jellemzőit.
  9. 9. Ismeri a szenvedélybetegségek kockázati okait.
  10. 10. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a gyermek- és ifjúkori bűnözésről.
Képesség
  1. 1. Képes felismeri a konfliktust, és krízist.
  2. 2. Képes összefüggéseiben szemlélni a krízishelyzetek kialakulásához vezető okrendszereket, folyamatokat.
  3. 3. Képes modellezni a krízisek ok-okozati összefüggésrendszerét.
  4. 4. Képes a krízist a kiváltó októl a megoldásig elemezni, az egyes fázisokra lehetséges kimeneteket, prognózist adni.
  5. 5. Képes az asszertív kommunikációra.
  6. 6. Képes a kompetenciáit meghaladó kríziseknél a szakszerű segítségkérésre.
Attitűd
  1. 1. Nyitott a konfliktus konszenzuson alapuló megoldásának megtalálására.
  2. 2. Fontosnak tartja a resztoratív konfliktuskezelési megoldásokat.
  3. 3. Tiszteletben tartja mások véleményét, álláspontját.
  4. 4. Vallja, hogy a bántalmazás bármilyen formája is elfogadhatatlan.
  5. 5. Érzékeny a serdülők pszichoszociális sajátosságaira.
  6. 6. Érzékeny a tanulók beilleszkedési nehézségeire.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Felelősséget érez a konfliktusok megoldása, feloldása tekintetében.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Hajduska, M. (2008). Krízislélektan. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
  • 2. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Tanulk_s_tanulcsoportok_megismerse_-_kiemelt_figyelmet_ignyl_tanulk/ix_serdlkori_krzisek_plyaorientci.html
  • 3. Bábosik István, Golnhofer Erzsébet, Hegedűs Judit, Hunyady Györgyné, M. Nádasi Mária, Ollé János, Szivák Judit (2006): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése Az iskolák belső világa ISBN 963 9704 63 6 ö http://mek.niif.hu/05400/05468/05468.pdf
  • 4. Fehérvári Anikó (szerk.) (2008): Szakképzés és lemorzsolódás ISBN 978-963-682-627-7
  • https://mek.oszk.hu/16600/16610/16610.pdf
  • 5. N. Kollár Katalin, Szabó Éva (2004): Pszichológia Pedagógusoknak, Osiris Kiadó,
  • Budapest, 7. fejezet Az identitás alakulása: mi dől el serdülőkorban? fejezetből a Prepubertás és a serdülőkor fejlődési sajátosságai rész
  • http://mte.eu/wp-content/uploads/2019/12/Kollar-Szabo_-_Pszichologia_pedagogusoknak.pdf
  • 6. K. Németh Margit, Koller Éva (2015): Serdülőkor: normatív krízis vagy deviancia?,
  • Iskolapszichológiai Füzetek 33. sz., ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
  • https://www.eltereader.hu/media/2015/11/IP33_READER.pdf
  • 7. Béky Gyuláné, Csányi Csilla, Csillag Ferenc, Lobogós Judit, Majoros Anna, Südi Ilona, Török József: Glosszárium, 100 000 SZÓ A SZAKISKOLÁRÓL ISBN: 978-963-682-636-9
  • 8. Fekete Olívia (2015): a gyermekkori és fiatalkori bűnözés
  • 9. Fejlődési modelljei, ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA 2015, 15(4):57–80.
  • http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2016/03/AP_2015_4_FEKETE.pdf
  • 10. Koncz Zuzsa, Nagy Márta, Szokol Zsófia, Zoltánfi Eszter (2109): Módszertani segédlet magatartási és beilleszkedési problémák kezeléséhez
  • http://csmpsz.hu/wp-content/uploads/2019/07/M%C3%B3dszertani-seg%C3%A9dlet-magatart%C3%A1si-%C3%A9s-beilleszked%C3%A9si-probl%C3%A9m%C3%A1k-kezel%C3%A9s%C3%A9hez-Sz.Zs_..pdf

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 1. Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, 2. Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. 3. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
  • részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 60
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88–95%
76–87%
Közepes 63–75%
Elégséges 51–62%
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórán 20
házi feladatra felkészülés 72
egyéb felkészülés 58
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A serdülőkori fejlődés különböző elméleti megközelítései. A biológiai, szociológiai, lelki változások.A konfliktus, krízis, deviancia fogalmi keretei.A serdülőkor krízisei. Azonosulás a nemi szereppel, szülőkről való leválás, pályaválasztás.Mérgező szülők, nem megfelelő szocializáció okaiA gyász.Kortárs ifjúsági csoportok és veszélyeik. A függőségek kialakulása.Az érett személyiség.Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek.A szakiskolák sajátosságai.Krízisek, krízishelyzetek elemzése hallgatói prezentációk alapján.Konfliktuskezelési, megküzdési stratégiákat.Szakszerű segítségkérés.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - szandi-varga.peter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.