I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A SZAKMAI ISMERETSZERZÉS MÓDSZEREI
Azonosító
BMEGT51A553
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
3
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a szakmai ismeretek elsajátításának sajátosságait világítsa meg ismeretelméleti és pedagógiai nézőpontból, aminek eredményeként a szakmai pedagógusképzésben résztvevő hallgatók felkészültebbek lesznek tanítványaik megismerési folyamatainak értelmezésében, ami alapjául szolgál módszertani tudatosságuknak.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri az emberi megismerés és azon belül is a szakmai megismerés alapvető törvényszerűségeit.
  2. 2. Ismeri a gondolkodás alapvető formáit.
  3. 3. Ismeri a megismerés és a tanulás kapcsolatát, a metakogníció és az önszabályozó tanulásértelmezését.
  4. 4. Az ismeretszerzés és a motiváció kapcsolatrendszerét.
Képesség
  1. 1. Képes tanítványainak ismeretszerzési folyamatait identifikálni, értelmezni, nehézségek esetén korrigálni, segíteni.
  2. 2. Képes tanulóinak tanulási stratégiáit és stílusát felismerni és módszertanában figyelembe venni.
Attitűd
  1. 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. 2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. 2. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • Benedek András et al. (szerk.) (2008): Andragógiai ismeretek III. NSzFI, Budapest.
  • Peter Bednorz – Martin Schuster (2006): Bevezetés a tanulás lélektanába. Medicina Könyvkiadó, Budapest.
  • Mérő László (2001): Új észjárások. A racionális ereje és korlátai. Tericum Kiadó, Budapest.
  • Kutrovátz Gábor (2003): Bevezetés a logikába és az érveléselméletbe. Elektronikus jegyzet. ELTE, Budapest

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során elkészített két házi feladat (projekt- illetve terv) eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A gyakorlaton való részvétel és a házi feladatok elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
75-86
Közepes 63-74
Elégséges 51-62
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 42
Házi feladatra felkészülés 40
Egyéb felkészülés 8
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A szakmai megismerés alapjelenségei. A szaktudás keletkezése. A gondolkodás sokfélesége: racionális gondolkodás, a racionalitás korlátai, magas szintű gondolkodás, problémamegoldó gondolkodás, szakmai gondolkodás. Megismerés és tanulás. Metakogníció, kognitív sémák. Önszabályozó tanulás. Természettudományok és a megismerés. Mesterséges intelligencia. Tanítás és tanulási stratégiák, stílusok. A szakmai ismeretek elsajátításának sajátosságai, nehézségei. Ismeretszerzés és motiváció.

Előadások témái
1. A szakmai megismerés alapjelenségei. A szaktudás keletkezése.A gondolkodás sokfélesége: racionális gondolkodás, a racionalitás korlátai, magas szintű gondolkodás, problémamegoldó gondolkodás, szakmai gondolkodás.Megismerés és tanulás. Metakogníció, kognitív sémák. Önszabályozó tanulás. Természettudományok és a megismerés. Mesterséges intelligencia.Tanítás és tanulási stratégiák, stílusok. A szakmai ismeretek elsajátításának sajátosságai, nehézségei. Ismeretszerzés és motiváció.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.