Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a szakmai ismeretek elsajátításának sajátosságait világítsa meg ismeretelméleti és pedagógiai nézőpontból, aminek eredményeként a szakmai pedagógusképzésben résztvevő hallgatók felkészültebbek lesznek tanítványaik megismerési folyamatainak értelmezésében, ami alapjául szolgál módszertani tudatosságuknak.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri az emberi megismerés és azon belül is a szakmai megismerés alapvető törvényszerűségeit.
- 2. Ismeri a gondolkodás alapvető formáit.
- 3. Ismeri a megismerés és a tanulás kapcsolatát, a metakogníció és az önszabályozó tanulásértelmezését.
- 4. Az ismeretszerzés és a motiváció kapcsolatrendszerét.
Képesség
- 1. Képes tanítványainak ismeretszerzési folyamatait identifikálni, értelmezni, nehézségek esetén korrigálni, segíteni.
- 2. Képes tanulóinak tanulási stratégiáit és stílusát felismerni és módszertanában figyelembe venni.
Attitűd
- 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- 2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
Önállóság és felelősség
- 1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
- 2. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
- Benedek András et al. (szerk.) (2008): Andragógiai ismeretek III. NSzFI, Budapest.
- Peter Bednorz – Martin Schuster (2006): Bevezetés a tanulás lélektanába. Medicina Könyvkiadó, Budapest.
- Mérő László (2001): Új észjárások. A racionális ereje és korlátai. Tericum Kiadó, Budapest.
- Kutrovátz Gábor (2003): Bevezetés a logikába és az érveléselméletbe. Elektronikus jegyzet. ELTE, Budapest
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során elkészített két házi feladat (projekt- illetve terv) eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A gyakorlaton való részvétel és a házi feladatok elkészítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 87-95 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 63-74 |
Elégséges | 51-62 |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
Házi feladatra felkészülés | 40 |
Egyéb felkészülés | 8 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A szakmai megismerés alapjelenségei. A szaktudás keletkezése. A gondolkodás sokfélesége: racionális gondolkodás, a racionalitás korlátai, magas szintű gondolkodás, problémamegoldó gondolkodás, szakmai gondolkodás. Megismerés és tanulás. Metakogníció, kognitív sémák. Önszabályozó tanulás. Természettudományok és a megismerés. Mesterséges intelligencia. Tanítás és tanulási stratégiák, stílusok. A szakmai ismeretek elsajátításának sajátosságai, nehézségei. Ismeretszerzés és motiváció.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szakmai megismerés alapjelenségei. A szaktudás keletkezése.A gondolkodás sokfélesége: racionális gondolkodás, a racionalitás korlátai, magas szintű gondolkodás, problémamegoldó gondolkodás, szakmai gondolkodás.Megismerés és tanulás. Metakogníció, kognitív sémák. Önszabályozó tanulás. Természettudományok és a megismerés. Mesterséges intelligencia.Tanítás és tanulási stratégiák, stílusok. A szakmai ismeretek elsajátításának sajátosságai, nehézségei. Ismeretszerzés és motiváció. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.