I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
AZ ISKOLAI KAPCSOLATOK HÁLÓZATA
Azonosító
BMEGT51A560
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
16
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Feketéné Dr. Szakos Éva
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
feketene.dr.szakos.eva@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az iskola szereplőivel (iskolafenntartó-iskolavezető-tanári kar- diák-szülő), illetve e szereplők között kialakult kapcsolat jellemzőivel. Célunk, hogy egy az iskolai életből vett példákon keresztül, a szakirodalomban használt terminus technicusok segítségével világítsunk rá azon problémákra, melyek a kapcsolatteremtés esetleges gátjai lehetnek. E gátak mögött meghúzódó jelenségekre, okokra kitérve szeretnénk elkalauzolni a leendő szakoktatókat az iskola világába, bemutatva milyen lehetőségek rejlenek a szakoktói pályán.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pedagógus szakma jogi és etikai szabályait, normáit.
  2. Ismeretekkel rendelkezik a reflektív gondolkodás szerepéről a szakmai fejlődésben, a továbbképzés lehetőségeiről, a lelki egészség megőrzésének elméleti és gyakorlati módszereiről.
  3. Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait.
  4. Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit, a differenciálás, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás alapfogalmait.
Képesség
  1. Képes a konfliktusok hatékony kezelésére.
  2. Képes a tanulókkal a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadtatására.
  3. Szakmai szituációkban képes szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra diákokkal, szülőkkel, a szaktárgyainak megfelelő szakterületek képviselőivel, az iskolai és iskolán kívüli munkatársakkal a partnerek életkorának, kultúrájának megfelelően.
  4. Képes a szaktárgyainak tanításával, tanulásirányításával kapcsolatos átfogó, megalapozó szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására.
Attitűd
  1. Tiszteli a tanulók személyiségét.
  2. Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
  3. Törekszik az aktív együttműködésre a szakmai elméleti tárgyak tanáraival.
  4. Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon.
Önállóság és felelősség
  1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  2. Elkötelezett a tanulók tudásának és tanulási képességeinek folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg szaktárgya oktatásban betöltött szerepét.
  3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
  4. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Falus Iván (szerk.): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.
  • Kósáné Ormai Vera (2015): A mi iskolánk. Elte Eötvös Kiadó. Budapest.
  • Kósáné Ormai Vera-Horányi Annabella (2006): Mi,pedagógusok. Flaccus kiadó. Budapest.
  • Friedmann Schulz vonThun (2019): Kommunikációs stílusok. Budapest.
  • Dr. Fűzi Beatrix (2015): Neveléstan. https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_nevelestan/adatok.html

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 33
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 33
  • 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 34
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Kontakt tanórán való részvétel és a házi feladat elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 51-61
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 32
Házi feladatra felkészülés 36
egyéb felkészülés 22
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A tantárgy céljainak bemutatása. Követelmények megbeszélése.Az oktatás és nevelés alapvető fogalmaiOktatáselméleti irányzatok, különös tekintettel az alternatív irányokraA közoktatási törvényIskolai kapcsolatok a változó világbanA gyermekkor átalakulása- gyermekek gyermekkor nélkülA digitális generációk- az online világ hatása a kapcsolatokraA bullying és a cyberbullying jelenségeA megfélemlítés típusaiTanulási stílusokA tanulás érzelmi alapjai, a flowA pedagógusok gyermekszemléletét befolyásoló tényezőkA tanulók megismerése és megértéseA pedagógiai képességekA pedagógiai gondolkodásTanítási módszerekA hatékony nevelőA XXI. századi tanármodellA tanár-diák kapcsolat jellegeA tanári vezetési stílusokTorzítások, avagy a diákok megismerésének gátjaA tanár szerepe a tanítási-tanulási folyamat eredményességébenA burnout szindrómaPedagóguskompetenciákAz osztályfőnöki feladat fontosságaA pedagógiai szakszolgálatok feladataiA család funkcióiA család szerepe az egyén fejlődésébenA szülői viselkedésAz oktatás társadalmi meghatározottságaA deficit-modell, szegregáció-modell, látens diszkrimináció modellA pályaválasztás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kattein-Pornói Rita egyetemi adjunktus kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.