Programme: Vocational instructor BSc - Technical instructor specialisation (from 2021/22/Term 1)
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 0
Objectives
Introducing the students to the peculiarities of vocational training systems outside the school system, which play an increasingly important role in domestic vocational training.
Academic results
Knowledge
- Knowledge of the non-school arenas of vocational training.
- Conscious recognition of the technical and economic justification of non-school vocational training solutions.
- Knowledge of the basic principles and modern solutions of management science and production organization that affect the implementation of vocational training.
Skills
- The student is able to recognize the need for corporate and official training.
- The student recognizes the similarities and differences between school-based, company-based and official training and examinations.
- The student is aware of the main principles and solutions of production organization.
Attitude
- The student realizes the need for market and state tasks that meet the needs of the dual education.
Independence and responsibility
- The student is able to dialogue with specialists from corporate and official training and examination systems.
Teaching methodology
In addition to the instructor's frontal methods, the course material is processed with the involvement of the students in group work. As case studies, specific cases presented by students studying in the group and not working in the school field (railway training, category and advanced traffic training, etc.) are jointly processed.
Materials supporting learning
- A tantárgy moodle-tanlapjára feltöltött vállalati és hatósági dokumentumok, honlap-elérhetőségek (MÁV Baross Gábor Oktatási Központ, Közlekedéstudományi Intézet, Képzési és Alkalmassági Vizsgaközpont stb.)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két írásos röpzéhá eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Órai tudásfelmérő teszt megírása (két darab). 2. Órai aktivitás (prezentációkészítés). B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- részteljesítmény értékelés (1. teszt): 40
- részteljesítmény értékelés (2. teszt): 40
- részteljesítmény értékelés (órai munka, prezentáció): 20
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Kontakt tanórán való részvétel, prezentáció elkészítése, teszt feladatok megoldása
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 87-95 |
Good | 75-86 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 51-61 |
Fail | 50% |
Retake and late completion
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
tudásfelmérő tesztekre való felkészülés | 54 |
egyéb felkészülés | 24 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 13.03.2023.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A szakképzési és a munkaerőpiac jellemzői, kapcsolatai. A munkaerő értékesülésének sajátosságai. (1 óra szeminárium)A szakképzési és a munkaerőpiac kínálati és keresleti oldalának jellemzői, antagonisztikus szembenállásuk. (1 óra szeminárium)Korszerű gyártásszervezési és marketing megoldások és kapcsolatuk a szakképzés jellemzőivel. Húzó-nyomó stratégiák és a bemeneti-kimeneti szabályozás a képzés területén. (1 óra szeminárium)A marketing megoldásokból is adódó vállalati és hatósági képzések és vizsgáztatások indokoltsága és főbb típusai. (1 óra szeminárium)A make-or-buy, illetve a termeléskihelyezés fogalma és megvalósulása a szakképzés nem-iskolai terepein. (1 óra szeminárium)A visszacsatolások főbb fajtái és alkalmazásuk a vállalati és hatósági képzések területén.(1 óra szeminárium)Néhány konkrét nem-iskolai képzési rendszer részletes megismerése (adott helyen, elsősorban a vasúti képzésben, illetve a közlekedési hatósági gépjárművezetési oktatásában és vizsgáztatásában dolgozó hallgató, illetve külsős előadó bevonásával) – összesen 6 óra gyakorlat) |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|