Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A hallgatók bevezetése a hazai szakképzésben egyre nagyobb szerepet játszó, iskolarendszeren kívüli szakképzési rendszerek sajátosságaiba.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A szakképzés iskolán kívüli színtereinek ismerete.
- Az iskolán kívüli szakképzési megoldások műszaki-gazdasági indokoltságának tudatos felismerése.
- A menedzsmenttudomány és a termelésszervezés azon alapelveinek és korszerű megoldásainak ismerete, melyek hatnak a szakképzés megvalósítására.
Képesség
- A hallgató képes felismerni a vállalati és a hatósági képzések szükségességét.
- A hallgató felismeri az iskolarendszerű, a vállalti és a hatósági képzés és vizsgáztatás azonosságait és különbségeit.
- A hallgató tudatában van a termelésszervezés fő elveinek és megoldásainak.
Attitűd
- A hallgató belátja a duális képzés igényeinek megfelelő piaci és állami feladatok szükségességét.
Önállóság és felelősség
- A hallgató képes a vállalati és a hatósági képzések és vizsgáztatási rendszerek szakembereivel való párbeszédre.
Oktatásmódszertan
Az oktatói frontális módszerek mellett a tananyag feldolgozása a hallgatók bevonásával, csoportmunkában történik. Esettanulmányként közösen dolgozzák fel a csoportban tanuló, nem iskolai terepen dolgozó hallgatók által bemutatott konkrét eseteket (vasúti képzések, kategóriás és továbbképzős közlekedési képzések stb.).
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy moodle-tanlapjára feltöltött vállalati és hatósági dokumentumok, honlap-elérhetőségek (MÁV Baross Gábor Oktatási Központ, Közlekedéstudományi Intézet, Képzési és Alkalmassági Vizsgaközpont stb.)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két írásos röpzéhá eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Órai tudásfelmérő teszt megírása (két darab). 2. Órai aktivitás (prezentációkészítés). B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (1. teszt): 40
- részteljesítmény értékelés (2. teszt): 40
- részteljesítmény értékelés (órai munka, prezentáció): 20
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Kontakt tanórán való részvétel, prezentáció elkészítése, teszt feladatok megoldása
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 87-95 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 51-61 |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
tudásfelmérő tesztekre való felkészülés | 54 |
egyéb felkészülés | 24 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szakképzési és a munkaerőpiac jellemzői, kapcsolatai. A munkaerő értékesülésének sajátosságai. (1 óra szeminárium)A szakképzési és a munkaerőpiac kínálati és keresleti oldalának jellemzői, antagonisztikus szembenállásuk. (1 óra szeminárium)Korszerű gyártásszervezési és marketing megoldások és kapcsolatuk a szakképzés jellemzőivel. Húzó-nyomó stratégiák és a bemeneti-kimeneti szabályozás a képzés területén. (1 óra szeminárium)A marketing megoldásokból is adódó vállalati és hatósági képzések és vizsgáztatások indokoltsága és főbb típusai. (1 óra szeminárium)A make-or-buy, illetve a termeléskihelyezés fogalma és megvalósulása a szakképzés nem-iskolai terepein. (1 óra szeminárium)A visszacsatolások főbb fajtái és alkalmazásuk a vállalati és hatósági képzések területén.(1 óra szeminárium)Néhány konkrét nem-iskolai képzési rendszer részletes megismerése (adott helyen, elsősorban a vasúti képzésben, illetve a közlekedési hatósági gépjárművezetési oktatásában és vizsgáztatásában dolgozó hallgató, illetve külsős előadó bevonásával) – összesen 6 óra gyakorlat) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.