Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZAKKÉPZÉS A VÁLLALATOKNÁL
Azonosító
BMEGT51A562
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
6
Gyakorlat
6
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczné.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A hallgatók bevezetése a hazai szakképzésben egyre nagyobb szerepet játszó, iskolarendszeren kívüli szakképzési rendszerek sajátosságaiba.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A szakképzés iskolán kívüli színtereinek ismerete.
  2. Az iskolán kívüli szakképzési megoldások műszaki-gazdasági indokoltságának tudatos felismerése.
  3. A menedzsmenttudomány és a termelésszervezés azon alapelveinek és korszerű megoldásainak ismerete, melyek hatnak a szakképzés megvalósítására.
Képesség
  1. A hallgató képes felismerni a vállalati és a hatósági képzések szükségességét.
  2. A hallgató felismeri az iskolarendszerű, a vállalti és a hatósági képzés és vizsgáztatás azonosságait és különbségeit.
  3. A hallgató tudatában van a termelésszervezés fő elveinek és megoldásainak.
Attitűd
  1. A hallgató belátja a duális képzés igényeinek megfelelő piaci és állami feladatok szükségességét.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató képes a vállalati és a hatósági képzések és vizsgáztatási rendszerek szakembereivel való párbeszédre.

Oktatásmódszertan

Az oktatói frontális módszerek mellett a tananyag feldolgozása a hallgatók bevonásával, csoportmunkában történik. Esettanulmányként közösen dolgozzák fel a csoportban tanuló, nem iskolai terepen dolgozó hallgatók által bemutatott konkrét eseteket (vasúti képzések, kategóriás és továbbképzős közlekedési képzések stb.).

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy moodle-tanlapjára feltöltött vállalati és hatósági dokumentumok, honlap-elérhetőségek (MÁV Baross Gábor Oktatási Központ, Közlekedéstudományi Intézet, Képzési és Alkalmassági Vizsgaközpont stb.)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két írásos röpzéhá eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Órai tudásfelmérő teszt megírása (két darab). 2. Órai aktivitás (prezentációkészítés). B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (1. teszt): 40
  • részteljesítmény értékelés (2. teszt): 40
  • részteljesítmény értékelés (órai munka, prezentáció): 20
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Kontakt tanórán való részvétel, prezentáció elkészítése, teszt feladatok megoldása

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 51-61
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12
tudásfelmérő tesztekre való felkészülés 54
egyéb felkészülés 24
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A szakképzési és a munkaerőpiac jellemzői, kapcsolatai. A munkaerő értékesülésének sajátosságai. (1 óra szeminárium)A szakképzési és a munkaerőpiac kínálati és keresleti oldalának jellemzői, antagonisztikus szembenállásuk. (1 óra szeminárium)Korszerű gyártásszervezési és marketing megoldások és kapcsolatuk a szakképzés jellemzőivel. Húzó-nyomó stratégiák és a bemeneti-kimeneti szabályozás a képzés területén. (1 óra szeminárium)A marketing megoldásokból is adódó vállalati és hatósági képzések és vizsgáztatások indokoltsága és főbb típusai. (1 óra szeminárium)A make-or-buy, illetve a termeléskihelyezés fogalma és megvalósulása a szakképzés nem-iskolai terepein. (1 óra szeminárium)A visszacsatolások főbb fajtái és alkalmazásuk a vállalati és hatósági képzések területén.(1 óra szeminárium)Néhány konkrét nem-iskolai képzési rendszer részletes megismerése (adott helyen, elsősorban a vasúti képzésben, illetve a közlekedési hatósági gépjárművezetési oktatásában és vizsgáztatásában dolgozó hallgató, illetve külsős előadó bevonásával) – összesen 6 óra gyakorlat)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.