Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KONFLIKTUSPEDAGÓGIA
Azonosító
BMEGT51A559
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
16
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók a pedagógián, pedagógiai példákon keresztül megismerve képesek legyenek a konfliktusok problémafókuszú megközelítésére, maguknak a konfliktusoknak, azok ismérveinek, jellemzőinek, okainak azonosítására. Képesek legyenek magas érzelmi intelligenciával, asszertív kommunikációval a lehetőségekhez mérten a pedagógiai munkában és azzal kapcsolatban felmerülő konfliktusok resztoratív megoldására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a konfliktus fogalmának, értelmezésnek változatait.
  2. Ismeri a konfliktus kialakulásának, lefutásának modelljeit.
  3. Ismeri a konfliktuskezelési, megküzdési stratégiákat.
  4. Ismeri a konfliktus pedagógiai vonatkozásait.
  5. Ismeri az érzékelés, információátadás, a kommunikáció alapjait.
  6. Ismeri az érzelmi intelligencia összetevőit.
  7. Ismeri a kortárs iskolai zaklatás (Bullying) fogalmát, formáit, kezelésük, megelőzésük lehetséges módjait.
Képesség
  1. Képes felismeri a konfliktust, képes azt tipizálni.
  2. Képes összefüggéseiben szemlélni a konfliktus kialakulásához vezető okrendszereket, folyamatokat.
  3. Képes modellezni a konfliktus ok-okozati összefüggésrendszerét.
  4. Képes a konfliktust a kiváltó októl a megoldásig elemezni, az egyes fázisokra lehetséges kimeneteket, prognózist adni.
  5. Képes a konfliktus pozitív oldalú szemléletére.
  6. Képes az asszertív kommunikációra.
  7. Képes felmérni saját lehetőségeit a konfliktus megoldásában.
Attitűd
  1. Nyitott a konfliktus konszenzuson alapuló megoldásának megtalálására.
  2. Fontosnak tartja a resztoratív konfliktuskezelési megoldásokat.
  3. Tiszteletben tartja mások véleményét, álláspontját.
  4. Vallja, hogy a bántalmazás bármilyen formája is elfogadhatatlan
Önállóság és felelősség
  1. Felelősséget érez a konfliktusok megoldása, feloldása tekintetében.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok / Textbooks, notes, downloads
  • 1.Somogyvári Lajos (2001): Konfliktuskezelés, Veszprém ISBN:978-963-396-191-9
  • 2. https://konyvtar.uni-pannon.hu/images/docman-files/efop343/e-jegyzetek/Somogyvari_Lajos_Konfliktuskezeles.pdf (utolsó megtekintés: 2022. 12. 06.)
  • 3. Ajánlott irodalom:
  • 4. Pénz Zsolt (2015): Konfliktuskezelés Conflict Handling, Hadtudományi Szemle, VIII. évfolyam 4. szám http://epa.niif.hu/02400/02463/00029/pdf/EPA02463_hadtudomanyi_szemle_2015_04_356-374.pdf (utolsó meg-tekintés: 2022. 12. 06.)
  • 5. Birloni Szilvia; Sík Eszter (2013): Iskolai konfliktusok. Az alternatív konfliktuskezelés keretrendszerének kialakí-tása, OFI https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/ofipast/2013/05/AVP_keretrendszer.pdf (utolsó megtekintés: 2022. 12. 06.)
  • 6. Kecskeméti Mária; Csomortáni Zoltán; Petróczi Erzsébet; Polyák Ferenc; Tóth Gyula Ernő (2012): Resztoratív eljárások az osztályban, Új Pedagógiai Szemle 2012/ 7-8 https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/resztorativ-eljarasok-az-osztalyban (utolsó megtekintés: 2022. 12. 06.)
  • 7. ENABLE (European Network Against Bullying in Learning and Leisure Environments) program anyagai https://hirmagazin.sulinet.hu/hu/s/enablesegedanyagok (utolsó megtekintés: 2022. 12. 06.)

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése évközi írásbeli teljesítménymérés, beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.Teljesítményértékelési módszerek

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): 1. Összegző teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, 2. Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. 3. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) X

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
  • részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 30
  • részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 30
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 51-61
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 16
házi feladatra felkészülés 50
egyéb felkészülés 24
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A tantárgyi követelmények ismertetése. A konfliktus definíciója, értelmezése, a konfliktusok fajtái, csoportosításuk. A konfliktus megnyilvánulásai. A konfliktusok szereplői és a közöttük lévő viszonyrendszerek. A konfliktusok erősségei, a konfliktus lefolyása, fázisai, hatásai. Konfliktusmegoldó stratégiák. A Thomas-Killmann modell.A kommunikáció és a konfliktus relációja. Az érzékelés alapjai, az érzékelés bio-pszichológiai sajátosságaiból adódó lehetséges konfliktusforrások, a valóság észlelésé, a memória működése, az ezekkel kapcsolatban létező tévhitek.Konfliktuspedagógia, konfliktus és az iskola. A konfliktusok lehetséges pedagógiai funkciói. A bullying. Az érzelmi intelligencia készségterületei. A szociális készségek és fejlesztési lehetőségeik. Az ENABLE kortárs iskolai zaklatás elleni iskolai program. Megoldhatatlan konfliktusok.Konfliktusok, konfliktushelyzetek elemzése hallgatói prezentációk alapján.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kattein-Pornói Rita adjunktus / assistant professor kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.