Célkitűzések
A tárgy célja megismertetni a hallgatókat az értékmódszertan (nemzetközi szabványban is rögzített) alapjaival és gyakorlati alkalmazásával. A tárgy teljesítése során a hallgatóknak lehetősége nyílik megszerezni a Value for Europe nemzetközi szervezet Student Certification oklevelét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgatók megismerik a műszaki, gazdálkodási és menedzsment területek ismereteinek fő összefüggéseit.
- A hallgatók megismerik a szervezetek, mint céltudatos rendszerek működési elveit.
- A hallgatók megismerik a szervezetekben a műszaki, gazdasági és menedzsment jellegű tevékenységeket és azok összefüggéseit.
- A hallgatók megismerik az értékmenedzsment alapjait.
Képesség
- A hallgatók képessé válnak a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
- A hallgatók képessé válnak a műszaki-gazdasági döntés-előkészítési feladatok elvégzésére és döntéshozatalra.
- A hallgatók képessé válnak innovációs tervek kidolgozására és megvalósításár.
- A hallgatók képessé válnak az értékelemzés feladatainak elvégzésére.
- A hallgatók képessé válnak a szervezeti működés, a műszaki megvalósítás, illetve a gazdálkodás minőségi és hatékonysági mutatóinak javítására.
Attitűd
- A hallgatók jellemzőjévé válik a kreativitás, rugalmasság.
- A hallgatók jellemzőjévé válik a jó kommunikációs, érveléstechnikai és együttműködési készség.
- A hallgatók jellemzőjévé válik a problémafelismerő és -megoldó készség.
- A hallgatók jellemzőjévé válik a fejlett analizáló és szintetizáló képesség.
Önállóság és felelősség
- A hallgatóktól elvárhatóvá válik az intuíció és módszeresség.
- A hallgatóktól elvárhatóvá válik a szakmai továbbképzéshez szükséges pozitív hozzáállás.
- A hallgatóktól elvárhatóvá válik a kezdeményezés, személyes felelősségvállalás, döntéshozatal.
- A hallgatóktól elvárhatóvá válik az alkalmasság az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre.
Oktatásmódszertan
Előadások, gyakorlatok és projektmunka.
Tanulástámogató anyagok
- Poór J. (2016): Menedzsment-tanácsadási kézikönyv. Akadémiai Kiadó.
- Hoffer I. (2020) Funkcióstruktúrák az értékmódszertanban. Budapesti Corvinus Egyetem.
- SAVE International (2020): VM Guide: A Guide to the Value Methodology Body of Knowledge. SAVE International Paperback.
- SAVE International (2016): Function Analysis Guide.SAVE International Paperback.
- Lawrence D Miles Foundation (2008): Value Methodology: A Pocket Guide to Reduce Cost and Improve Value Through Function Analysis. GOAL/QPC, Inc.
Általános szabályok
A tárgyban nyújtott teljesítmény félévközi teljesítményértékelések (zárthelyi dolgozat, beadandó dolgozat, prezentáció) mentén történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Zárthelyi dolgozat: írásbeli számonkérés, amit minimum 40%-os eredményt el kell érni a tárgy teljesítéséhez. Beadandó dolgozat: egy termék/szolgáltatás értékelemzésének elvégzése a kijelölt határidőig, aminek leadása kötelező. Prezentáció: az értékelemzés szóbeli prezentációja az utolsó héten, heteken, amin a részvétel kötelező a tárgy teljesítéséhez.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Zárthelyi dolgozat: 25
- Beadandó dolgozat és prezentálása: 75
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 90-94 |
Jó | 75-89 |
Közepes | 60-74 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A zárthelyi dolgozat egy alkalommal pótolható, javítható. A beadandó dolgozat és prezentálása típusából adódóan nem pótolható, javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Órai munka és órára való készülés | 40 |
Zárthelyi dolgozatra való felkészülés | 10 |
Beadandó feladat elkészítése | 25 |
Prezentációra való felkészülés | 15 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A félév során a hallgatók megismerkednek az értékmódszertan alapjaival, céljával, eszközeivel és alkalmazási lehetőségeivel, miközben maguk is alkalmazzák azt saját munka keretében.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az érték és a funkció fogalma, értékmódszertan, értékelemzés, értéktervezés, értékmenedzsment. |
2. | Az értékmenedzsmentben használt módszerek, megközelítések, szabványok, alapelvek, hajtóerők. |
3. | A stakeholder elmélet, az igény, a célok és a teljesítmény fogalmai, a célkitűzések hierarchiája, előzetes kockázatelemzés. |
4. | Munkacsoport létrehozása, a multidiszciplináris csapatmunka fontossága, csapat vs csoport, teamek fejlesztése. |
5. | Igények és funkciók, igény-funkció kapcsolati mátrix, funkciók osztályozása, rendezése, funkció modellek, modellvalidálás. |
6. | Az ötletgenerálás egyéni és csoportos módszerei, ötletek csoportosítása és fejlesztése, az ötlet és javaslat fogalmai. |
7. | Megtérülési számítások, életciklusköltség számítás, döntési módszerek, folyamatok fejlesztése, kockázatkezelés. |
8. | Előadástechnikák, bevezetési és nyomonkövetési terv készítése, változásmenedzsment megfontolások, értékkultúra szervezetekben.Hallgatói értékelemzések prezentálása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Tarjáni Janka Ariella | PhD hallgató/Phd Student | tarjani.janka@gtk.bme.hu |
Gerse-Krizsa Teréz | egyetemi tanársegéd/assistant lecturer | krizsa.terez@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.