Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Az értékmódszertan alapjai
Azonosító
BMEGT20MN61
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kalló Noémi
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kallo.noemi@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja megismertetni a hallgatókat az értékmódszertan (nemzetközi szabványban is rögzített) alapjaival és gyakorlati alkalmazásával. A tárgy teljesítése során a hallgatóknak lehetősége nyílik megszerezni a Value for Europe nemzetközi szervezet Student Certification oklevelét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgatók megismerik a műszaki, gazdálkodási és menedzsment területek ismereteinek fő összefüggéseit.
  2. A hallgatók megismerik a szervezetek, mint céltudatos rendszerek működési elveit.
  3. A hallgatók megismerik a szervezetekben a műszaki, gazdasági és menedzsment jellegű tevékenységeket és azok összefüggéseit.
  4. A hallgatók megismerik az értékmenedzsment alapjait.
Képesség
  1. A hallgatók képessé válnak a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
  2. A hallgatók képessé válnak a műszaki-gazdasági döntés-előkészítési feladatok elvégzésére és döntéshozatalra.
  3. A hallgatók képessé válnak innovációs tervek kidolgozására és megvalósításár.
  4. A hallgatók képessé válnak az értékelemzés feladatainak elvégzésére.
  5. A hallgatók képessé válnak a szervezeti működés, a műszaki megvalósítás, illetve a gazdálkodás minőségi és hatékonysági mutatóinak javítására.
Attitűd
  1. A hallgatók jellemzőjévé válik a kreativitás, rugalmasság.
  2. A hallgatók jellemzőjévé válik a jó kommunikációs, érveléstechnikai és együttműködési készség.
  3. A hallgatók jellemzőjévé válik a problémafelismerő és -megoldó készség.
  4. A hallgatók jellemzőjévé válik a fejlett analizáló és szintetizáló képesség.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgatóktól elvárhatóvá válik az intuíció és módszeresség.
  2. A hallgatóktól elvárhatóvá válik a szakmai továbbképzéshez szükséges pozitív hozzáállás.
  3. A hallgatóktól elvárhatóvá válik a kezdeményezés, személyes felelősségvállalás, döntéshozatal.
  4. A hallgatóktól elvárhatóvá válik az alkalmasság az együttműködésre, a csoportmunkában való részvételre.

Oktatásmódszertan

Előadások, gyakorlatok és projektmunka.

Tanulástámogató anyagok

  • Poór J. (2016): Menedzsment-tanácsadási kézikönyv. Akadémiai Kiadó.
  • Hoffer I. (2020) Funkcióstruktúrák az értékmódszertanban. Budapesti Corvinus Egyetem.
  • SAVE International (2020): VM Guide: A Guide to the Value Methodology Body of Knowledge. SAVE International Paperback.
  • SAVE International (2016): Function Analysis Guide.SAVE International Paperback.
  • Lawrence D Miles Foundation (2008): Value Methodology: A Pocket Guide to Reduce Cost and Improve Value Through Function Analysis. GOAL/QPC, Inc.

Általános szabályok

A tárgyban nyújtott teljesítmény félévközi teljesítményértékelések (zárthelyi dolgozat, beadandó dolgozat, prezentáció) mentén történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Zárthelyi dolgozat: írásbeli számonkérés, amit minimum 40%-os eredményt el kell érni a tárgy teljesítéséhez. Beadandó dolgozat: egy termék/szolgáltatás értékelemzésének elvégzése a kijelölt határidőig, aminek leadása kötelező. Prezentáció: az értékelemzés szóbeli prezentációja az utolsó héten, heteken, amin a részvétel kötelező a tárgy teljesítéséhez.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Zárthelyi dolgozat: 25
  • Beadandó dolgozat és prezentálása: 75
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100
Jeles 90-94
75-89
Közepes 60-74
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A zárthelyi dolgozat egy alkalommal pótolható, javítható. A beadandó dolgozat és prezentálása típusából adódóan nem pótolható, javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Órai munka és órára való készülés 40
Zárthelyi dolgozatra való felkészülés 10
Beadandó feladat elkészítése 25
Prezentációra való felkészülés 15
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A félév során a hallgatók megismerkednek az értékmódszertan alapjaival, céljával, eszközeivel és alkalmazási lehetőségeivel, miközben maguk is alkalmazzák azt saját munka keretében.

Előadások témái
1. Az érték és a funkció fogalma, értékmódszertan, értékelemzés, értéktervezés, értékmenedzsment.
2. Az értékmenedzsmentben használt módszerek, megközelítések, szabványok, alapelvek, hajtóerők.
3. A stakeholder elmélet, az igény, a célok és a teljesítmény fogalmai, a célkitűzések hierarchiája, előzetes kockázatelemzés.
4. Munkacsoport létrehozása, a multidiszciplináris csapatmunka fontossága, csapat vs csoport, teamek fejlesztése.
5. Igények és funkciók, igény-funkció kapcsolati mátrix, funkciók osztályozása, rendezése, funkció modellek, modellvalidálás.
6. Az ötletgenerálás egyéni és csoportos módszerei, ötletek csoportosítása és fejlesztése, az ötlet és javaslat fogalmai.
7. Megtérülési számítások, életciklusköltség számítás, döntési módszerek, folyamatok fejlesztése, kockázatkezelés.
8. Előadástechnikák, bevezetési és nyomonkövetési terv készítése, változásmenedzsment megfontolások, értékkultúra szervezetekben.Hallgatói értékelemzések prezentálása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Tarjáni Janka Ariella PhD hallgató/Phd Student tarjani.janka@gtk.bme.hu
Gerse-Krizsa Teréz egyetemi tanársegéd/assistant lecturer krizsa.terez@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.