I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kommunikációfejlesztés TED előadások alapján - GTK
Azonosító
BMEGT60Z84A
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Kaplonyi Barbara Mercedes
Beosztása
nyelvtanár
Email címe
kaplonyi.barbara@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Idegen Nyelvi Központ
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser alapszak BSc

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
B2 szintnek nagyjából megfelelő nyelvtudás / language competence close to B2 level
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja a B2 szinten lévő hallgatók hallott szöveg értésének és beszédkészségének, előadói készségének fejlesztése célnyelvi videós prezentációk, elsősorban TED előadások felhasználásával. A kurzus a munkához és a tanuláshoz kapcsolódó nyelvhasználati területeket fejleszti

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismer különböző típusú angol kiejtéseket.
  2. A hallgató ismeri a friss, naprakész angol nyelv jellemzőit (kollokációk, közmondások, szólások).
  3. A hallgató ismeri a beszédek fő strukturális elemeit.
  4. A hallgató ismeri a jó, hatékony diák jellemzőit.
  5. A hallgató ismeri a nem verbális kommunikáció fajtáit, és tisztában van ezek szerepével.
  6. A hallgató ismeri a beszédek néhány jellemző prezentációs technikáját.
  7. A hallgató tisztában van a formális és nem formális beszélt nyelv használatával (szókincs, nyelvtani szerkezetek).
Képesség
  1. A hallgató képes a különböző nemzetiségű beszélők egymástól eltérő kiejtésének megértésére.
  2. A hallgató képes megérteni a tanulmányai témájához kapcsolódó különböző témájú előadásokat.
  3. A hallgató képes a kulturális referenciák mélyebb, pontosabb megértésére.
  4. A hallgató képes aktuális témákról tartott előadások tartalmáról véleményt nyilvánítani.
  5. A hallgató képes a feldolgozott témákhoz kapcsolódó szókincs aktív használatára.
  6. A hallgató képes a megtekintett előadások szerkezetét és az előadásban használt prezentációs technikákat beazono-sítani és értékelni.
  7. A hallgató képes konstruktív kritikát mondani előadásokról és diákról.
  8. A hallgató képes nyelvhasználatát az adott közönség igényeihez igazítani (formális ~ informális).
Attitűd
  1. A hallgató kész a különböző nemzetiségű beszélők kiejtésbeli sajátosságainak tolerálására.
  2. A hallgató érdeklődik az angol nyelvű TED előadások iránt, és látja az ezekben rejlő nyelvtanulási potenciált.
  3. A hallgató kész megvitatni véleményét társaival megosztani az órán felmerülő témákról és magukról az előadások-ról.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató önállóan fejleszti a jegyzetelési technikáit.
  2. A hallgató felelősnek érzi magát a saját nyelvtanulásáért.
  3. A hallgató rendelkezik az alapvető nyelvtanulási stratégiákkal, amelyek az önálló nyelvtanulását segítik.

Oktatásmódszertan

A kurzus során videók (elsősorban TED előadások) feldolgozása folyik változatos technikákkal. Az előadások vagy a prezentáció különböző aspektusairól szólnak, vagy jó/rossz példái az egyes prezentációs technikák alkalmazásának. Mivel a megértésen túlmenően a hangsúly a beszédfejlesztésen van, a kurzus során sok beszélgetésre kerül sor, különböző kooperatív munkaformák segítségével.

Tanulástámogató anyagok

  • Letölthető jegyzet.-Notes.

Általános szabályok

Teljesítési követelmény: órákon való aktív részvétel (megengedett hiányzás 30%), valamint a félév során kiadott feladatok és/vagy dolgozatok teljesítése.

Teljesítményértékelési módszerek

A kurzuson az idegennyelv-tanulás általános sajátosságaihoz igazodva a számonkérés folyamatszerűen történik, amelyben választható elemek is vannak. Feladattípusok: • beadandó az órán vett valamelyik témával kapcsolatban (véleménykifejtés megadott lehetőségek közül vá-lasztva), • hallott szöveg értését mérő feladat, • 2-3 perces kötetlen beszámolót/összefoglalást szabadon választott témáról, • egy szabadon választott videóhoz feladatsor vagy glosszárium készítése, • videók összehasonlítása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • feladatok és/vagy dolgozatok : 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 90-95
80-89
Közepes 70-798
Elégséges 50-69
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

TVSZ szerint. A különböző típusú feladatokat a félév során elosztva, választható és különböző időpontokban oldhat-ják meg a hallgatók. A hallgatók szorgalmi időszak végéig lehetőséget kapnak a feladatok pótlására és javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 25
felkészülés a teljesítményértékelésekre 25
házi feladat elkészítése 12
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A hallgatók érdeklődésének, szakmai irányának megfelelő TED előadásokat dolgozunk fel, ez határozza meg a témaköröket. A beszédek kiválasztásakor fontos alapelv, hogy a kurzus alapvető célja a munkához és tanuláshoz tartozó nyelvhasználati területek fejlesztése. A nyelvi tárgyak esetében nem készülnek részletes tematikák, mert a tárgy célja a készségfejlesztés, és nem egy adott (tematizálható) tudásanyag frontális átadása. Ez ad lehetőséget arra, hogy a tematika az adott csoport igényeihez igazodjon, a tárgy céljainak megfelelően.

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
-

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.