Célkitűzések
A gyakorlatorientált kurzus bevezetést nyújt a coachingba és a coach alapkompetenciák körébe, eljuttatva a hallgatókat arra az alap kompetencia szintre, amely szükséges ahhoz, hogy kortárs (peer-) coachként sikeresen tudjanak lefolytatni egy célorientált coaching folyamatot a coaching téma meghatározásától az akcióterv megvalósí-tásának támogatásáig. A hallgatók képessé válnak a coach kompetenciák alapszintű alkalmazására. Meg tudják határozni a coachingot, és a coaching fogalmát, célját és hatásmechanizmusát, történelmi gyökereit. Mindezt félreérthetetlenül el tudják magyarázni egy, a coaching terén laikus ügyfélnek is. Képesek fölismerni, hogy a coaching a megfelelő beavatkozási forma, vagy más szolgáltatás felé kell irányítaniuk az ügyfelet. El tudják külö-níteni egymástól a coachingot, a coaching pszichológiát, a mentorálást, a pszichoterápiát és a pszichológiai ta-nácsadást. A kurzus célja a coaching kompetencia határainak definiálása, világossá téve ezzel a coach és a coaching szakpszichológus tevékenységi körének határait is.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a coaching fogalmát.
- Ismeri a coaching pszichológia fogalmát.
- Ismeri a coach alapkompetenciákat.
- Ismeri a célorientált coaching folyamat lépéseit.
- Ismeri a coaching történelmi gyökereit.
- Ismeri a coaching alapfolyamatát és az üzleti szférában alkalmazott modelljeit.
Képesség
- Képes a coach alapkompetenciák alkalmazására.
- Képes lefolytatni egy célorientált coaching folyamatot.
- Képes meghatározni a coachingot, és a coaching fogalmát, célját és hatásmechanizmusát.
- Képes fölismerni, hogy a coaching-e a megfelelő beavatkozási forma.
- Képes fölismerni, ha az ügyfelet más szolgáltatási forma felé kell irányítani.
- Képes elkülöníteni egymástól a coachingot, a coaching pszichológiát, a mentorálást, a pszichoterápiát és a pszichológiai tanácsadást.
- Képes elhelyezni a coachingot a szervezet-, vezetés- és munkaerő fejlesztés terén.
- Képes alkalmazni az I-GROW modell lépéseit, tipikus kérdéseit.
Attitűd
- Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
- Igénye van az önismerete fokozására.
- Törekszik az önkritikára.
- Igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatokat, az adott témákhoz kapcsolódó kutatómunkát.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Association for Coaching Competency Framework (2012) https://cdn.ymaws.com/www.associationforcoaching.com/resource/resmgr/Accreditation/Accred_General/Coaching_Competency_Framewor.pdf (Elérés: 2020. 09. 12.)
- Block, P. (2005) Makulátlan tanácsadás – Útmutató a szervezeti változásokhoz – tanácsadóknak, ügyfe-leknek, vezetőknek. HVG Kiadó Budapest.
- Bossons, P., Kourdi, J. & Sartain, D. (2012). Coaching essentials: Practical, proven techniques for world-class executive coaching. London: Bloomsbury.
- Downey, M. (2014). Effective Modern Coaching: The principles and art of successful business coaching. London: LID.
- Egan, G. (2011). A képzett segítő. A segítés problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató megközelítése. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
- EMCC Kompetencia Keretrendszer v2, http://emcchu.org/wp-content/uploads/2017/03/emcc_kompetencia_keretrendszer_v2.pdf (Elérés: 2020. 09. 12.)
- ICF coach kompetenciák. https://www.coachfederation.hu/icf-coach-kompetenciak/ (Elérés: 2020. 09. 12.)
- Gallwey, T. (1974) The Inner Game of Tennis. Random House, New York.
- Hicks, R. F. (2017) The Process of Highly Effective Coaching: An Evidence-Based Framework. Routledge.
- ISCP – HACP (2021) Certification Process of HACP Certified Coaching Psychologist (Nemzetközi Coaching Pszichológiai Társaság és Magyar Coaching Pszichológiai Egyesület coaching pszichológus mi-nősítési folyamata). Belső kiadvány.
- Kissné Viszket, M. és Mogyorósy-Révész Zs. (2017). Pszichológiai tanácsadás szakmai alapprotokoll – a tanácsadói folyamat. Alkalmazott pszichológia, 2017,17(4). 45–66.
- Kulcsár É. (szerk.) (2009). Tanácsadás és terápia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
- O’Riordan, S., Palmer, S. (2021). Introduction to Coaching Psychology. Routledge.
- Passmore, J. (2006) Excellence in coaching. The industry guide. Kogan Page.
- Poór J. (szerk.) (2010). Menedzsment – tanácsadási kézikönyv. Akadémiai Kiadó, Budapest
- Székely, V. (2021). A coaching pszichológusok szakmai profilja és a coaching pszichológia protokollja. MPT Coaching Pszichológiai Szekció és MCPE Belső Kiadvány.
- van Nieuwerburgh, C. (2017). An Introduction to Coaching Skills: A Practical Guide (2nd ed). London: Sage.
- Whitmore, J. (2008). Coaching a csúcsteljesítményért, Z-Press.
- Wildflower, L. (2013). The Hidden History of Coaching. Berkshire: Open University Press.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: B. Zárthelyi dolgozat: A félév végén egy zárthelyi dolgozat megírása, amely két alfeladatból áll. A) feladat: az elméleti tudás felmérésére szolgáló 30 tesztkérdés; B) az elméleti tudás gyakorlati alkalmazása céljából mindenki kap egy esettanulmányt coaching problémával kapcsolatban, amelyre megoldási javaslatokat kell írni a megtanult elméleti anyagok alapján. A két feladatra kapott pontszám alapja képezi a megaján-lott vizsgajegyet, amelyet ha nem fogadnak el, akkor szóban lehet vizsgázni. C. Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére: A gyakorlatok során számos kérdőív, teszt és önismereti anyag kitöltésére lesz lehetőség, amelyeket a hallgatóknak lehetőségük lesz feldolgozni, és a kurzus ele-jén átadott elektronikus önismereti naplóban az ezekre kapott pontszámokat vezetni kell. A napló egyéb, elgondolkodtató, az önreflexiót elmélyítő feladatokat is tartalmaz, amelyet a hallgatónak vezetni kell és a félév végén ezt kell elküldeni és leadni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH és esettanulmány): 60
- Részteljesítmény értékelés (önismereti anyagok): 40
- TOTAL: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Félévközi feladatok teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 86–95 |
Jó | 75–85 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | 50 alatt |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 40 |
Felkészülés a vizsgára | 60 |
Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére | 80 |
Moodle-re feltöltött anyagok feldolgozása | 40 |
ZH-ra való felkészülés | 80 |
TOTAL | 300 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A gyakorlatorientált kurzus bevezetést nyújt a coachingba és a coach alapkompetenciák körébe, eljuttatva a hallgatókat arra az alap kompetencia szintre, amely szükséges ahhoz, hogy kortárs (peer-) coachként sikeresen tudjanak lefolytatni egy célorientált coaching folyamatot a coaching téma meghatározásától az akcióterv megvalósításának támogatásáig. A hallgatók képessé válnak a coach kompetenciák alapszintű alkalmazására. Meg tudják határozni a coachingot, és a coaching fogalmát, célját és hatásmechanizmusát, történelmi gyökereit. Mindezt félreérthetetlenül el tudják magyarázni egy, a coaching terén laikus ügyfélnek is. Képesek fölismerni, hogy a coaching a megfelelő beavatkozási forma, vagy más szolgáltatás felé kell irányítaniuk az ügyfelet. El tudják külö-níteni egymástól a coachingot, a coaching pszichológiát, a mentorálást, a pszichoterápiát és a pszichológiai tanácsadást. A kurzus célja a coaching kompetencia határainak definiálása, világossá téve ezzel a coach és a coaching szakpszichológus tevékenységi körének határait is.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A coaching és a coaching pszichológia meghatározása, eredete, helye a szervezet-, vezetés- és mun-kaerő fejlesztés terén. A coaching fogalmának, céljának és hatásmechanizmusának megismerése. A coaching történelmi gyökereinek megismerése.*A coach kompetencia határai, a coaching és coaching pszichológia eltérése más szervezeti és személyes beavatkozási formáktól. A szervezeti és a személyes coach szerepleírása. A coach értékrendje és hiedelemrendszere.*A coach kompetenciának áttekintése a meghatározó nemzetközi szervezetek (AC, EMCC, ICF) mo-delljei mentén.*Coaching etikai alapelvek és szakmai normák.*A coaching alapfolyamata és az üzleti szférában alkalmazott modelljei.*Az I-GROW modell lépései, tipikus kérdései.*Coaching gyakorlás a fő kompetenciák mentén. A valós témán alapuló peer-coaching mint tanulási módszer megismerése, az I-GROW gyakorlása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Székely Vince | megbízott oktató | szekely.vince@coachingpszichologia.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.