Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Bevezetés a coachingba
Azonosító
BMEGT52S500
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
30
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
10
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A gyakorlatorientált kurzus bevezetést nyújt a coachingba és a coach alapkompetenciák körébe, eljuttatva a hallgatókat arra az alap kompetencia szintre, amely szükséges ahhoz, hogy kortárs (peer-) coachként sikeresen tudjanak lefolytatni egy célorientált coaching folyamatot a coaching téma meghatározásától az akcióterv megvalósí-tásának támogatásáig. A hallgatók képessé válnak a coach kompetenciák alapszintű alkalmazására. Meg tudják határozni a coachingot, és a coaching fogalmát, célját és hatásmechanizmusát, történelmi gyökereit. Mindezt félreérthetetlenül el tudják magyarázni egy, a coaching terén laikus ügyfélnek is. Képesek fölismerni, hogy a coaching a megfelelő beavatkozási forma, vagy más szolgáltatás felé kell irányítaniuk az ügyfelet. El tudják külö-níteni egymástól a coachingot, a coaching pszichológiát, a mentorálást, a pszichoterápiát és a pszichológiai ta-nácsadást. A kurzus célja a coaching kompetencia határainak definiálása, világossá téve ezzel a coach és a coaching szakpszichológus tevékenységi körének határait is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a coaching fogalmát.
  2. Ismeri a coaching pszichológia fogalmát.
  3. Ismeri a coach alapkompetenciákat.
  4. Ismeri a célorientált coaching folyamat lépéseit.
  5. Ismeri a coaching történelmi gyökereit.
  6. Ismeri a coaching alapfolyamatát és az üzleti szférában alkalmazott modelljeit.
Képesség
  1. Képes a coach alapkompetenciák alkalmazására.
  2. Képes lefolytatni egy célorientált coaching folyamatot.
  3. Képes meghatározni a coachingot, és a coaching fogalmát, célját és hatásmechanizmusát.
  4. Képes fölismerni, hogy a coaching-e a megfelelő beavatkozási forma.
  5. Képes fölismerni, ha az ügyfelet más szolgáltatási forma felé kell irányítani.
  6. Képes elkülöníteni egymástól a coachingot, a coaching pszichológiát, a mentorálást, a pszichoterápiát és a pszichológiai tanácsadást.
  7. Képes elhelyezni a coachingot a szervezet-, vezetés- és munkaerő fejlesztés terén.
  8. Képes alkalmazni az I-GROW modell lépéseit, tipikus kérdéseit.
Attitűd
  1. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
  3. Igénye van az önismerete fokozására.
  4. Törekszik az önkritikára.
  5. Igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatokat, az adott témákhoz kapcsolódó kutatómunkát.
  2. Felelősséget vállal saját munkájáért.
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  4. Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Órai anyagok
  • Ajánlott irodalom:
  • Association for Coaching Competency Framework (2012) https://cdn.ymaws.com/www.associationforcoaching.com/resource/resmgr/Accreditation/Accred_General/Coaching_Competency_Framewor.pdf (Elérés: 2020. 09. 12.)
  • Block, P. (2005) Makulátlan tanácsadás – Útmutató a szervezeti változásokhoz – tanácsadóknak, ügyfe-leknek, vezetőknek. HVG Kiadó Budapest.
  • Bossons, P., Kourdi, J. & Sartain, D. (2012). Coaching essentials: Practical, proven techniques for world-class executive coaching. London: Bloomsbury.
  • Downey, M. (2014). Effective Modern Coaching: The principles and art of successful business coaching. London: LID.
  • Egan, G. (2011). A képzett segítő. A segítés problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató megközelítése. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
  • EMCC Kompetencia Keretrendszer v2, http://emcchu.org/wp-content/uploads/2017/03/emcc_kompetencia_keretrendszer_v2.pdf (Elérés: 2020. 09. 12.)
  • ICF coach kompetenciák. https://www.coachfederation.hu/icf-coach-kompetenciak/ (Elérés: 2020. 09. 12.)
  • Gallwey, T. (1974) The Inner Game of Tennis. Random House, New York.
  • Hicks, R. F. (2017) The Process of Highly Effective Coaching: An Evidence-Based Framework. Routledge.
  • ISCP – HACP (2021) Certification Process of HACP Certified Coaching Psychologist (Nemzetközi Coaching Pszichológiai Társaság és Magyar Coaching Pszichológiai Egyesület coaching pszichológus mi-nősítési folyamata). Belső kiadvány.
  • Kissné Viszket, M. és Mogyorósy-Révész Zs. (2017). Pszichológiai tanácsadás szakmai alapprotokoll – a tanácsadói folyamat. Alkalmazott pszichológia, 2017,17(4). 45–66.
  • Kulcsár É. (szerk.) (2009). Tanácsadás és terápia. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
  • O’Riordan, S., Palmer, S. (2021). Introduction to Coaching Psychology. Routledge.
  • Passmore, J. (2006) Excellence in coaching. The industry guide. Kogan Page.
  • Poór J. (szerk.) (2010). Menedzsment – tanácsadási kézikönyv. Akadémiai Kiadó, Budapest
  • Székely, V. (2021). A coaching pszichológusok szakmai profilja és a coaching pszichológia protokollja. MPT Coaching Pszichológiai Szekció és MCPE Belső Kiadvány.
  • van Nieuwerburgh, C. (2017). An Introduction to Coaching Skills: A Practical Guide (2nd ed). London: Sage.
  • Whitmore, J. (2008). Coaching a csúcsteljesítményért, Z-Press.
  • Wildflower, L. (2013). The Hidden History of Coaching. Berkshire: Open University Press.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: B. Zárthelyi dolgozat: A félév végén egy zárthelyi dolgozat megírása, amely két alfeladatból áll. A) feladat: az elméleti tudás felmérésére szolgáló 30 tesztkérdés; B) az elméleti tudás gyakorlati alkalmazása céljából mindenki kap egy esettanulmányt coaching problémával kapcsolatban, amelyre megoldási javaslatokat kell írni a megtanult elméleti anyagok alapján. A két feladatra kapott pontszám alapja képezi a megaján-lott vizsgajegyet, amelyet ha nem fogadnak el, akkor szóban lehet vizsgázni. C. Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére: A gyakorlatok során számos kérdőív, teszt és önismereti anyag kitöltésére lesz lehetőség, amelyeket a hallgatóknak lehetőségük lesz feldolgozni, és a kurzus ele-jén átadott elektronikus önismereti naplóban az ezekre kapott pontszámokat vezetni kell. A napló egyéb, elgondolkodtató, az önreflexiót elmélyítő feladatokat is tartalmaz, amelyet a hallgatónak vezetni kell és a félév végén ezt kell elküldeni és leadni.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH és esettanulmány): 60
  • Részteljesítmény értékelés (önismereti anyagok): 40
  • TOTAL: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Félévközi feladatok teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 86–95
75–85
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen 50 alatt

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 40
Felkészülés a vizsgára 60
Önálló egyéni feladat a coach identitás elmélyítésére 80
Moodle-re feltöltött anyagok feldolgozása 40
ZH-ra való felkészülés 80
TOTAL 300

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A gyakorlatorientált kurzus bevezetést nyújt a coachingba és a coach alapkompetenciák körébe, eljuttatva a hallgatókat arra az alap kompetencia szintre, amely szükséges ahhoz, hogy kortárs (peer-) coachként sikeresen tudjanak lefolytatni egy célorientált coaching folyamatot a coaching téma meghatározásától az akcióterv megvalósításának támogatásáig. A hallgatók képessé válnak a coach kompetenciák alapszintű alkalmazására. Meg tudják határozni a coachingot, és a coaching fogalmát, célját és hatásmechanizmusát, történelmi gyökereit. Mindezt félreérthetetlenül el tudják magyarázni egy, a coaching terén laikus ügyfélnek is. Képesek fölismerni, hogy a coaching a megfelelő beavatkozási forma, vagy más szolgáltatás felé kell irányítaniuk az ügyfelet. El tudják külö-níteni egymástól a coachingot, a coaching pszichológiát, a mentorálást, a pszichoterápiát és a pszichológiai tanácsadást. A kurzus célja a coaching kompetencia határainak definiálása, világossá téve ezzel a coach és a coaching szakpszichológus tevékenységi körének határait is.

Előadások témái
1. A coaching és a coaching pszichológia meghatározása, eredete, helye a szervezet-, vezetés- és mun-kaerő fejlesztés terén. A coaching fogalmának, céljának és hatásmechanizmusának megismerése. A coaching történelmi gyökereinek megismerése.*A coach kompetencia határai, a coaching és coaching pszichológia eltérése más szervezeti és személyes beavatkozási formáktól. A szervezeti és a személyes coach szerepleírása. A coach értékrendje és hiedelemrendszere.*A coach kompetenciának áttekintése a meghatározó nemzetközi szervezetek (AC, EMCC, ICF) mo-delljei mentén.*Coaching etikai alapelvek és szakmai normák.*A coaching alapfolyamata és az üzleti szférában alkalmazott modelljei.*Az I-GROW modell lépései, tipikus kérdései.*Coaching gyakorlás a fő kompetenciák mentén. A valós témán alapuló peer-coaching mint tanulási módszer megismerése, az I-GROW gyakorlása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Székely Vince megbízott oktató szekely.vince@coachingpszichologia.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.