Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja segítséget nyújtani a hallgatónak, szakdolgozatuk írásakor a saját területükön értelmezett problémakör tudományos igényű feltárására, valamint az eredmények értelmezésére és közreadására. A tantárgy oktatásánál szempont a gyakorlat-központúság, az elméleti ismereteket a gyakorlatokon részletesen és specifikusan mélyíthetik el a hallgatók. A hallgatók a gyakorlatokon gyakorlatvezetők segítségével kisebb csoportokban dolgozva mélyednek el egy-egy témában, amely feldolgozásáról számot adnak beadandó dolgozat (esszé), valamint prezentáció keretében is.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri és alkalmazza a tudományos igényű munka megírásának és a tudományos kutatások legfontosabb alapjait.
- Ismeri és alkalmazni tudja a kutatáselméleti módszereket.
- Ismeri a kutatástechnikát támogató szoftverek kezelésének alapjait, a kutatástechnika méréselméleti hátterét, a magasabb szintű statisztikai módszereket.
- Ismeri és alkalmazza a szóbeli és írásbeli tudományos közlések formáit, nyelvezetét, stílusát, szabályait.
Képesség
- Képes egy kutatási folyamat lépéseinek megtervezésére.
- Képes kiválasztani egy kutatáshoz szükséges módszertani elemeket.
- Képes a kutatás során feltárt eredményeket értelmezni, következtetéseket levonni, eredményeket publikálni.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák átgondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
Oktatásmódszertan
Előadások és szemináriumi gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Szakirodalmak:
- Boncz Imre (2015): Kutatásmódszertani alapismeretek, Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs. 8-40. oldal
- Earl Babbie (2003): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó
- Falus Iván - Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- Hunkár Márta (2013): A kutatás módszertana /Gyakorlati jegyzet/, Debreceni Egyetem AGTC, Debrecen
- Majoros Pál (2004): A kutatásmódszertan alapjai. Perfekt Kiadó, Budapest
- Somogyi Sándor - Novkovic Nebojša - Kajári Karolina (2002): A tudomány módszertana. VE Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar, Keszthely
- Szabó Katalin (2002): Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó, Budapest
- Tomcsányi Pál (2000): Általános kutatásmódszertan. SZIE, Gödöllő
- Umbert Eco (2008): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó, Budapest
- A gyakorlatok során a gyakorlatvezetők által kiadott témaspecifikus szakirodalom
- Elektronikus adatbázisok:
- Doktori Iskolák: http://www.doktori.hu
- Elektronikus Információszolgáltatás: http://www.eisz.hu/hu
- Európai Bizottság EUROSTAT: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/
- Európai Unió kutatás – fejlesztési keretprogramok: http://cordis.europa.eu
- Központi Statisztikai Hivatal: http://www.ksh.hu/
- Magyar Tudományos Akadémia (MTA): http://mta.hu
- MATARKA: Magyar folyóiratok tartalomjegyzékeinek kereshető adatbázisa: http://www.matarka.hu/
- MTA Könyvtár: http://minerva.mtak.hu
- Nemzeti Innovációs Hivatal: http://www.nih.gov.hu.
Általános szabályok
A szorgalmi időszakban egy darab zárthelyi dolgozat megírása feltétel, amelynek minimum 50%-os teljesítésére van szükség. A zárthelyi dolgozat egyszer díjmentesen pótolható a szorgalmi időszakban. E mellett a hallgatók csoportos beadandó dolgozatot írnak, valamint a szorgalmi időszak végén prezentáció keretében mutatják be munkájuk eredményét.
Teljesítményértékelési módszerek
3.1 pontban meghatározott feltételeknek megfelelően
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (zárthelyi dolgozat): 30%
- 2. részteljesítmény értékelés (beadandó dolgozat): 40%
- 3. részteljesítmény értékelés (prezentáció): 30%
- Összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 89,51%--100 |
Jeles | 86,51-89,5% |
Jó | 74,51-86,5% |
Közepes | 61,51-74,5% |
Elégséges | 49,51-61,5% |
Elégtelen | -49,5% |
Javítás és pótlás
A zárthelyi dolgozat és a beadandó dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt órákon | 14x4=56 |
felkészülés a zárthelyi dolgozatra | 32 |
beadandó dolgozat elkészítése | 50 |
felkészülés a prezentációra | 12 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.02.07-én. Érvényes 2022.02.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. Bevezetés a tudományos gondolkodás világába; |
2. | 2. Tudományos közlési folyamatok; |
3. | 3. A diplomamunka formai követelményei; |
4. | 4. Kutatásetika, kutatásszervezés; |
5. | 5. Szakirodalom gyűjtése; |
6. | 6. Szakirodalom értékelése; |
7. | 7. Szakirodalom alkalmazása; |
8. | 8. A dolgozat szerkezete; |
9. | 9. Kötelező fejezetek és elemek; |
10. | 10. Kvalitatív kutatások I. ; |
11. | 11. Kvalitatív kutatások II.; |
12. | 12. Tudományos kutatási folyamatok; |
13. | 13. Összefoglalás, példák I.; |
14. | 14. Összefoglalás, példák II. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Közgazdaságtan Tanszék oktatói |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.