Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Nemzetközi gazdálkodás esszé
Azonosító
BMEGT30A112
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, english - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Közgazdaságtan I. (BMEGT30A003), Közgazdaságtan II. (BMEGT30A110)
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.02.23.) az 580119/9/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.02.23-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja segítséget nyújtani a hallgatónak, szakdolgozatuk írásakor a saját területükön értelmezett problémakör tudományos igényű feltárására, valamint az eredmények értelmezésére és közreadására. A tantárgy oktatásánál szempont a gyakorlat-központúság, az elméleti ismereteket a gyakorlatokon részletesen és specifikusan mélyíthetik el a hallgatók. A hallgatók a gyakorlatokon gyakorlatvezetők segítségével kisebb csoportokban dolgozva mélyednek el egy-egy témában, amely feldolgozásáról számot adnak beadandó dolgozat (esszé), valamint prezentáció keretében is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri és alkalmazza a tudományos igényű munka megírásának és a tudományos kutatások legfontosabb alapjait.
  2. Ismeri és alkalmazni tudja a kutatáselméleti módszereket.
  3. Ismeri a kutatástechnikát támogató szoftverek kezelésének alapjait, a kutatástechnika méréselméleti hátterét, a magasabb szintű statisztikai módszereket.
  4. Ismeri és alkalmazza a szóbeli és írásbeli tudományos közlések formáit, nyelvezetét, stílusát, szabályait.
Képesség
  1. Képes egy kutatási folyamat lépéseinek megtervezésére.
  2. Képes kiválasztani egy kutatáshoz szükséges módszertani elemeket.
  3. Képes a kutatás során feltárt eredményeket értelmezni, következtetéseket levonni, eredményeket publikálni.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák átgondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.

Oktatásmódszertan

Előadások és szemináriumi gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Szakirodalmak:
  • Boncz Imre (2015): Kutatásmódszertani alapismeretek, Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs. 8-40. oldal
  • Earl Babbie (2003): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó
  • Falus Iván - Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  • Hunkár Márta (2013): A kutatás módszertana /Gyakorlati jegyzet/, Debreceni Egyetem AGTC, Debrecen
  • Majoros Pál (2004): A kutatásmódszertan alapjai. Perfekt Kiadó, Budapest
  • Somogyi Sándor - Novkovic Nebojša - Kajári Karolina (2002): A tudomány módszertana. VE Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar, Keszthely
  • Szabó Katalin (2002): Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó, Budapest
  • Tomcsányi Pál (2000): Általános kutatásmódszertan. SZIE, Gödöllő
  • Umbert Eco (2008): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó, Budapest
  • A gyakorlatok során a gyakorlatvezetők által kiadott témaspecifikus szakirodalom
  • Elektronikus adatbázisok:
  • Doktori Iskolák: http://www.doktori.hu
  • Elektronikus Információszolgáltatás: http://www.eisz.hu/hu
  • Európai Bizottság EUROSTAT: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/
  • Európai Unió kutatás – fejlesztési keretprogramok: http://cordis.europa.eu
  • Központi Statisztikai Hivatal: http://www.ksh.hu/
  • Magyar Tudományos Akadémia (MTA): http://mta.hu
  • MATARKA: Magyar folyóiratok tartalomjegyzékeinek kereshető adatbázisa: http://www.matarka.hu/
  • MTA Könyvtár: http://minerva.mtak.hu
  • Nemzeti Innovációs Hivatal: http://www.nih.gov.hu.

Általános szabályok

A szorgalmi időszakban egy darab zárthelyi dolgozat megírása feltétel, amelynek minimum 50%-os teljesítésére van szükség. A zárthelyi dolgozat egyszer díjmentesen pótolható a szorgalmi időszakban. E mellett a hallgatók csoportos beadandó dolgozatot írnak, valamint a szorgalmi időszak végén prezentáció keretében mutatják be munkájuk eredményét.

Teljesítményértékelési módszerek

3.1 pontban meghatározott feltételeknek megfelelően

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (zárthelyi dolgozat): 30%
  • 2. részteljesítmény értékelés (beadandó dolgozat): 40%
  • 3. részteljesítmény értékelés (prezentáció): 30%
  • Összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 89,51%--100
Jeles 86,51-89,5%
74,51-86,5%
Közepes 61,51-74,5%
Elégséges 49,51-61,5%
Elégtelen -49,5%

Javítás és pótlás

A zárthelyi dolgozat és a beadandó dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt órákon 14x4=56
felkészülés a zárthelyi dolgozatra 32
beadandó dolgozat elkészítése 50
felkészülés a prezentációra 12
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.02.07-én. Érvényes 2022.02.07-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. 1. Bevezetés a tudományos gondolkodás világába;
2. 2. Tudományos közlési folyamatok;
3. 3. A diplomamunka formai követelményei;
4. 4. Kutatásetika, kutatásszervezés;
5. 5. Szakirodalom gyűjtése;
6. 6. Szakirodalom értékelése;
7. 7. Szakirodalom alkalmazása;
8. 8. A dolgozat szerkezete;
9. 9. Kötelező fejezetek és elemek;
10. 10. Kvalitatív kutatások I. ;
11. 11. Kvalitatív kutatások II.;
12. 12. Tudományos kutatási folyamatok;
13. 13. Összefoglalás, példák I.;
14. 14. Összefoglalás, példák II.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Közgazdaságtan Tanszék oktatói

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.