I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
International Business Economics essay
ID (subject code)
BMEGT30A112
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
2
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Berzsenyi Emese
Position
senior lecturer
Contact details
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU, english - EN
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2022/23/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
Közgazdaságtan I. (BMEGT30A003), Közgazdaságtan II. (BMEGT30A110)
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580119/9/2022. Valid from: 23.02.2022.

Objectives

The aim of this course is to help for the students about having knowledge in essay writing. In addition, doing scientific research, which is in connection with their main interests. In the seminars, students can do team-working with the lecturers and student fellows to create a scientific essay and present it.

Academic results

Knowledge
  1. The students know and apply the most important basis of scientific research;
  2. The students can apply the methods in research;
  3. The students know the special softwares, which are suitable for research;
  4. The students know and apply the different forms of scientific papers, the style and the rules.
Skills
  1. The students can create a research plan;
  2. The students can choose the most relevant research methods;
  3. The students can interpret the results.
Attitude
  1. The students can cooperate with the lecturer and the student fellows;
  2. The students can be constructive, self-confident, cooperative and initiators;
  3. The students are open-minded for the new results of the training;
Independence and responsibility
  1. The students are open to accept reliable critical remarks,
  2. The students are able to solve practical professional problems independently.

Teaching methodology

Lectures, seminars, communication in writing and speaking, using IT tools and technics, optional team-working.

Materials supporting learning

  • Szakirodalmak:
  • Boncz Imre (2015): Kutatásmódszertani alapismeretek, Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs. 8-40. oldal
  • Earl Babbie (2003): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó
  • Falus Iván - Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  • Hunkár Márta (2013): A kutatás módszertana /Gyakorlati jegyzet/, Debreceni Egyetem AGTC, Debrecen
  • Majoros Pál (2004): A kutatásmódszertan alapjai. Perfekt Kiadó, Budapest
  • Somogyi Sándor - Novkovic Nebojša - Kajári Karolina (2002): A tudomány módszertana. VE Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar, Keszthely
  • Szabó Katalin (2002): Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó, Budapest
  • Tomcsányi Pál (2000): Általános kutatásmódszertan. SZIE, Gödöllő
  • Umbert Eco (2008): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó, Budapest
  • A gyakorlatok során a gyakorlatvezetők által kiadott témaspecifikus szakirodalom
  • Elektronikus adatbázisok:
  • Doktori Iskolák: http://www.doktori.hu
  • Elektronikus Információszolgáltatás: http://www.eisz.hu/hu
  • Európai Bizottság EUROSTAT: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/
  • Európai Unió kutatás – fejlesztési keretprogramok: http://cordis.europa.eu
  • Központi Statisztikai Hivatal: http://www.ksh.hu/
  • Magyar Tudományos Akadémia (MTA): http://mta.hu
  • MATARKA: Magyar folyóiratok tartalomjegyzékeinek kereshető adatbázisa: http://www.matarka.hu/
  • MTA Könyvtár: http://minerva.mtak.hu
  • Nemzeti Innovációs Hivatal: http://www.nih.gov.hu.

General Rules

A szorgalmi időszakban egy darab zárthelyi dolgozat megírása feltétel, amelynek minimum 50%-os teljesítésére van szükség. A zárthelyi dolgozat egyszer díjmentesen pótolható a szorgalmi időszakban. E mellett a hallgatók csoportos beadandó dolgozatot írnak, valamint a szorgalmi időszak végén prezentáció keretében mutatják be munkájuk eredményét.

Performance assessment methods

3.1 pontban meghatározott feltételeknek megfelelően

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • mid-term exam: 30%
  • essay: 40%
  • prezentation : 30%
  • Total: 100%

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 89,51%--100
Very good 86,51-89,5%
Good 74,51-86,5%
Satisfactory 61,51-74,5%
Pass 49,51-61,5%
Fail -49,5%

Retake and late completion

A zárthelyi dolgozat és a beadandó dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
participating to the contact lessons 14x4=56
preparing to the mid-term exam 32
essay 50
preparing to the prezentation 12
Total 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 07.02.2022.

Topics covered during the term

Lecture topics
1. 1. Introduction;
2. 2. Scientific research processes;
3. 3. Rules about diploma thesis;
4. 4. Research ethic, organize the research;
5. 5. Literature I.;
6. 6. Literature II.;
7. 7. Literature III.;
8. 8. The structure of a dissertation;
9. 9. Obligatory chapters and elements;
10. 10. Qualitative research I.;
11. 11. Qualitative research II.;
12. 12. Scientific processes in writing;
13. 13. Summary and examples I.;
14. 14. Summary and examples II..

Additional lecturers

Name Position Contact details
Közgazdaságtan Tanszék oktatói

Approval and validity of subject requirements