Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZAKDOLGOZATI SZEMINÁRIUM 1.
Azonosító
BMEGT51M516
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
6
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
aláírás
Kreditszám
0
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Molnár György
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
molnar.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - nem tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - nem tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a BME Szenátusa 2017.06.07-én a 580.065/2017 számú határozatával, érvényes 2017.09.01.-től.

Célkitűzések

A hallgatók szakdolgozati témaválasztásának segítése, az elméleti háttér feltárásának módszertani megalapozása, és az empirikus vizsgálatok sajátosságainak megismertetése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a diplomamunka készítés céljának, főbb feladatainak tudatosítása
  2. a pedagógiai szakirodalmi tájékozódás céljainak, funkcióinak elemzése
  3. a szakirodalom feltárásának módszereire való felkészítés, különös tekintettel az internetes források felhasználására, valamint a hivatkozások szabályainak kezelésére
Képesség
  1. a pedagógiai szakirodalmi tájékozódás bázisainak, forrásainak bemutatása
  2. a szakirodalom feltásárásának, a feldolgozás technikáinak megismertetése
  3. a választott téma kapcsán az adekvát szakmai nézetek; szándékok, törekvések kialakítása és fejlesztése
Attitűd
Önállóság és felelősség
  1. az önálló, felelősségteljes irodalom felhasználás iránti attitűd kialakítása
  2. a témaválasztással kapcsolatos alapvető tudnivalók megismertetése
  3. a szerzői jog védelme alá tartozó alkotások típusainak megismertetése
  4. az etikai kérdések tisztázása
  5. a plágium eseteinek megismertetése
  6. a kutatási módszerek önálló alkalmazása, folyamatok tervezése és értékelése, pedagógiai eszközök, módszerek és eljárások önálló alkalmazása
  7. a szakdolgozat-készítés folyamatának egyéni megtervezése
  8. önreflexiós képesség formálása

Oktatásmódszertan

Előadások, prezentációk, egyéni és csoportmunkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, viták, önállóan készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Majoros Pál (1997): Kutatásmódszertan avagy: hogyan írjunk könnyen, gyorsan jó diplomamunkát? Módszertani tananyag a gazdasági felsőoktatás hallgatói számára Nemzeti Tankönyv kiadó, Budapest
  • Falus Iván (2000, szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe Műszaki Kiadó
  • http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_531_pedagogia/adatok.html
  • Umberto Ecco. Hogyan írjunk szakdolgozatot, Gondolat, 1992.
  • Útmutató szakdolgozat készítéshez, BME,MPT, 2014
  • Varga Lajos (szerk.): Kutatásmódszertan. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest, 2006

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tanulás támogatása-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és a pályaidentitás-, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tanulás támogatása-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés-, és a pályaidentitás az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartam érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles
Közepes
Elégséges
Elégtelen

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
félévközi készülés a gyakorlatokra
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2017. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Szabóné dr. Berki Éva c. egyetemi docens berki.e@eik.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.