Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az emberi erőforrás fejlesztés alapfogalmaival, a humánerő-forrás-gazdálkodás és menedzsment köznevelésben releváns területével. Áttekintést nyújt a munkaerőpiaci elméletekről. Bemutatja a humánerőforrás-gazdálkodás legfontosabb területeit, céljait és módszereit gyakorlati szemlélettel, vagyis reagálva az aktuális humánerőforrás helyzetre a magyar köznevelésben, az adott fenntartói elvárásokra és az irányítói politikai elvekre. Áttekinti az alkalmazottak és vezetők szervezetbeli szerepét, szakmailag és emberileg meghatározó viselkedését befolyásoló tényezőket a releváns kompetenciák tükrében és a közoktatás-vezetői fejlesztési feladatokat és módszereket. A tantárgy további célja a pedagógus minősítési rendszer funkciójának, folyamatának és keretrendszerének megismertetése, valamint a portfolió készítés elsajátítása, valamint a köznevelés rendszerében adott karrierutak feltárása, a karriertervezés elsajátítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a Kjt., az Mt. a Ptk. és a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet, valamint a 1700/2012. (XII. 29.) kormányhatározat emberi erőforrás fejlesztésre vonatkozó normáit.
- Ismeri a pedagógus továbbképzési tervvel kapcsolatos intézményvezetői feladatokat.
- Ismeri a minősítési keretrendszert, a kompetenciákat jól értelmezi, ismeri az életpálya rendszer céljait és a pedagógus minősítési eljárással kapcsolatos intézményvezetői feladatokat.
- Ismeretekkel rendelkezik a személyzetfejlesztési módszerekről.
- Ismeri a tantárgyfelosztás módszereit, a betöltetlen álláshelyekhez rendelt tanórák ellátására az intézményvezetők lehetőségeit.
- Ismeri a kiválasztási módszereket.
- Értelmezni képes a személyzetfejlesztés fogalmát, a fejlesztés különböző módszereit, ismeri a HR és személyzetfejlesztés kapcsolatrendszerét, a HR audit keretrendszerét, valamint az egyes fokozatokat.
- Értelmezni képes a karrier fogalmát, ismeri a karrier típusokat, tud karriertervet készíteni.
- Ismeri a minőségbiztosítás fogalmát, tud gyakorlatban hasznosítható minőségbiztosítási eljárásrendet, folyamattervet kidolgozni.
- Ismeri a portfólió elkészítésének módszereit, az elvárásokat, gyakorlati, tapasztalati mélységű a tudása.
Képesség
- Képes felismerni és megszüntetni a szervezeti diszfunkciókat.
- Képes a szervezeti változásokat menedzselni.
- Képes előre tervezni a munkaerő utánpótlást.
- Képes toborzására a megfelelő munkaerő és kiválasztására.
- Képes az emberi erőforrások irányításával kapcsolatos átfogó, megalapozott szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására.
Attitűd
- Képes felismerni és megszüntetni a szervezeti diszfunkciókat.
- Képes a szervezeti változásokat menedzselni.
- Képes előre tervezni a munkaerő utánpótlást.
- Képes toborzására a megfelelő munkaerő és kiválasztására.
- Képes az emberi erőforrások irányításával kapcsolatos átfogó, megalapozott szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Elkötelezett az emberi erőforrás folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg a lehetőségeit.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Balázs Éva: A közoktatás, mint humánerőforrás fejlesztési tényező Educatio 2003/4. (535-550)
- Karolinyi Mártonné-Lévai Zoltán-Poór József: Emberi erőforrás menedzsment a közszolgálatban Mód-szertani Kézikönyv Szókratész Külgazdasági Akadémiai Kiadó Bp. 2005. https://www.oktatas.hu/pub_bin/unios_projektek/tamop_315_pedkepzes_fejl/3_1_5_1_hirlevel_Kotschy_Beata__portfolio.pdf
- http://eqavet.nive.hu
- Ajánlott irodalom: - recommended sources
- Balázs Éva: Területi tervezés, humánerőforrás-fejlesztés a közoktatásban Új Pedagógiai Szemle 2002 áp-rilis
- Koncz Katalin: Karriermenedzsment Aula Kiadó Bp.2004.
- Nemeskéri Gyula-Pataki Csilla: A HR gyakorlata Ergofit Kft. Bp. 2007.
- Belső tananyagfejlesztés során az Emberi erőforrás fejlesztés és minősítés tantárgyhoz késztett esettanulmány – dr. Dula Borbála, Szabados István László 2021. január.
- A jegyzethez készített prezentáció(k).
- Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven
- Lévai Zoltán-Bauer János: Személyügyi tevékenység gyakorlata Szókratész Külgazdasági Akadémiai Kiadó Bp. 2002.
- Barlai Róbertné: Teljesítményértékelés - Pedagógusok és vezetők munkájának értékelése Műszaki Könyvkiadó 2007.
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő vizsga teljesítésével
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100/-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- -: -
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94- 100-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0- 50 |
Javítás és pótlás
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
felkészülés a kontaktórára | 60 |
részvétel kontaktórán | 8 |
felkészülés a vizsgára | 100 |
egyéb felkészülés | 12 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.