Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Emberi erőforrás gazdálkodás, fejlesztés a köznevelésben
Azonosító
BMEGT51S514
A tantárgy jellege
részidős képzés távoktatás- kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
dr. habil Kálmán Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
e-mail: kalman.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az emberi erőforrás fejlesztés alapfogalmaival, a humánerő-forrás-gazdálkodás és menedzsment köznevelésben releváns területével. Áttekintést nyújt a munkaerőpiaci elméletekről. Bemutatja a humánerőforrás-gazdálkodás legfontosabb területeit, céljait és módszereit gyakorlati szemlélettel, vagyis reagálva az aktuális humánerőforrás helyzetre a magyar köznevelésben, az adott fenntartói elvárásokra és az irányítói politikai elvekre. Áttekinti az alkalmazottak és vezetők szervezetbeli szerepét, szakmailag és emberileg meghatározó viselkedését befolyásoló tényezőket a releváns kompetenciák tükrében és a közoktatás-vezetői fejlesztési feladatokat és módszereket. A tantárgy további célja a pedagógus minősítési rendszer funkciójának, folyamatának és keretrendszerének megismertetése, valamint a portfolió készítés elsajátítása, valamint a köznevelés rendszerében adott karrierutak feltárása, a karriertervezés elsajátítása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a Kjt., az Mt. a Ptk. és a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet, valamint a 1700/2012. (XII. 29.) kormányhatározat emberi erőforrás fejlesztésre vonatkozó normáit.
  2. Ismeri a pedagógus továbbképzési tervvel kapcsolatos intézményvezetői feladatokat.
  3. Ismeri a minősítési keretrendszert, a kompetenciákat jól értelmezi, ismeri az életpálya rendszer céljait és a pedagógus minősítési eljárással kapcsolatos intézményvezetői feladatokat.
  4. Ismeretekkel rendelkezik a személyzetfejlesztési módszerekről.
  5. Ismeri a tantárgyfelosztás módszereit, a betöltetlen álláshelyekhez rendelt tanórák ellátására az intézményvezetők lehetőségeit.
  6. Ismeri a kiválasztási módszereket.
  7. Értelmezni képes a személyzetfejlesztés fogalmát, a fejlesztés különböző módszereit, ismeri a HR és személyzetfejlesztés kapcsolatrendszerét, a HR audit keretrendszerét, valamint az egyes fokozatokat.
  8. Értelmezni képes a karrier fogalmát, ismeri a karrier típusokat, tud karriertervet készíteni.
  9. Ismeri a minőségbiztosítás fogalmát, tud gyakorlatban hasznosítható minőségbiztosítási eljárásrendet, folyamattervet kidolgozni.
  10. Ismeri a portfólió elkészítésének módszereit, az elvárásokat, gyakorlati, tapasztalati mélységű a tudása.
Képesség
  1. Képes felismerni és megszüntetni a szervezeti diszfunkciókat.
  2. Képes a szervezeti változásokat menedzselni.
  3. Képes előre tervezni a munkaerő utánpótlást.
  4. Képes toborzására a megfelelő munkaerő és kiválasztására.
  5. Képes az emberi erőforrások irányításával kapcsolatos átfogó, megalapozott szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására.
Attitűd
  1. Képes felismerni és megszüntetni a szervezeti diszfunkciókat.
  2. Képes a szervezeti változásokat menedzselni.
  3. Képes előre tervezni a munkaerő utánpótlást.
  4. Képes toborzására a megfelelő munkaerő és kiválasztására.
  5. Képes az emberi erőforrások irányításával kapcsolatos átfogó, megalapozott szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására.
Önállóság és felelősség
  1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  2. Elkötelezett az emberi erőforrás folyamatos fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg a lehetőségeit.
  3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
  4. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Balázs Éva: A közoktatás, mint humánerőforrás fejlesztési tényező Educatio 2003/4. (535-550)
  • Karolinyi Mártonné-Lévai Zoltán-Poór József: Emberi erőforrás menedzsment a közszolgálatban Mód-szertani Kézikönyv Szókratész Külgazdasági Akadémiai Kiadó Bp. 2005. https://www.oktatas.hu/pub_bin/unios_projektek/tamop_315_pedkepzes_fejl/3_1_5_1_hirlevel_Kotschy_Beata__portfolio.pdf
  • http://eqavet.nive.hu
  • Ajánlott irodalom: - recommended sources
  • Balázs Éva: Területi tervezés, humánerőforrás-fejlesztés a közoktatásban Új Pedagógiai Szemle 2002 áp-rilis
  • Koncz Katalin: Karriermenedzsment Aula Kiadó Bp.2004.
  • Nemeskéri Gyula-Pataki Csilla: A HR gyakorlata Ergofit Kft. Bp. 2007.
  • Belső tananyagfejlesztés során az Emberi erőforrás fejlesztés és minősítés tantárgyhoz késztett esettanulmány – dr. Dula Borbála, Szabados István László 2021. január.
  • A jegyzethez készített prezentáció(k).
  • Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven
  • Lévai Zoltán-Bauer János: Személyügyi tevékenység gyakorlata Szókratész Külgazdasági Akadémiai Kiadó Bp. 2002.
  • Barlai Róbertné: Teljesítményértékelés - Pedagógusok és vezetők munkájának értékelése Műszaki Könyvkiadó 2007.

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő vizsga teljesítésével

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100/-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • -: -

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94- 100-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0- 50

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a kontaktórára 60
részvétel kontaktórán 8
felkészülés a vizsgára 100
egyéb felkészülés 12

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.