Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TANÜGYIGAZGATÁS GYAKORLATA
Azonosító
BMEGT51S513
A tantárgy jellege
részidős képzés távoktatás-kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr: Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
email: toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

1.1 A tantárgy célja, hogy a hallgató gyakorlatban is hasznosítható ismereteket szerezzen a köznevelési intézmények tanügyigazgatási tevékenységéről, annak jogszabályi kereteiről. Cél, hogy megismerjék a pedagógusok a tanügyigazgatás alapfogalmait, valamint elméleti ismereteik alkalmazásával tanügy-igazgatási problémákat oldjanak meg (elsősorban igazolatlan mulasztás, tankötelezettség teljesítése, közösségi szolgálat, fegyelmi eljárás, tanulói jogviszony létesítése stb), illetve elsajátítsák a határozathozatal módszertanát.

Tanulmányi eredmények

Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

A tréningfoglalkozás kertében prezentációval szemléltetett tréneri téma exploráció, csoportfeladatok kiadása, felkészülés irányítása. A csoportok munkájából minden hallgató szereplésével plenáris prezentáció történik. Egyéni megnyilvánulások, plenáris vita, tréneri összefoglaló.

Tanulástámogató anyagok

  • Bosch M. (2019): Tanügyigazgatás, BMGE Gazdaságtudományi Kar, Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest.
  • Szabó L. (2000) Tanügyigazgatási problématár. Válogatás a közoktatási intézmények tanügyigazgatási gyakorlatából. Budapest, Okker.
  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról
  • 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben résztvevők juttatásairól és kedvezményeiről
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményér-tékelés részletes leírása: • a kontaktórán való 100/-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 30
  • központi teszt: 70

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94 % felett-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a tréningre 54
tréning kontaktóra 5
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 30
teszt kitöltése 1

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A tanügyigazgatás alapfogalmainak áttekintése. • Tanügyigazgatási problémák megoldása • Határozathozatal elmélete és gyakorlata • Elmélet és gyakorlat összehasonlítása – tapasztalatok megosztása • Mit tanultam, mit viszek magammal? A tréning értékelése. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.