Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Measurement-assessment specialist teacher from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
1.1 The aim of the course is to provide the student with practical knowledge about the activities of public education institutions and its legal framework. The aim is to familiarize teachers with the basic concepts of the school administration and to solve educational administrative problems using their theoretical knowledge (primarily unjustified omission, completion of compulsory education, community service, disciplinary procedure, establishment of student relations, etc.) and to learn the methodology for taking decisions.
Academic results
Knowledge
Skills
Attitude
Independence and responsibility
Teaching methodology
In the garden of the training session, the trainer theme illustrated by presentation is exploration, the publication of group tasks, the management of preparation. From the work of the groups, a plenary presentation is made with the appearance of each student. Individual manifestations, plenary debate, trainer summary.
Materials supporting learning
- Bosch M. (2019): Tanügyigazgatás, BMGE Gazdaságtudományi Kar, Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest.
- Szabó L. (2000) Tanügyigazgatási problématár. Válogatás a közoktatási intézmények tanügyigazgatási gyakorlatából. Budapest, Okker.
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról
- 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben résztvevők juttatásairól és kedvezményeiről
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
General Rules
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményér-tékelés részletes leírása: • a kontaktórán való 100/-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 30
- központi teszt: 70
Percentage of exam elements within the rating
- -: -
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 94 % felett-100 |
Very good | 88-94 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 50-61 |
Fail | 50% alatt |
Retake and late completion
A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
felkészülés a tréningre | 54 |
tréning kontaktóra | 5 |
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) | 30 |
teszt kitöltése | 1 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.
Topics covered during the term
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A tanügyigazgatás alapfogalmainak áttekintése. • Tanügyigazgatási problémák megoldása • Határozathozatal elmélete és gyakorlata • Elmélet és gyakorlat összehasonlítása – tapasztalatok megosztása • Mit tanultam, mit viszek magammal? A tréning értékelése. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
- | - | - |