I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
PRACTICE OF ADMINISTRATION OF PUBLIC EDUCATION
ID (subject code)
BMEGT51S513
Type of subject
part - time training in distance learning –contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
5
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
dr: Tóth Péter
Position
professor
Contact details
email: toth.peter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Measurement-assessment specialist teacher from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

1.1 The aim of the course is to provide the student with practical knowledge about the activities of public education institutions and its legal framework. The aim is to familiarize teachers with the basic concepts of the school administration and to solve educational administrative problems using their theoretical knowledge (primarily unjustified omission, completion of compulsory education, community service, disciplinary procedure, establishment of student relations, etc.) and to learn the methodology for taking decisions.

Academic results

Knowledge
Skills
Attitude
Independence and responsibility

Teaching methodology

In the garden of the training session, the trainer theme illustrated by presentation is exploration, the publication of group tasks, the management of preparation. From the work of the groups, a plenary presentation is made with the appearance of each student. Individual manifestations, plenary debate, trainer summary.

Materials supporting learning

  • Bosch M. (2019): Tanügyigazgatás, BMGE Gazdaságtudományi Kar, Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest.
  • Szabó L. (2000) Tanügyigazgatási problématár. Válogatás a közoktatási intézmények tanügyigazgatási gyakorlatából. Budapest, Okker.
  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról
  • 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben résztvevők juttatásairól és kedvezményeiről
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

General Rules

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményér-tékelés részletes leírása: • a kontaktórán való 100/-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • vizsga (központi teszt feladatsor)

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • kontaktórákon nyújtott teljesítmény: 30
  • központi teszt: 70

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 94 % felett-100
Very good 88-94
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 50-61
Fail 50% alatt

Retake and late completion

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
felkészülés a tréningre 54
tréning kontaktóra 5
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 30
teszt kitöltése 1

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A tanügyigazgatás alapfogalmainak áttekintése. • Tanügyigazgatási problémák megoldása • Határozathozatal elmélete és gyakorlata • Elmélet és gyakorlat összehasonlítása – tapasztalatok megosztása • Mit tanultam, mit viszek magammal? A tréning értékelése. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details
- - -

Approval and validity of subject requirements