Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja: a képzésben résztvevők felkészítése a tanárjelöltek egyéni összefüggő gyakorlatával kapcsolatos döntések egzakt módszerekkel történő meghozatalára.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Képes megszervezni és megvalósítani a tanárjelölt/pályakezdő pedagógus egyéni összefüggő szakmai gyakorlatát/beilleszkedését támogató tevékenységeket.
Képesség
- Ismeri a közoktatási intézménytípusokra jellemző mentorálásra vonatkozó legfrissebb elvárásokat. Ismeri a mentori munka funkcionális feladatrendszerét. Ismeri a mentorpedagógus munkájához kapcsolódó hivatalos dokumentumokat, jogszabályokat. Ismeri az óralátogatások lehetséges célját, formáját, típusait – eseti/tervezett; vezetői/mentori/szakos hospitálás; on field/online.
Attitűd
- Tiszteli a pedagógus kollégák személyiségét. Törekszik az aktív együttműködésre a pedagógus kollégákkal, a tanárjelölttel és a vezetőséggel. Nyitott arra, hogy a felmerülő hiányosságok esetén szakmai segítséget adjon.
Önállóság és felelősség
- Szakmai reflexióra, önreflexióra és önkorrekcióra is képes. Elkötelezett a pedagógiai módszerek és technológiák folyamatos fejlesztése iránt, de reálisan ítéli meg a lehetőségeket. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Oktatásmódszertan
A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Kata János: Statisztikai módszerek a pedagógus munkájában (tanszéki jegyzet, forrása: moodle-tanlap)
- Ajánlott irodalom / Recommended literature:
- 2. Varga Lajos: Kutatásmódszertan (Közoktatásvezetői szak jegyzete, Budapest, 2006.)
- 3. Ketskeméty László-Izsó Lajos-Könyves Tóth Előd: Bevezetés az SPSS Statistics programrendszerbe, Artéria Stú-dió Kft, Budapest, 2011
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
- Csoportmunkában történő aktív részvétel. - Táblázatkezelő programok statisztikai alkalmazásainak használata.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 91- 94 |
Jó | 86- 90 |
Közepes | 80- 85 |
Elégséges | 51- 79 |
Elégtelen | 0- 50 |
Javítás és pótlás
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó gyakorlatok, egyedi problémák bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 5 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 45 |
házi feladat elkészítése | 40 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | döntési táblákra épülő egyszerű döntési módszerek - komplex rendszerek és tevékenységek hatékonyságvizsgálata döntések és értékelések céljából - értékelők alkalmasságának elemzése reliabilitás számítási módszerrel - brainstorming módszerek lebonyolítása és eredményeik egzakt értékelése döntéselőkészítés céljából (egyszerűsített nominális csoportmódszer) (A gyakorlatokon a hallgatók csoportmunkára építve dolgoznak. A felsorolt módszerekkel aktuális pedagógiai-nevelési, illetve a mentori munkához kötődő esetpéldákat elemeznek.) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kata János | mestertanár | kata.janos@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.