I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A MENTORI MUNKA ESETPÉLDÁI
Azonosító
BMEGT51S562
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja: a képzésben résztvevők felkészítése a tanárjelöltek egyéni összefüggő gyakorlatával kapcsolatos döntések egzakt módszerekkel történő meghozatalára.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Képes megszervezni és megvalósítani a tanárjelölt/pályakezdő pedagógus egyéni összefüggő szakmai gyakorlatát/beilleszkedését támogató tevékenységeket.
Képesség
  1. Ismeri a közoktatási intézménytípusokra jellemző mentorálásra vonatkozó legfrissebb elvárásokat. Ismeri a mentori munka funkcionális feladatrendszerét. Ismeri a mentorpedagógus munkájához kapcsolódó hivatalos dokumentumokat, jogszabályokat. Ismeri az óralátogatások lehetséges célját, formáját, típusait – eseti/tervezett; vezetői/mentori/szakos hospitálás; on field/online.
Attitűd
  1. Tiszteli a pedagógus kollégák személyiségét. Törekszik az aktív együttműködésre a pedagógus kollégákkal, a tanárjelölttel és a vezetőséggel. Nyitott arra, hogy a felmerülő hiányosságok esetén szakmai segítséget adjon.
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai reflexióra, önreflexióra és önkorrekcióra is képes. Elkötelezett a pedagógiai módszerek és technológiák folyamatos fejlesztése iránt, de reálisan ítéli meg a lehetőségeket. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.

Oktatásmódszertan

A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Kata János: Statisztikai módszerek a pedagógus munkájában (tanszéki jegyzet, forrása: moodle-tanlap)
  • Ajánlott irodalom / Recommended literature:
  • 2. Varga Lajos: Kutatásmódszertan (Közoktatásvezetői szak jegyzete, Budapest, 2006.)
  • 3. Ketskeméty László-Izsó Lajos-Könyves Tóth Előd: Bevezetés az SPSS Statistics programrendszerbe, Artéria Stú-dió Kft, Budapest, 2011

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

- Csoportmunkában történő aktív részvétel. - Táblázatkezelő programok statisztikai alkalmazásainak használata.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 91- 94
86- 90
Közepes 80- 85
Elégséges 51- 79
Elégtelen 0- 50

Javítás és pótlás

- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó gyakorlatok, egyedi problémák bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 5
felkészülés a teljesítményértékelésre 45
házi feladat elkészítése 40
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. döntési táblákra épülő egyszerű döntési módszerek - komplex rendszerek és tevékenységek hatékonyságvizsgálata döntések és értékelések céljából - értékelők alkalmasságának elemzése reliabilitás számítási módszerrel - brainstorming módszerek lebonyolítása és eredményeik egzakt értékelése döntéselőkészítés céljából (egyszerűsített nominális csoportmódszer) (A gyakorlatokon a hallgatók csoportmunkára építve dolgoznak. A felsorolt módszerekkel aktuális pedagógiai-nevelési, illetve a mentori munkához kötődő esetpéldákat elemeznek.)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kata János mestertanár kata.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.