I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
CASE STUDIES IN MENTORING
ID (subject code)
BMEGT51S562
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
5
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Kattein-Pornói Rita
Position
senior lecturer
Contact details
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580768/11/2022. Valid from: 26.10.2022.

Objectives

Aim of the course: to prepare the participants of the training for the exact decision of the individual related practice of the teacher candidates.

Academic results

Knowledge
  1. Is able to organize and implement activities supporting the individual cohesive internship, integration of the teacher candidate, beginning teacher.
Skills
  1. You are familiar with the latest expectations regarding mentoring typical of the types of public education institutions. Know the functional forget-how of mentoring. Knows the official documents and legislation related to the work of the mentor teacher. You know the possible purpose, form and types of lesson visits –ad hoc/planned; leadership/mentoring/specializing hospiting; on field/online.
Attitude
  1. He respects the personality of his teaching colleagues. Strives for active cooperation with teacher colleagues, teacher candidates and management. Open to providing professional assistance in the event of deficiencies.
Independence and responsibility
  1. It is also capable of professional reflection, self-reflection and self-correction. It is committed to the continuous development of pedagogical methods and technologies, but it is realistic about its options. It is characterized by cooperation and responsibility in relation to its profession, specialty and their representatives. He has considerable autonomy in raising, developing, representing and justifying the comprehensive and specific questions of his profession.

Teaching methodology

Written and oral communication during the exercises, use of IT tools and techniques, independent and group work.

Materials supporting learning

  • 1. Kata János: Statisztikai módszerek a pedagógus munkájában (tanszéki jegyzet, forrása: moodle-tanlap)
  • Ajánlott irodalom / Recommended literature:
  • 2. Varga Lajos: Kutatásmódszertan (Közoktatásvezetői szak jegyzete, Budapest, 2006.)
  • 3. Ketskeméty László-Izsó Lajos-Könyves Tóth Előd: Bevezetés az SPSS Statistics programrendszerbe, Artéria Stú-dió Kft, Budapest, 2011

General Rules

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Performance assessment methods

- Csoportmunkában történő aktív részvétel. - Táblázatkezelő programok statisztikai alkalmazásainak használata.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20

Percentage of exam elements within the rating

  • vizsga: 50

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 91- 94
Good 86- 90
Satisfactory 80- 85
Pass 51- 79
Fail 0- 50

Retake and late completion

- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó gyakorlatok, egyedi problémák bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 5
felkészülés a teljesítményértékelésre 45
házi feladat elkészítése 40
Összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.10.2022.

Topics covered during the term

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. döntési táblákra épülő egyszerű döntési módszerek - komplex rendszerek és tevékenységek hatékonyságvizsgálata döntések és értékelések céljából - értékelők alkalmasságának elemzése reliabilitás számítási módszerrel - brainstorming módszerek lebonyolítása és eredményeik egzakt értékelése döntéselőkészítés céljából (egyszerűsített nominális csoportmódszer) (A gyakorlatokon a hallgatók csoportmunkára építve dolgoznak. A felsorolt módszerekkel aktuális pedagógiai-nevelési, illetve a mentori munkához kötődő esetpéldákat elemeznek.)

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Kata János mestertanár kata.janos@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements