I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
INSTITUTION SPECIFIC PRACTICE I. - VOCATIONAL TRAINIG
ID (subject code)
BMEGT51S525
Type of subject
part - time training in distance learning / contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
10
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
dr. habil Kálmán Anikó
Position
associate professor
Contact details
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 3

Direct prerequisites
Strong
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

To ensure that the student understands the recruitment tasks and possibilities of vocational training and adult education. Understand the basics of assessing the need for training, know the economic and labour market processes on the basis of which you can develop a training portfolio to understand the need for training. Develop a conscious and prepared training counselling program. The main objective is to be able to examine the analysis, professional experience and traineeship of the applicants and to offer the applicant an individual learning path. The main goal is to get acquainted with the framework of special student relations in vocational training.

Academic results

Knowledge
  1. 1. You will be aware of the principles and techniques of recruitment in vocational training/vocational education/adult education.
  2. 2. You will be familiar with the process of assessing the need for training and the elements of professional advice.
  3. 3. You will be familiar with the content of the student relationship in full-time vocational training and in vocational training in the form of adult education.
Skills
  1. 1. It will be able to coordinate labour market needs with conscious advice.
  2. 2. It will be able to analyse the pre-qualifications and knowledge levels of the applicants and to adapt the development of individual learning pathways to this.
  3. 3. You will be able to understand which adult education activities are subject to authorisation and which are subject to notification.
Attitude
  1. 1. In case of group tasks, learning and work, both as a manager and as an enforcer, he is a determined, constructive, cooperative, proactive.
  2. 2. Open and inclusive to receive new knowledge gained in the exercise
  3. 1. It independently ponders tasks and problems and formulates proposals for their practical implementation.
  4. 2. Openly accepts well-founded critical comments.
  5. 3. In order to achieve the goal, it mobilizes its theoretical and practical knowledge and abilities autonomously, in cooperation with the other members of the group (and sometimes by directing them).
Independence and responsibility
  1. 1. It independently ponders tasks and problems and formulates proposals for their practical implementation.
  2. 2. Openly accepts well-founded critical comments.
  3. 3. In order to achieve the goal, it mobilizes its theoretical and practical knowledge and abilities autonomously, in cooperation with the other members of the group (and sometimes by directing them).

Teaching methodology

Lectures, field tests, situational exercises, communication in writing and orally, use of IT tools and techniques, optional tasks prepared independently and in group work,

Materials supporting learning

  • Az adott gyakorlati munkahely szabályzatai (stratégiai dokumentumok, beiskolázási
  • stratéga, nappali rendszerű és felnőttoktatási tagozat működtetésének azonos és
  • eltérő képzés-szervezési formáinak dokumentumai)

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a gyakorlat befejezést követő 2 héten belül beadott házi feladat eredménye alapján.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a gyakorlaton való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • tematikus dolgozat leadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • nincs

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • -: 30 %
  • -: 70 %

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Foglalkozásokon való részvétel.

Issuing grades

%
Excellent 94% felett-100
Very good 88–94%
Good 75–87%
Satisfactory 62–74%
Pass 50–61%
Fail 50% alatt

Retake and late completion

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
- 10
- 140
. 100
- 40

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • Azonosság és különbözőség a nappali rendszerű szakképzés és a felnőttoktatás között. • Beiskolázás a nappali rendszerű szakképzése, toborzás a felnőttoktatásba. • Képzési szükségletek felmérése, képzési tanácsadás • A szakképesítés megszerzéséhez vezető út kiválasztása • Tudásmegosztás csoport tagjai között a saját tapasztalat alapján. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Tartalmi egységek
2. • Azonosság és különbözőség a nappali rendszerű szakképzés és a felnőttoktatás között.
3. • Beiskolázás a nappali rendszerű szakképzése, toborzás a felnőttoktatásba.
4. • Képzési szükségletek felmérése, képzési tanácsadás
5. • A szakképesítés megszerzéséhez vezető út kiválasztása
6. • Tudásmegosztás csoport tagjai között a saját tapasztalat alapján.
7. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük
8. a naptári és egyéb adottságok szerint.

Additional lecturers

Name Position Contact details
- - -

Approval and validity of subject requirements