Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INTÉZMÉNYSPECIFIKUS GYAKORLAT I. – SZAKKÉPZÉS IRÁNYÍTÁS GYAKORLATA
Azonosító
BMEGT51S525
A tantárgy jellege
részidős képzés távoktatás / kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi jegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. habil Kálmán Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

Annak elérése, hogy a hallgató megértse a szakképzés és a felnőttoktatás toborzási feladatait, lehetőségeit technikáit. Megértse a képzés szükséglet felmérésének alapvetőségét, ismerje azokat a gazdasági, munkaerőpiaci folyamatokat, amelyek alapján a képzési szükségletet megértve kialakíthatja a képzési portfoliót. Tudatos és felkészült képzési tanácsadási programot tudjon összeállítani. Kiemelt cél, hogy a jelentkezők előképzettségének elemzését, szakmai tapasztalatát, szakmai gyakorlatát vizsgálni tudja és képes legyen egyéni tanulási utat ajánlani a jelentkezőnek. Kiemelt cél, hogy megismerje a szakképzésben speciális tanulói jogviszony kereteit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Tisztában lesz a szakképzés/szakoktatás/felnőttoktatás toborzási alapelveivel és technikáival.
  2. 2. Ismerni fogja a képzési szükséglet felmérésének folyamatát és szakszerű tanácsadás elemeit.
  3. 3. Ismerni fogja a tanulói jogviszony tartalmi elemeit a nappali rendszerű szakképzésben, valamint a felnőttoktatási formában történő szakképzésben.
Képesség
  1. 1. Képes lesz összehangolni a munkaerőpiaci igényeket a tudatos tanácsadással.
  2. 2. Képes lesz elemezni a jelentkezők előképzettségét, tudásszintjét és ehhez illeszteni az egyéni tanulási utak kialakítását.
  3. 3. Képes lesz átlátni, hogy melyek az engedélyköteles és melyek a bejelentésköteles felnőttoktatási tevékenységek.
Attitűd
  1. 1. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  2. 2. Nyitott és befogadó a gyakorlaton szerzett új ismeretek befogadására
  3. 1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és azok gyakorlati megvalósítására javaslatokat fogalmaz meg.
  4. 2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  5. 3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és azok gyakorlati megvalósítására javaslatokat fogalmaz meg.
  2. 2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. 3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, helyszíni vizsgálatok, szituációs gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok,

Tanulástámogató anyagok

  • Az adott gyakorlati munkahely szabályzatai (stratégiai dokumentumok, beiskolázási
  • stratéga, nappali rendszerű és felnőttoktatási tagozat működtetésének azonos és
  • eltérő képzés-szervezési formáinak dokumentumai)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a gyakorlat befejezést követő 2 héten belül beadott házi feladat eredménye alapján.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a gyakorlaton való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • tematikus dolgozat leadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • gyakorlaton való aktív részvétel: 30 %
  • tematikus dolgozat : 70 %

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Foglalkozásokon való részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94% felett-100
Jeles 88–94%
75–87%
Közepes 62–74%
Elégséges 50–61%
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a gyakorlaton 10
felkészülés a gyakorlatra 140
dolgozat elkészítése 100
egyéb felkészülés 40

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • Azonosság és különbözőség a nappali rendszerű szakképzés és a felnőttoktatás között. • Beiskolázás a nappali rendszerű szakképzése, toborzás a felnőttoktatásba. • Képzési szükségletek felmérése, képzési tanácsadás • A szakképesítés megszerzéséhez vezető út kiválasztása • Tudásmegosztás csoport tagjai között a saját tapasztalat alapján. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Tartalmi egységek
2. • Azonosság és különbözőség a nappali rendszerű szakképzés és a felnőttoktatás között.
3. • Beiskolázás a nappali rendszerű szakképzése, toborzás a felnőttoktatásba.
4. • Képzési szükségletek felmérése, képzési tanácsadás
5. • A szakképesítés megszerzéséhez vezető út kiválasztása
6. • Tudásmegosztás csoport tagjai között a saját tapasztalat alapján.
7. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük
8. a naptári és egyéb adottságok szerint.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.