Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A megfigyelés elveit rögzítve ad a tárgy gyakorlati fókuszú tudást, ami minden releváns intézménytípusban alkalmazható a mentorok számára a mentorált státuszától függetlenül. Az óralátogatást a minősítési program része-ként kezeli, tisztázza a jogszabályi környezetet, a modern nemzetközi gyakorlatra kitekintést nyújt, intézményi környezetbe helyezi az elméletet.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Mentortanár képes megtervezni, összefogni, menedzselni a tanárjelöltek és gyakornokok tanórákhoz köthető tevékenységeit.
Képesség
- Képes a hallgatók óráinak megfigyelésére és értékelésére, a hallgatók által látogatott órákról készített beszámolók és óraelemzések értékelésére, értelmezni és irányítani tudja a hallgatók önértékelését.
Attitűd
- Tájékozott az egyszerű elemző programok statisztikai szolgáltatásainak funkcióival és tudja azokat használni. Ismeri kutatások során alkalmazható módszerek lehetőséget és korlátait. Képes kiválasztani, alkalmazni a pedagógiai problémák feltárására, elemzésére és megoldására az alapvető elemző módszereket.
Önállóság és felelősség
- Képes a pedagógiai problémafelismerésre. Képes egyszerű statisztikai eljárások végrehajtására számítógép segítségével. Képes az elemzés eredményeinek statisztikai, matematikai és pedagógiai értelmezésére. ezek alapján fejlesztési javaslatok megfogalmazására.
Oktatásmódszertan
A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom / Required literature:
- • Falus Iván (szerk.) A tanárrá válás folyamata Budapest, Gondolat, 2007
- • Ladányi Andor: A középiskolai tanárképzés története, Új Mandátum Könyvkiadó, 2008
- • Balogh Andrásné: Kvalifikációk és kompetenciák, in: Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia, 2007
- • Balogh Andrásné: Gondolatok a szakmai tanárképzésről http://www.ujkatedra.hu/ujkatedra/kiemelt-cikkeink/gondolatok-szakmai
- • Korthagen-Vasalos: Levels in Reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice 11(1). http://www.corereflection.org/do.php?fct=bron&op=showBronPage&cat=ove r%20Kernreflectie&pageId=5
- • Kulcsár Zsolt - Hálózati tanulás http://matchsz.inf.elte.hu/TT/docs/Kulcsar-Zsolt-Halozati-tanuIas.pdf
- • Selbstreflexion für Fachkräfte in der Lehrerbildung (Aus- Fort- und Weiterbildung)
- http://www.project-game.eu/docs/DE_uni_teachers.pdf
- Ajánlott irodalom / Recommended literature:
- • Tanítási gyakorlat programok és kérdőívek www.tki.pte.hu/tankepz_prog4.doc
- • Tanulási menedzsment
- http://www.ofi.hU/tudastar/nemzetkozi-elemzesek/oktatasmenedzsment#tart
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
- - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A kontaktórákon való részvétel, házi feladat elkészítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 91-94 |
Jó | 86-90 |
Közepes | 80-85 |
Elégséges | 51-79 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 5 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 25 |
házi feladat elkészítése | 30 |
Összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szaktárgy tanításával kapcsolatos órai megfigyelések. A tartalom pedagógiai elemzése.Az egész életen át tartó tanulásnak része az ismeretek megszerzése az iskolában és a hétköznapi élet bármely színterén történő személyiségformáló tapasztalatszerzés is (pedagogical content knowledge). Gyakorlat: advance organizer (előzetes megfigyelő) típusok feldolgozásaAz óralátogatási jegyzőkönyv, mint a hallgatói portfólió része. A megfigyelés-mérés- elemzés folyamatának hagyományos és újabb módszerei és eszközei. A jegyzőkönyvek, kérdőívek felépítése. Az értékelés szempontjai. A partnerintézményben 3 tanóra látogatása, megelőző és követő beszélgetés, feldolgozás.A partnerintézményben 3 tanóra látogatása, megelőző és követő beszélgetés, feldolgozás.Gyakorlati feladatok segítségével a látogatások összegző értékelése, a tematikus dolgozat tapasztalatainak megvitatása, felkészítés a prezentációval támogatott vizsgára. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.