I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ÓRAI MEGFIGYELÉS MÓDSZERTANA II.
Azonosító
BMEGT51S559
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A megfigyelés elveit rögzítve ad a tárgy gyakorlati fókuszú tudást, ami minden releváns intézménytípusban alkalmazható a mentorok számára a mentorált státuszától függetlenül. Az óralátogatást a minősítési program része-ként kezeli, tisztázza a jogszabályi környezetet, a modern nemzetközi gyakorlatra kitekintést nyújt, intézményi környezetbe helyezi az elméletet.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Mentortanár képes megtervezni, összefogni, menedzselni a tanárjelöltek és gyakornokok tanórákhoz köthető tevékenységeit.
Képesség
  1. Képes a hallgatók óráinak megfigyelésére és értékelésére, a hallgatók által látogatott órákról készített beszámolók és óraelemzések értékelésére, értelmezni és irányítani tudja a hallgatók önértékelését.
Attitűd
  1. Tájékozott az egyszerű elemző programok statisztikai szolgáltatásainak funkcióival és tudja azokat használni. Ismeri kutatások során alkalmazható módszerek lehetőséget és korlátait. Képes kiválasztani, alkalmazni a pedagógiai problémák feltárására, elemzésére és megoldására az alapvető elemző módszereket.
Önállóság és felelősség
  1. Képes a pedagógiai problémafelismerésre. Képes egyszerű statisztikai eljárások végrehajtására számítógép segítségével. Képes az elemzés eredményeinek statisztikai, matematikai és pedagógiai értelmezésére. ezek alapján fejlesztési javaslatok megfogalmazására.

Oktatásmódszertan

A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom / Required literature:
  • • Falus Iván (szerk.) A tanárrá válás folyamata Budapest, Gondolat, 2007
  • • Ladányi Andor: A középiskolai tanárképzés története, Új Mandátum Könyvkiadó, 2008
  • • Balogh Andrásné: Kvalifikációk és kompetenciák, in: Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia, 2007
  • • Balogh Andrásné: Gondolatok a szakmai tanárképzésről http://www.ujkatedra.hu/ujkatedra/kiemelt-cikkeink/gondolatok-szakmai
  • • Korthagen-Vasalos: Levels in Reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice 11(1). http://www.corereflection.org/do.php?fct=bron&op=showBronPage&cat=ove r%20Kernreflectie&pageId=5
  • • Kulcsár Zsolt - Hálózati tanulás http://matchsz.inf.elte.hu/TT/docs/Kulcsar-Zsolt-Halozati-tanuIas.pdf
  • • Selbstreflexion für Fachkräfte in der Lehrerbildung (Aus- Fort- und Weiterbildung)
  • http://www.project-game.eu/docs/DE_uni_teachers.pdf
  • Ajánlott irodalom / Recommended literature:
  • • Tanítási gyakorlat programok és kérdőívek www.tki.pte.hu/tankepz_prog4.doc
  • • Tanulási menedzsment
  • http://www.ofi.hU/tudastar/nemzetkozi-elemzesek/oktatasmenedzsment#tart

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

- - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A kontaktórákon való részvétel, házi feladat elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 91-94
86-90
Közepes 80-85
Elégséges 51-79
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 5
felkészülés a teljesítményértékelésre 25
házi feladat elkészítése 30
Összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A szaktárgy tanításával kapcsolatos órai megfigyelések. A tartalom pedagógiai elemzése.Az egész életen át tartó tanulásnak része az ismeretek megszerzése az iskolában és a hétköznapi élet bármely színterén történő személyiségformáló tapasztalatszerzés is (pedagogical content knowledge). Gyakorlat: advance organizer (előzetes megfigyelő) típusok feldolgozásaAz óralátogatási jegyzőkönyv, mint a hallgatói portfólió része. A megfigyelés-mérés- elemzés folyamatának hagyományos és újabb módszerei és eszközei. A jegyzőkönyvek, kérdőívek felépítése. Az értékelés szempontjai. A partnerintézményben 3 tanóra látogatása, megelőző és követő beszélgetés, feldolgozás.A partnerintézményben 3 tanóra látogatása, megelőző és követő beszélgetés, feldolgozás.Gyakorlati feladatok segítségével a látogatások összegző értékelése, a tematikus dolgozat tapasztalatainak megvitatása, felkészítés a prezentációval támogatott vizsgára.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.