I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
THE METHODOLOGY OF LESSON OBSERVATION II.
ID (subject code)
BMEGT51S559
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
5
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Kattein-Pornói Rita
Position
senior lecturer
Contact details
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580768/11/2022. Valid from: 26.10.2022.

Objectives

By setting out the principles of observation, the subject provides practical-focused knowledge, which can be sub-calculated for mentors in all relevant types of institutions, regardless of the status of the mentor. It treats the lesson visit as part of the qualification program, clarifies the legal environment, provides an overview of modern international practice, and puts the theory in an institutional environment.

Academic results

Knowledge
  1. A mentor teacher is able to plan, unite and manage the activities of teacher candidates and trainees related to lessons.
Skills
  1. Is able to observe and evaluate students' lessons, to evaluate the reports and lesson analyses of the lessons visited by the students, to interpret and direct the selfvaluation of the students.
Attitude
  1. You are informed about and able to use the statistical features of simple analysis programs. He knows the possibilities and limitations of the methods that can be used in research. It is able to select and apply basic analytical methods to identify, analyze and solve pedagogical problems.
Independence and responsibility
  1. It is capable of pedagogical problem detection. It is capable of performing simple statistical procedures using a computer. It is capable of statistical, mathematical and pedagogical interpretation of the results of the analysis. on this basis, to formulate development proposals.

Teaching methodology

Written and oral communication during the exercises, use of IT tools and techniques, independent and group work.

Materials supporting learning

  • Kötelező irodalom / Required literature:
  • • Falus Iván (szerk.) A tanárrá válás folyamata Budapest, Gondolat, 2007
  • • Ladányi Andor: A középiskolai tanárképzés története, Új Mandátum Könyvkiadó, 2008
  • • Balogh Andrásné: Kvalifikációk és kompetenciák, in: Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia, 2007
  • • Balogh Andrásné: Gondolatok a szakmai tanárképzésről http://www.ujkatedra.hu/ujkatedra/kiemelt-cikkeink/gondolatok-szakmai
  • • Korthagen-Vasalos: Levels in Reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice 11(1). http://www.corereflection.org/do.php?fct=bron&op=showBronPage&cat=ove r%20Kernreflectie&pageId=5
  • • Kulcsár Zsolt - Hálózati tanulás http://matchsz.inf.elte.hu/TT/docs/Kulcsar-Zsolt-Halozati-tanuIas.pdf
  • • Selbstreflexion für Fachkräfte in der Lehrerbildung (Aus- Fort- und Weiterbildung)
  • http://www.project-game.eu/docs/DE_uni_teachers.pdf
  • Ajánlott irodalom / Recommended literature:
  • • Tanítási gyakorlat programok és kérdőívek www.tki.pte.hu/tankepz_prog4.doc
  • • Tanulási menedzsment
  • http://www.ofi.hU/tudastar/nemzetkozi-elemzesek/oktatasmenedzsment#tart

General Rules

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Performance assessment methods

- - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

A kontaktórákon való részvétel, házi feladat elkészítése.

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 91-94
Good 86-90
Satisfactory 80-85
Pass 51-79
Fail 0-50

Retake and late completion

- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 5
felkészülés a teljesítményértékelésre 25
házi feladat elkészítése 30
Összesen 60

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.10.2022.

Topics covered during the term

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. A szaktárgy tanításával kapcsolatos órai megfigyelések. A tartalom pedagógiai elemzése.Az egész életen át tartó tanulásnak része az ismeretek megszerzése az iskolában és a hétköznapi élet bármely színterén történő személyiségformáló tapasztalatszerzés is (pedagogical content knowledge). Gyakorlat: advance organizer (előzetes megfigyelő) típusok feldolgozásaAz óralátogatási jegyzőkönyv, mint a hallgatói portfólió része. A megfigyelés-mérés- elemzés folyamatának hagyományos és újabb módszerei és eszközei. A jegyzőkönyvek, kérdőívek felépítése. Az értékelés szempontjai. A partnerintézményben 3 tanóra látogatása, megelőző és követő beszélgetés, feldolgozás.A partnerintézményben 3 tanóra látogatása, megelőző és követő beszélgetés, feldolgozás.Gyakorlati feladatok segítségével a látogatások összegző értékelése, a tematikus dolgozat tapasztalatainak megvitatása, felkészítés a prezentációval támogatott vizsgára.

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements