Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
The aim of the course is to familiarize students with the basic concepts of class observation. It provides an overview of the theories of special methodology. It presents the most important goals and methods of the lesson observation with practical review, reacting to the given maintenance expectations and the guiding political principles in Hungarian public education. It reviews the role of teachers in the classroom, the factors influencing their professional and humanly determining behaviour in the light of general expectations and relevant competences.
Academic results
Knowledge
- You know the function of visiting the clock in institutional quality assurance.
- You are familiar with the latest requirements for lessons specific to the types of public education institutions.
- Know the differences between class types, observational criteria transfer of technical knowledge analysis of group dynamics analysis of pedagogical skills.
- You are familiar with the legislation on hour visits.
- You know the possible purpose, form and types of lesson visits ad hocplanned; leadership, mentoring, specializing hospiting; on field/online. Interprets and recognizes the pedagogical competences used in the lesson
Skills
- Can detect differences between class types and class attendance types Able to assess according to the criteria set.
- Able to detect the ideal schedule for a given hour.
Attitude
- Respects the personality of teachers' colleagues.
- It strives for active cooperation with educator colleagues and management.
- Open to providing professional assistance in the event of deficiencies.
Independence and responsibility
- Capable of professional reflection, self-reflection and self-correction. Committed to the continuous development of the pedagogical faculty, but realistic about the possibilities.
- Cooperation and responsibility in relation to your profession, specialty and their representatives.
- He has considerable autonomy in raising, developing, representing professional views and justifying the comprehensive and specific issues of his profession.
Teaching methodology
The necessary communication during the exercises is written and oral, the use of IT tools and techniques, tasks prepared independently and in group work.
Materials supporting learning
- Falus Iván (szerk.) A tanárrá válás folyamata Budapest, Gondolat, 2007
- • Ladányi Andor: A középiskolai tanárképzés története, Új Mandátum Könyvkiadó, 2008
- • Balogh Andrásné: Kvalifikációk és kompetenciák, in: Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia, 2007
- • Balogh Andrásné: Gondolatok a szakmai tanárképzésről http://www.ujkatedra.hu/ujkatedra/kiemelt-cikkeink/gondolatok-szakmai
- • Korthagen-Vasalos: Levels in Reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice 11(1). http://www.corereflection.org/do.php?fct=bron&op=showBronPage&cat=ove r%20Kernreflectie&pageId=5
- • Kulcsár Zsolt - Hálózati tanulás http://matchsz.inf.elte.hu/TT/docs/Kulcsar-Zsolt-Halozati-tanuIas.pdf
- • Selbstreflexion für Fachkräfte in der Lehrerbildung (Aus- Fort- und Weiterbildung)
- http://www.project-game.eu/docs/DE_uni_teachers.pdf
- Ajánlott irodalom / Recommended literature:
- • Tanítási gyakorlat programok és kérdőívek www.tki.pte.hu/tankepz_prog4.doc
- • Tanulási menedzsment
- http://www.ofi.hU/tudastar/nemzetkozi-elemzesek/oktatasmenedzsment#tart
General Rules
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Performance assessment methods
- Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Foglalkozáson való részvétel.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 91-94 |
Good | 86-90 |
Satisfactory | 80-85 |
Pass | 51-79 |
Fail | 0-50 |
Retake and late completion
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 70 |
házi feladat elkészítése | 60 |
Összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.10.2022.
Topics covered during the term
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Az óralátogatások szerepe és feladata.Az óralátogatások szerepe és feladata a pedagógiai szituáció, a pedagógiai környezet és a pedagógiai kultúra megismerésében és megértésében. A nem szakos és a szakos órák látogatásának célja. A hall-ga¬tó óráinak értékelése.Gyakorlat', a hatékony órai munka jellemzőinek meghatározása, csoportmunka.2. Az önreflexió szerepeA szakmai tudás, hozzáértés tökéletesítése tanulható, a reflektív gondolkodás fejleszthető. A reflektivitás spirális modellje (Korthagen). A reflektivitás feltét-elei. A reflexió korlátai. A reflektív tanár jellemzői. A reflektivitás fejlesztése az óraelemzések, érté-kelések segítségével.Gyakorlat: finn és ausztrál projektek áttekintéseA szaktárgy tanításával kapcsolatos órai megfigyelések. A didaktikai - módszertani elemzések feladata és lehetőségei.A tanulás tanítása. Ha csoportosítani szeretnénk a modern oktatás-módszertanokat, legalább négy tanu-láselméleti kategóriát különböztethetnénk meg. A tanulást a viselkedésközpontú szemlélet kondicioná-lások sorozataként, a kognitívizmus modellalkotásként, a konstruktivizmus pedig alkotó folyamatként definiálja. A negyedik megközelítés a konnektivizmus, mely a tanulást hálózati tevékenységként értel-mezi (Georg Siemens). |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|