Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az órai megfigyelés alapfogalmaival. Áttekintést nyújt a szakmódszertani elméletekről. Bemutatja az órai megfigyelés legfontosabb céljait és módszereit gyakorlati szemlé-lettel, reagálva a magyar köznevelésben az adott fenntartói elvárásokra és az irányítói politikai elvekre. Áttekinti a pedagógusok tanórai szerepét, szakmailag és emberileg meghatározó viselkedését befolyásoló tényezőket az általános elvárások és a releváns kompetenciák tükrében.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az óralátogatás funkcióját az intézményi minőségbiztosításban
- Ismeri a közoktatási intézménytípusokra jellemző tanórákra vonatkozó legfrissebb elvárásokat
- Ismeri az óratípusok közötti eltéréseket, a megfigyelési szempontrendszereket szaktárgyi ismeret átadása csoportdinamika elemzése pedagógiai készségek elemzése
- Ismeri az óralátogatásokra vonatkozó jogi szabályozást
- Ismeri az óralátogatások lehetséges célját, formáját, típusait, eseti/tervezett; vezetői/mentori/szakos hospitálás; on field/online. Értelmezi és felismeri a tanórán alkalmazott pedagógiai kompetenciákat
Képesség
- Képes felismerni a tanóra típusok és az óralátogatás típusok közötti eltéréseket. Képes a kitűzött célnak megfelelő szempontrendszer szerint értékelni. Képes az adott órához rendelt ideális időbeosztást észlelni.
- Képes óralátogatási tervet készíteni. Képes a tanórát érintő átfogó, megalapozott szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására. Képes reflexiót és önreflexiót gyakorolni.
Attitűd
- Tiszteli a pedagógus kollégák személyiségét.
- Törekszik az aktív együttműködésre a pedagógus kollégákkal, és a vezetőséggel.
- Nyitott arra, hogy a felmerülő hiányosságok esetén szakmai segítséget adjon.
Önállóság és felelősség
- Szakmai reflexióra, önreflexióra és önkorrekcióra is képes.
- Elkötelezett a pedagógiai kar folyamatos fejlesztése iránt, de reálisan ítéli meg a lehetőségeket. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.
Oktatásmódszertan
A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Falus Iván (szerk.) A tanárrá válás folyamata Budapest, Gondolat, 2007
- • Ladányi Andor: A középiskolai tanárképzés története, Új Mandátum Könyvkiadó, 2008
- • Balogh Andrásné: Kvalifikációk és kompetenciák, in: Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia, 2007
- • Balogh Andrásné: Gondolatok a szakmai tanárképzésről http://www.ujkatedra.hu/ujkatedra/kiemelt-cikkeink/gondolatok-szakmai
- • Korthagen-Vasalos: Levels in Reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice 11(1). http://www.corereflection.org/do.php?fct=bron&op=showBronPage&cat=ove r%20Kernreflectie&pageId=5
- • Kulcsár Zsolt - Hálózati tanulás http://matchsz.inf.elte.hu/TT/docs/Kulcsar-Zsolt-Halozati-tanuIas.pdf
- • Selbstreflexion für Fachkräfte in der Lehrerbildung (Aus- Fort- und Weiterbildung)
- http://www.project-game.eu/docs/DE_uni_teachers.pdf
- Ajánlott irodalom / Recommended literature:
- • Tanítási gyakorlat programok és kérdőívek www.tki.pte.hu/tankepz_prog4.doc
- • Tanulási menedzsment
- http://www.ofi.hU/tudastar/nemzetkozi-elemzesek/oktatasmenedzsment#tart
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
- Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Foglalkozáson való részvétel.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 91-94 |
Jó | 86-90 |
Közepes | 80-85 |
Elégséges | 51-79 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 70 |
házi feladat elkészítése | 60 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az óralátogatások szerepe és feladata.Az óralátogatások szerepe és feladata a pedagógiai szituáció, a pedagógiai környezet és a pedagógiai kultúra megismerésében és megértésében. A nem szakos és a szakos órák látogatásának célja. A hall-ga¬tó óráinak értékelése.Gyakorlat', a hatékony órai munka jellemzőinek meghatározása, csoportmunka.2. Az önreflexió szerepeA szakmai tudás, hozzáértés tökéletesítése tanulható, a reflektív gondolkodás fejleszthető. A reflektivitás spirális modellje (Korthagen). A reflektivitás feltét-elei. A reflexió korlátai. A reflektív tanár jellemzői. A reflektivitás fejlesztése az óraelemzések, érté-kelések segítségével.Gyakorlat: finn és ausztrál projektek áttekintéseA szaktárgy tanításával kapcsolatos órai megfigyelések. A didaktikai - módszertani elemzések feladata és lehetőségei.A tanulás tanítása. Ha csoportosítani szeretnénk a modern oktatás-módszertanokat, legalább négy tanu-láselméleti kategóriát különböztethetnénk meg. A tanulást a viselkedésközpontú szemlélet kondicioná-lások sorozataként, a kognitívizmus modellalkotásként, a konstruktivizmus pedig alkotó folyamatként definiálja. A negyedik megközelítés a konnektivizmus, mely a tanulást hálózati tevékenységként értel-mezi (Georg Siemens). |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.