Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ÓRAI MEGFIGYELÉS MÓDSZERTANA I.
Azonosító
BMEGT51S558
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
6
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az órai megfigyelés alapfogalmaival. Áttekintést nyújt a szakmódszertani elméletekről. Bemutatja az órai megfigyelés legfontosabb céljait és módszereit gyakorlati szemlé-lettel, reagálva a magyar köznevelésben az adott fenntartói elvárásokra és az irányítói politikai elvekre. Áttekinti a pedagógusok tanórai szerepét, szakmailag és emberileg meghatározó viselkedését befolyásoló tényezőket az általános elvárások és a releváns kompetenciák tükrében.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az óralátogatás funkcióját az intézményi minőségbiztosításban
  2. Ismeri a közoktatási intézménytípusokra jellemző tanórákra vonatkozó legfrissebb elvárásokat
  3. Ismeri az óratípusok közötti eltéréseket, a megfigyelési szempontrendszereket szaktárgyi ismeret átadása csoportdinamika elemzése pedagógiai készségek elemzése
  4. Ismeri az óralátogatásokra vonatkozó jogi szabályozást
  5. Ismeri az óralátogatások lehetséges célját, formáját, típusait, eseti/tervezett; vezetői/mentori/szakos hospitálás; on field/online. Értelmezi és felismeri a tanórán alkalmazott pedagógiai kompetenciákat
Képesség
  1. Képes felismerni a tanóra típusok és az óralátogatás típusok közötti eltéréseket. Képes a kitűzött célnak megfelelő szempontrendszer szerint értékelni. Képes az adott órához rendelt ideális időbeosztást észlelni.
  2. Képes óralátogatási tervet készíteni. Képes a tanórát érintő átfogó, megalapozott szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására. Képes reflexiót és önreflexiót gyakorolni.
Attitűd
  1. Tiszteli a pedagógus kollégák személyiségét.
  2. Törekszik az aktív együttműködésre a pedagógus kollégákkal, és a vezetőséggel.
  3. Nyitott arra, hogy a felmerülő hiányosságok esetén szakmai segítséget adjon.
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai reflexióra, önreflexióra és önkorrekcióra is képes.
  2. Elkötelezett a pedagógiai kar folyamatos fejlesztése iránt, de reálisan ítéli meg a lehetőségeket. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
  3. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában.

Oktatásmódszertan

A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Falus Iván (szerk.) A tanárrá válás folyamata Budapest, Gondolat, 2007
  • • Ladányi Andor: A középiskolai tanárképzés története, Új Mandátum Könyvkiadó, 2008
  • • Balogh Andrásné: Kvalifikációk és kompetenciák, in: Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia, 2007
  • • Balogh Andrásné: Gondolatok a szakmai tanárképzésről http://www.ujkatedra.hu/ujkatedra/kiemelt-cikkeink/gondolatok-szakmai
  • • Korthagen-Vasalos: Levels in Reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice 11(1). http://www.corereflection.org/do.php?fct=bron&op=showBronPage&cat=ove r%20Kernreflectie&pageId=5
  • • Kulcsár Zsolt - Hálózati tanulás http://matchsz.inf.elte.hu/TT/docs/Kulcsar-Zsolt-Halozati-tanuIas.pdf
  • • Selbstreflexion für Fachkräfte in der Lehrerbildung (Aus- Fort- und Weiterbildung)
  • http://www.project-game.eu/docs/DE_uni_teachers.pdf
  • Ajánlott irodalom / Recommended literature:
  • • Tanítási gyakorlat programok és kérdőívek www.tki.pte.hu/tankepz_prog4.doc
  • • Tanulási menedzsment
  • http://www.ofi.hU/tudastar/nemzetkozi-elemzesek/oktatasmenedzsment#tart

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

- Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat):
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat):
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel):

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Foglalkozáson való részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 91-94
86-90
Közepes 80-85
Elégséges 51-79
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 20
felkészülés a teljesítményértékelésre 70
házi feladat elkészítése 60
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az óralátogatások szerepe és feladata.Az óralátogatások szerepe és feladata a pedagógiai szituáció, a pedagógiai környezet és a pedagógiai kultúra megismerésében és megértésében. A nem szakos és a szakos órák látogatásának célja. A hall-ga¬tó óráinak értékelése.Gyakorlat', a hatékony órai munka jellemzőinek meghatározása, csoportmunka.2. Az önreflexió szerepeA szakmai tudás, hozzáértés tökéletesítése tanulható, a reflektív gondolkodás fejleszthető. A reflektivitás spirális modellje (Korthagen). A reflektivitás feltét-elei. A reflexió korlátai. A reflektív tanár jellemzői. A reflektivitás fejlesztése az óraelemzések, érté-kelések segítségével.Gyakorlat: finn és ausztrál projektek áttekintéseA szaktárgy tanításával kapcsolatos órai megfigyelések. A didaktikai - módszertani elemzések feladata és lehetőségei.A tanulás tanítása. Ha csoportosítani szeretnénk a modern oktatás-módszertanokat, legalább négy tanu-láselméleti kategóriát különböztethetnénk meg. A tanulást a viselkedésközpontú szemlélet kondicioná-lások sorozataként, a kognitívizmus modellalkotásként, a konstruktivizmus pedig alkotó folyamatként definiálja. A negyedik megközelítés a konnektivizmus, mely a tanulást hálózati tevékenységként értel-mezi (Georg Siemens).

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.