Szak: Műszaki szakoktató alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tantárgy célja az anyanyelvi ismeretek bővítése, a szaknyelvi készségek és kompetenciák fejlesztése, a hozzájuk tartozó elméleti és gyakorlati ismeretek átadása, a szakmai beszédművek és írásművek alkotási képességének kialakítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a legfontosabb nyelvészeti, nyelvhasználati alapfogalmakat.
- Ismeri a nyelv definícióját, a nyelvek általános jellemzőit, az anyanyelv státuszának, tipológiájának főbb ismérveit.
- Ismeri anyanyelvünk felépítését, rétegződését.
- Ismeri a szaknyelv jellemzőit, műfajait, a szakmai kommunikáció szabályait.
Képesség
- Képes önálló véleményalkotásra nyelvhasználati kérdésekben.
- Képes kifejezni magát szóbeli, az írásbeli, a digitális világ csatornáiban.
- Képes felismerni a különböző kommunikációs kontextusokat és képes ezekhez alkalmazkodni a nyelvi szintet, a nyelvi formát és a nyelvi stílust illetően.
- Képes anyanyelvi, szaknyelvi kérdésekben véleményt alkotni és állást foglalni, véleményét megfelelő módszertani eszközökkel át tudja adni a tanulóknak.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó a nyelvtudomány, a nyelvművelés új eredményei iránt.
- Törekszik a pontos, a kifejező és hibamentes nyelvhasználatra.
- Elismeri és tiszteli a más nyelvek világát és a más nyelvhasználati szokásokat.
- A példaadó nyelvi minta alkotását és átadását a tanulóknak természetes tanári alapértéknek tekinti.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a nyelvi feladatok és problémák végiggondolását, és azoknak az adott források és segédeszközök alapján történő megoldását.
- Felelősséggel gondolkozik a szakmai anyanyelvünk használatáról és jövőbeni fejlesztéséről, a helyes szaknyelvi minta átadásáról.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit a nyelvi kérdések elemzésében, lehetséges vagy alternatív megoldásában.
Oktatásmódszertan
Előadások, gyakorlati kommunikáció írásban és szóban, a nyelvművelésre vonatkoztatható IT eszközök és technikák használata, a világhálón elérhető nyelvi segédeszközök és források bevonása; önállóan készített tanórai mikrofeladatok; vita, gyakorlati nyelvi problémák elemzési gyakorlatai.
Tanulástámogató anyagok
- Sturcz Zoltán: A szakmai nyelvművelés alapjai. BME, Műszaki Pedagógia Tanszék, 2015. E-könyv, illetve PDF-formátumban elérhető.
- Sturcz Zoltán: Tanulmányok a műszaki és gazdasági szaknyelv és szakmai kommunikáció témaköréből. (Szöveggyűjtemény) Elérhető PDF-formátumban a tantárgy MOODLE felületén.
- Édes Anyanyelvünk nyelvművelési folyóirat válogatott és aktuális cikkei tanári ajánlás alapján. Elérhető PDF-formátumban a világhálón.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az alábbiak szerint történik: Részvétel a tanórákon a TVSZ-nek megfelelő szabályok szerint. Ellenőrzés órai mikrofeladatokkal. Folyamatos évközi munka és tananyag-feldolgozás: az előadások, a kiadott segédanyagok, a feldolgozott ismeretek bedolgozása az órai mikrofeladatokba és a félévközi otthoni feladatokba.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Az egyéni szaknyelvi projektfeladat értékelése: 2 darab tetszés szerint kiválasztott cikk elemzése összesen 1,5-2 oldalban az Édes Anyanyelvünk című folyóirat utóbbi 3 évfolyamából. Leadási határidő 3. konzultáció. Személyes, egyéni értékelés és megtekintés a konzultációk időpontjában. A feladat elkészítése az aláírás megszerzésének feltétele. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) a) 25 egységes eldöntéses teszt. (25 pont) b) 5 kérdésre válaszadás kifejtéses módon (5X5 pont = 25 pont)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Egyéni projektfeladat (12 pont) : 20%
- összesen: 20%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- 1. tesztfeladat (25 pont): 40%
- 2. fogalmazási feladat (5X5=25 pont): 40%
- összesen: 80%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az egyéni projektfeladat beadása a 3. konzultáció időpontjáig
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 72,5-80 |
Közepes | 65-72,5 |
Elégséges | 50-65 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1.) A házi projektfeladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. 2.) Vizsgajegy megszerzése vagy javítása a TVSz szabályai alapján.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a konzultációs kontakt tanórákon | |
házi feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes2020.01.29 -én,érvényes 2020. 02.01-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A nyelv és az anyanyelv fogalma |
2. | A magyar nyelv státusza a világ nyelvei között; tipológiája, jellemzői. |
3. | A nyelvtudomány és a nyelvművelés viszonya; alapfogalmak. |
4. | Az általános nyelvművelés és a szakmai nyelvművelés kapcsolata: a szakmai kommunikáció fogalma. |
5. | A nyelv rétegei; a szaknyelv fogalma, rétegei; elméletek, modellek. |
6. | A szakmai kommunikáció írásbeli és szóbeli fajtái; beszédmű és írásmű. |
7. | Szaknyelvi műfajok, stílusok, regiszterek. |
8. | A szakmai nyelvművelés forrási, eszközei, intézményei. |
9. | Szakmai felelősség és minőségbiztosítás a szaknyelvhasználatban, a szaknyelvalkotásban. |
10. | A szakmai nyelvművelés gyakorlati, szaktanári feladatai. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Sturcz Zoltán | C. egyetemi docens |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanzék vezetője hagyja jóvá.