Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZAKMAI NYELVMŰVELÉS
Azonosító
BMEGT51A518
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Prof. Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki szakoktató alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.059/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020.02.01.-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja az anyanyelvi ismeretek bővítése, a szaknyelvi készségek és kompetenciák fejlesztése, a hozzájuk tartozó elméleti és gyakorlati ismeretek átadása, a szakmai beszédművek és írásművek alkotási képességének kialakítása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a legfontosabb nyelvészeti, nyelvhasználati alapfogalmakat.
  2. Ismeri a nyelv definícióját, a nyelvek általános jellemzőit, az anyanyelv státuszának, tipológiájának főbb ismérveit.
  3. Ismeri anyanyelvünk felépítését, rétegződését.
  4. Ismeri a szaknyelv jellemzőit, műfajait, a szakmai kommunikáció szabályait.
Képesség
  1. Képes önálló véleményalkotásra nyelvhasználati kérdésekben.
  2. Képes kifejezni magát szóbeli, az írásbeli, a digitális világ csatornáiban.
  3. Képes felismerni a különböző kommunikációs kontextusokat és képes ezekhez alkalmazkodni a nyelvi szintet, a nyelvi formát és a nyelvi stílust illetően.
  4. Képes anyanyelvi, szaknyelvi kérdésekben véleményt alkotni és állást foglalni, véleményét megfelelő módszertani eszközökkel át tudja adni a tanulóknak.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó a nyelvtudomány, a nyelvművelés új eredményei iránt.
  4. Törekszik a pontos, a kifejező és hibamentes nyelvhasználatra.
  5. Elismeri és tiszteli a más nyelvek világát és a más nyelvhasználati szokásokat.
  6. A példaadó nyelvi minta alkotását és átadását a tanulóknak természetes tanári alapértéknek tekinti.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a nyelvi feladatok és problémák végiggondolását, és azoknak az adott források és segédeszközök alapján történő megoldását.
  2. Felelősséggel gondolkozik a szakmai anyanyelvünk használatáról és jövőbeni fejlesztéséről, a helyes szaknyelvi minta átadásáról.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit a nyelvi kérdések elemzésében, lehetséges vagy alternatív megoldásában.

Oktatásmódszertan

Előadások, gyakorlati kommunikáció írásban és szóban, a nyelvművelésre vonatkoztatható IT eszközök és technikák használata, a világhálón elérhető nyelvi segédeszközök és források bevonása; önállóan készített tanórai mikrofeladatok; vita, gyakorlati nyelvi problémák elemzési gyakorlatai.

Tanulástámogató anyagok

  • Sturcz Zoltán: A szakmai nyelvművelés alapjai. BME, Műszaki Pedagógia Tanszék, 2015. E-könyv, illetve PDF-formátumban elérhető.
  • Sturcz Zoltán: Tanulmányok a műszaki és gazdasági szaknyelv és szakmai kommunikáció témaköréből. (Szöveggyűjtemény) Elérhető PDF-formátumban a tantárgy MOODLE felületén.
  • Édes Anyanyelvünk nyelvművelési folyóirat válogatott és aktuális cikkei tanári ajánlás alapján. Elérhető PDF-formátumban a világhálón.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az alábbiak szerint történik: Részvétel a tanórákon a TVSZ-nek megfelelő szabályok szerint. Ellenőrzés órai mikrofeladatokkal. Folyamatos évközi munka és tananyag-feldolgozás: az előadások, a kiadott segédanyagok, a feldolgozott ismeretek bedolgozása az órai mikrofeladatokba és a félévközi otthoni feladatokba.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Az egyéni szaknyelvi projektfeladat értékelése: 2 darab tetszés szerint kiválasztott cikk elemzése összesen 1,5-2 oldalban az Édes Anyanyelvünk című folyóirat utóbbi 3 évfolyamából. Leadási határidő 3. konzultáció. Személyes, egyéni értékelés és megtekintés a konzultációk időpontjában. A feladat elkészítése az aláírás megszerzésének feltétele. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) a) 25 egységes eldöntéses teszt. (25 pont) b) 5 kérdésre válaszadás kifejtéses módon (5X5 pont = 25 pont)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Egyéni projektfeladat (12 pont) : 20%
  • összesen: 20%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • 1. tesztfeladat (25 pont): 40%
  • 2. fogalmazási feladat (5X5=25 pont): 40%
  • összesen: 80%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az egyéni projektfeladat beadása a 3. konzultáció időpontjáig

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 85-90
72,5-80
Közepes 65-72,5
Elégséges 50-65
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1.) A házi projektfeladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. 2.) Vizsgajegy megszerzése vagy javítása a TVSz szabályai alapján.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a konzultációs kontakt tanórákon
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes2020.01.29 -én,érvényes 2020. 02.01-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A nyelv és az anyanyelv fogalma
2. A magyar nyelv státusza a világ nyelvei között; tipológiája, jellemzői.
3. A nyelvtudomány és a nyelvművelés viszonya; alapfogalmak.
4. Az általános nyelvművelés és a szakmai nyelvművelés kapcsolata: a szakmai kommunikáció fogalma.
5. A nyelv rétegei; a szaknyelv fogalma, rétegei; elméletek, modellek.
6. A szakmai kommunikáció írásbeli és szóbeli fajtái; beszédmű és írásmű.
7. Szaknyelvi műfajok, stílusok, regiszterek.
8. A szakmai nyelvművelés forrási, eszközei, intézményei.
9. Szakmai felelősség és minőségbiztosítás a szaknyelvhasználatban, a szaknyelvalkotásban.
10. A szakmai nyelvművelés gyakorlati, szaktanári feladatai.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Sturcz Zoltán C. egyetemi docens

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanzék vezetője hagyja jóvá.