Programme: Technical Instructor Bachelor’s Programme from 2017/18/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Objectives
Academic results
Knowledge
- Ismeri a legfontosabb nyelvészeti, nyelvhasználati alapfogalmakat.
 - Ismeri a nyelv definícióját, a nyelvek általános jellemzőit, az anyanyelv státuszának, tipológiájának főbb ismérveit.
 - Ismeri anyanyelvünk felépítését, rétegződését.
 - Ismeri a szaknyelv jellemzőit, műfajait, a szakmai kommunikáció szabályait.
 
Skills
- Képes önálló véleményalkotásra nyelvhasználati kérdésekben.
 - Képes kifejezni magát szóbeli, az írásbeli, a digitális világ csatornáiban.
 - Képes felismerni a különböző kommunikációs kontextusokat és képes ezekhez alkalmazkodni a nyelvi szintet, a nyelvi formát és a nyelvi stílust illetően.
 - Képes anyanyelvi, szaknyelvi kérdésekben véleményt alkotni és állást foglalni, véleményét megfelelő módszertani eszközökkel át tudja adni a tanulóknak.
 
Attitude
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
 - Csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
 - Nyitott és befogadó a nyelvtudomány, a nyelvművelés új eredményei iránt.
 - Törekszik a pontos, a kifejező és hibamentes nyelvhasználatra.
 - Elismeri és tiszteli a más nyelvek világát és a más nyelvhasználati szokásokat.
 - A példaadó nyelvi minta alkotását és átadását a tanulóknak természetes tanári alapértéknek tekinti.
 
Independence and responsibility
- Önállóan végzi a nyelvi feladatok és problémák végiggondolását, és azoknak az adott források és segédeszközök alapján történő megoldását.
 - Felelősséggel gondolkozik a szakmai anyanyelvünk használatáról és jövőbeni fejlesztéséről, a helyes szaknyelvi minta átadásáról.
 - Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit a nyelvi kérdések elemzésében, lehetséges vagy alternatív megoldásában.
 
Teaching methodology
Materials supporting learning
- Sturcz Zoltán: A szakmai nyelvművelés alapjai. BME, Műszaki Pedagógia Tanszék, 2015. E-könyv, illetve PDF-formátumban elérhető.
 - Sturcz Zoltán: Tanulmányok a műszaki és gazdasági szaknyelv és szakmai kommunikáció témaköréből. (Szöveggyűjtemény) Elérhető PDF-formátumban a tantárgy MOODLE felületén.
 - Édes Anyanyelvünk nyelvművelési folyóirat válogatott és aktuális cikkei tanári ajánlás alapján. Elérhető PDF-formátumban a világhálón.
 
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az alábbiak szerint történik: Részvétel a tanórákon a TVSZ-nek megfelelő szabályok szerint. Ellenőrzés órai mikrofeladatokkal. Folyamatos évközi munka és tananyag-feldolgozás: az előadások, a kiadott segédanyagok, a feldolgozott ismeretek bedolgozása az órai mikrofeladatokba és a félévközi otthoni feladatokba.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Az egyéni szaknyelvi projektfeladat értékelése: 2 darab tetszés szerint kiválasztott cikk elemzése összesen 1,5-2 oldalban az Édes Anyanyelvünk című folyóirat utóbbi 3 évfolyamából. Leadási határidő 3. konzultáció. Személyes, egyéni értékelés és megtekintés a konzultációk időpontjában. A feladat elkészítése az aláírás megszerzésének feltétele. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) a) 25 egységes eldöntéses teszt. (25 pont) b) 5 kérdésre válaszadás kifejtéses módon (5X5 pont = 25 pont)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Egyéni projektfeladat (12 pont) : 20%
 - összesen: 20%
 
Percentage of exam elements within the rating
- 1. tesztfeladat (25 pont): 40%
 - 2. fogalmazási feladat (5X5=25 pont): 40%
 - összesen: 80%
 
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az egyéni projektfeladat beadása a 3. konzultáció időpontjáig
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | > 90-100 | 
| Very good | 85-90 | 
| Good | 72,5-80 | 
| Satisfactory | 65-72,5 | 
| Pass | 50-65 | 
| Fail | < 50 | 
Retake and late completion
1.) A házi projektfeladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. 2.) Vizsgajegy megszerzése vagy javítása a TVSz szabályai alapján.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term | 
|---|---|
| 8 | |
| 22 | |
| 60 | |
| 90 | 
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | A nyelv és az anyanyelv fogalma | 
| 2. | A magyar nyelv státusza a világ nyelvei között; tipológiája, jellemzői. | 
| 3. | A nyelvtudomány és a nyelvművelés viszonya; alapfogalmak. | 
| 4. | Az általános nyelvművelés és a szakmai nyelvművelés kapcsolata: a szakmai kommunikáció fogalma. | 
| 5. | A nyelv rétegei; a szaknyelv fogalma, rétegei; elméletek, modellek. | 
| 6. | A szakmai kommunikáció írásbeli és szóbeli fajtái; beszédmű és írásmű. | 
| 7. | Szaknyelvi műfajok, stílusok, regiszterek. | 
| 8. | A szakmai nyelvművelés forrási, eszközei, intézményei. | 
| 9. | Szakmai felelősség és minőségbiztosítás a szaknyelvhasználatban, a szaknyelvalkotásban. | 
| 10. | A szakmai nyelvművelés gyakorlati, szaktanári feladatai. | 
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details | 
|---|---|---|
| Dr. Sturcz Zoltán | C. egyetemi docens |