Verziók
Szak: MBA mesterszak - Vállalkozásfejlesztés és innováció specializáció 2021-től
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
MBA Vállalkozásfejlesztés és innováció specializáció blokk második féléves kötelező tantárgya A specializációt azon hallgatóknak ajánljuk, akik a vállalkozásalapítás, a vállalkozásfejlesztés és az innováció korszerű ismereteit szeretnék elsajátítani, elméleti és gyakorlati szinten egyaránt. A vállala-tokon belüli "vállalkozás" (intrapreneurship) is fontos része lesz a tananyagnak. A tárgy épül a Specializáció első félévi tantárgyára (Vállalkozásindítás), amelynek elvégzése kötelező előfeltétel. A tantárgy (és a specializáció) válaszokat ad azoknak, akik - saját startup alapítását tervezik, de jelenleg még alkalmazottak, és bizonytalanok akár az ötletük élet-képessége, akár megvalósítása tekintetében, - KKV-nál vagy nagyvállalatnál alkalmazottak, de fontosnak tartják a vállalkozói szemlélet megismeré-sét és elterjesztését a vállalatuknál. Ők lesznek a vállalati vállalkozók, akik nem saját vállalkozást alapí-tanának, hanem a jelenlegi vállalati működést fogják hatékonyabbá, rugalmasabbá tenni, adaptálva a megtanultakat. - az eddigi szakmájukban kívánnak maradni, de úgy gondolják, hogy vállalkozói alapon lesznek a jelenlegi vállalatuk vagy akár az iparáguk beszállítói, és erre alapozva fogják fokozatosan bővülő vál-lalkozásukat felépíteni (partner vállalkozói, alvállalkozói szerepkör fejlesztése). A tantárgy teljesítése aktív részvételt és projektmunkát kíván, amelynek döntő többsége csapatokban zajlik. Az oktatás során a fő tárgyakban nem a hagyományos frontális előadásra, hanem a tananyag készségszintű megértésére és az empirikus tudásátadásra és -átvételre fókuszálunk. Az oktatásba be-vont vendégelőadók, mentorok és szakértők bevonásával a valódi, piaci ismeretek megszerzése mellett az iparági kapcsolatépítésre is lehetőséget biztosítunk. A vállalkozásindítási tudásanyagra építve a második félév tananyaga a piacra lépést állítja a fókuszba, amely a termékfejlesztéstől kezdve a marketingen keresztül a pénzügyi tervezésig és finanszírozásig minden lényeges folyamati elemet tartalmaz. Tisztázza az ötlet megvalósíthatóságát. A tantárgy tartalmi felépítése feltételezi, hogy a hallgató a specializáció egyéb tárgyait is hallgatni fogja.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a vállalkozásfejlesztések alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismeretével.
- Elsajátította az alapvető vállalkozásindítási módszereket, megközelítéseket, lépéseket.
- Megismerte a startup világ működését.
- Gyakorlati szinten elsajátította, hogy mit jelent az intraprenuership.
- Megértette, hogy miért alapvető fontosságú a felderítő piackutatás a vállalkozások elindításakor.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának in-dítását és fejlesztését kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
- Képes javaslatokat készíteni új vállalati (belső) vállalkozás fejlesztésére.
- Képes tervet készíteni a vállalkozása indításához, fejlesztéséhez.
- Képes irányítani saját vállalkozásának vagy vállalatának munkatársait és hatékonyan együttdol-gozni velük innovatív termékek/szolgáltatások fejlesztésekor.
Attitűd
- Fogékony lesz az új vállalkozások létrehozására.
- Megérti a 21. század innovatív újításainak piaci hasznosítási (kommercializálási) lehetőségeit a vállalkozásokban.
Önállóság és felelősség
- Általános szakmai/mentori felügyelet mellett, önállóan és csapatban tanul és végzi el a meghatáro-zott feladatokat.
- Aktívan részt vesz az órákon és a projektfeladatban.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Projektfeladatok csoportokban. Gyakorlati kontakt órák. Vendégelőadók. Elmélet elsajátítása tankönyv-ből és egyéb forrásokból otthon. IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.
Tanulástámogató anyagok
- Kiadott oktatási segédletek
- Vecsenyi-Petheő: Vállalkozz okosan, HVG, 2017
- vallakozasindito.hu.
- Vállalkozásokról, startupokról szóló cikkek, esettanulmányok.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (10%): A hallgatók egyéni órai részvételét és aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 10. Házi feladatok (60%) A félév során összesen 12 számozott beadandó házi feladat lesz csapatszinten, aminek mindegyikét értékeljük, elsősorban az az oktató, aki kiadja a feladatot. Ezekkel egyenként max. 5 pont, azaz összesen 60 pont szerezhető. A csapatok minden tagja azonos pontszámot kap. Félévközi pitch (10%): Tollgate félévközi pitch felkészülés és részvétel – 10 pont. (A csapatok minden tagja azonos pontszámot kap.) B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (20%) A vizsga elemei: Év végi befektetői pitch felkészülés és részvétel – 20 pont. (A csapatok minden tagja azonos pontszámot kap.)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- órai részvétel: 10%
- házi feladatok: 60%
- félévközi pitch: 10%
- összesen: 80%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- órai részvétel: 10%
- házi feladatok: 60%
- félévközi pitch: 10%
- év végi befektetői pitch: 20%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100-100 |
Jeles | 88-90 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) A határidőre be nem adott projektfeladat és év végi befektetői pitch nem pótolható, ill. a beadott feladat nem javítható. 3) Amely hallgató a befektetői pitchet elmulasztja, számára szóbeli vizsgalehetőséget biztosítunk.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12x2 = 24 |
felkészülés az órákra (elmélet) | 12x2 = 24 |
projektfeladat elkészítése | 12x5 = 60 |
vizsga (pitch + one pager) felkészülés | 40 |
vizsga (pitch) | 2 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés, csapat újraszervezése: Félévi követelmények. A csapatok felülvizsgálata és újraszervezése |
2. | Terméktervezés : Termékkoncepció, funkciók specifikációja, design |
3. | Lean startup fejlesztés: Lean startup, MVP, pretotípus, tesztelés, redesign |
4. | Iparági értéklánc: Sajátos iparági képességek, kiszervezés, beszervezés |
5. | Marketing: Marketingstratégia elemei, módszerei |
6. | Értékesítés: Értékesítési stratégia, többcsatornás vevőkapcsolat |
7. | Pénzügyi tervezés, árazás: Pénzügyi tervezés lépései, folyamata. Árazási módszerek. |
8. | Gazdálkodás: Bevétel és költségek. Költségtípusok. Nyereségességszámítás és mutatók. |
9. | Iparjogvédelem: Jogi megfelelés, szerzői jogok kérdései |
10. | Finanszírozás: Forrásbevonás, a kockázati tőke „létrája” |
11. | Pitch felkészülés: Felkészülés gyakorlása |
12. | Befektetői pitch: Pitch befektetők előtt éles szituációban |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Vecsenyi János | professor emeritus | vecsenyi.janos@gtk.bme.hu |
Borbély Viktor | vendégelőadó | vik.borbely@gmail.com |
Dr. Veres István | egyetemi adjunktus | veres.istvan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.