Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Vállalkozásfejlesztés
Azonosító
BMEGT20ML85
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Danyi Pál
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
danyi.pal@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: MBA mesterszak - Vállalkozásfejlesztés és innováció specializáció 2021-től

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

MBA Vállalkozásfejlesztés és innováció specializáció blokk második féléves kötelező tantárgya A specializációt azon hallgatóknak ajánljuk, akik a vállalkozásalapítás, a vállalkozásfejlesztés és az innováció korszerű ismereteit szeretnék elsajátítani, elméleti és gyakorlati szinten egyaránt. A vállala-tokon belüli "vállalkozás" (intrapreneurship) is fontos része lesz a tananyagnak. A tárgy épül a Specializáció első félévi tantárgyára (Vállalkozásindítás), amelynek elvégzése kötelező előfeltétel. A tantárgy (és a specializáció) válaszokat ad azoknak, akik - saját startup alapítását tervezik, de jelenleg még alkalmazottak, és bizonytalanok akár az ötletük élet-képessége, akár megvalósítása tekintetében, - KKV-nál vagy nagyvállalatnál alkalmazottak, de fontosnak tartják a vállalkozói szemlélet megismeré-sét és elterjesztését a vállalatuknál. Ők lesznek a vállalati vállalkozók, akik nem saját vállalkozást alapí-tanának, hanem a jelenlegi vállalati működést fogják hatékonyabbá, rugalmasabbá tenni, adaptálva a megtanultakat. - az eddigi szakmájukban kívánnak maradni, de úgy gondolják, hogy vállalkozói alapon lesznek a jelenlegi vállalatuk vagy akár az iparáguk beszállítói, és erre alapozva fogják fokozatosan bővülő vál-lalkozásukat felépíteni (partner vállalkozói, alvállalkozói szerepkör fejlesztése). A tantárgy teljesítése aktív részvételt és projektmunkát kíván, amelynek döntő többsége csapatokban zajlik. Az oktatás során a fő tárgyakban nem a hagyományos frontális előadásra, hanem a tananyag készségszintű megértésére és az empirikus tudásátadásra és -átvételre fókuszálunk. Az oktatásba be-vont vendégelőadók, mentorok és szakértők bevonásával a valódi, piaci ismeretek megszerzése mellett az iparági kapcsolatépítésre is lehetőséget biztosítunk. A vállalkozásindítási tudásanyagra építve a második félév tananyaga a piacra lépést állítja a fókuszba, amely a termékfejlesztéstől kezdve a marketingen keresztül a pénzügyi tervezésig és finanszírozásig minden lényeges folyamati elemet tartalmaz. Tisztázza az ötlet megvalósíthatóságát. A tantárgy tartalmi felépítése feltételezi, hogy a hallgató a specializáció egyéb tárgyait is hallgatni fogja.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a vállalkozásfejlesztések alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismeretével.
  2. Elsajátította az alapvető vállalkozásindítási módszereket, megközelítéseket, lépéseket.
  3. Megismerte a startup világ működését.
  4. Gyakorlati szinten elsajátította, hogy mit jelent az intraprenuership.
  5. Megértette, hogy miért alapvető fontosságú a felderítő piackutatás a vállalkozások elindításakor.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának in-dítását és fejlesztését kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
  2. Képes javaslatokat készíteni új vállalati (belső) vállalkozás fejlesztésére.
  3. Képes tervet készíteni a vállalkozása indításához, fejlesztéséhez.
  4. Képes irányítani saját vállalkozásának vagy vállalatának munkatársait és hatékonyan együttdol-gozni velük innovatív termékek/szolgáltatások fejlesztésekor.
Attitűd
  1. Fogékony lesz az új vállalkozások létrehozására.
  2. Megérti a 21. század innovatív újításainak piaci hasznosítási (kommercializálási) lehetőségeit a vállalkozásokban.
Önállóság és felelősség
  1. Általános szakmai/mentori felügyelet mellett, önállóan és csapatban tanul és végzi el a meghatáro-zott feladatokat.
  2. Aktívan részt vesz az órákon és a projektfeladatban.
  3. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Projektfeladatok csoportokban. Gyakorlati kontakt órák. Vendégelőadók. Elmélet elsajátítása tankönyv-ből és egyéb forrásokból otthon. IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.

Tanulástámogató anyagok

  • Kiadott oktatási segédletek
  • Vecsenyi-Petheő: Vállalkozz okosan, HVG, 2017
  • vallakozasindito.hu.
  • Vállalkozásokról, startupokról szóló cikkek, esettanulmányok.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése önként vállalt házi feladatok, illetve vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (10%): A hallgatók egyéni órai részvételét és aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 10. Házi feladatok (60%) A félév során összesen 12 számozott beadandó házi feladat lesz csapatszinten, aminek mindegyikét értékeljük, elsősorban az az oktató, aki kiadja a feladatot. Ezekkel egyenként max. 5 pont, azaz összesen 60 pont szerezhető. A csapatok minden tagja azonos pontszámot kap. Félévközi pitch (10%): Tollgate félévközi pitch felkészülés és részvétel – 10 pont. (A csapatok minden tagja azonos pontszámot kap.) B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (20%) A vizsga elemei: Év végi befektetői pitch felkészülés és részvétel – 20 pont. (A csapatok minden tagja azonos pontszámot kap.)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai részvétel: 10%
  • házi feladatok: 60%
  • félévközi pitch: 10%
  • összesen: 80%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • órai részvétel: 10%
  • házi feladatok: 60%
  • félévközi pitch: 10%
  • év végi befektetői pitch: 20%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100-100
Jeles 88-90
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény. 2) A határidőre be nem adott projektfeladat és év végi befektetői pitch nem pótolható, ill. a beadott feladat nem javítható. 3) Amely hallgató a befektetői pitchet elmulasztja, számára szóbeli vizsgalehetőséget biztosítunk.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12x2 = 24
felkészülés az órákra (elmélet) 12x2 = 24
projektfeladat elkészítése 12x5 = 60
vizsga (pitch + one pager) felkészülés 40
vizsga (pitch) 2
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Bevezetés, csapat újraszervezése: Félévi követelmények. A csapatok felülvizsgálata és újraszervezése
2. Terméktervezés : Termékkoncepció, funkciók specifikációja, design
3. Lean startup fejlesztés: Lean startup, MVP, pretotípus, tesztelés, redesign
4. Iparági értéklánc: Sajátos iparági képességek, kiszervezés, beszervezés
5. Marketing: Marketingstratégia elemei, módszerei
6. Értékesítés: Értékesítési stratégia, többcsatornás vevőkapcsolat
7. Pénzügyi tervezés, árazás: Pénzügyi tervezés lépései, folyamata. Árazási módszerek.
8. Gazdálkodás: Bevétel és költségek. Költségtípusok. Nyereségességszámítás és mutatók.
9. Iparjogvédelem: Jogi megfelelés, szerzői jogok kérdései
10. Finanszírozás: Forrásbevonás, a kockázati tőke „létrája”
11. Pitch felkészülés: Felkészülés gyakorlása
12. Befektetői pitch: Pitch befektetők előtt éles szituációban

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Vecsenyi János professor emeritus vecsenyi.janos@gtk.bme.hu
Borbély Viktor vendégelőadó vik.borbely@gmail.com
Dr. Veres István egyetemi adjunktus veres.istvan@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.