Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan
Azonosító
BMEGT20A402
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Nemeslaki András
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
nemeslaki.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hallgatókat a szervezetek és a menedzsment feladatának és mű-ködésének alapelveivel. A tantárgy keretében röviden bemutatjuk a gazdálkodás- és szervezéstudomány legfonto-sabb részterületeit és aktuális problémáit. A tantárgy részletesen foglalkozik a stratégiai menedzsment, általános menedzsment, a minőségmenedzsment, a termelés- és szolgáltatásmenedzsment, illetve a vállalkozás-gazdaságtan alapjaival.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a tár-sadalom és a vállalati működés értelmezésének az alapját képezik.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó társadalmi létszférák, azaz az intézmények mint a gazdaság, a piac, a vállalatok normatív rendszereiről és működési gyakorlatáról.
  3. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a menedzsment különböző területein, érti és átlátja a módszertani innováció lehetőségeit és perspektíváit.
Képesség
  1. Képes a társadalmi kommunikáció alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  2. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a menedzsment szakma szókincsét, a szakma szaktudo-mányos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
  1. Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
  2. Elfogadja a magyar és az európai identitás vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét, és felvállalja ezen értékeket képviseletét.
  3. Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  4. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  5. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudo-mányágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
  1. Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
  2. A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irá-nyítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
  3. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan, Üzleti tudományi ismeretek, Typotex, 2015 – kijelölt fejezetek
  • MVT szerzői munkaközösség: Marketing – Fókuszban a termék, Typotex, 2017 – kijelölt fejezetek
  • Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (letölthető: az MVT oktatási oldaláról)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és aktív órai munka (és részvétel) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Zárthelyi dolgozat, melynek témáját és felépítését a tárgy oktatója határozza meg. 2. Fakultatív részteljesítmény-értékelés (órai munka és aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelést, a teljesítés módját a tantárgy oktatója határozza meg. A 100% a fakultatív részteljesítményértékelés nélkül, csak a ZH megírásával is megszerezhető.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Zárthelyi dolgozat (+fakultatív részteljesítményértékelés): 100
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 81-90
69-80
Közepes 56-68
Elégséges 50-55
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A zárthelyi dolgozat pótlása és javítása a TVSZ szerint történik. 2) Az órai feladatok és aktív részvétel pótlására, javítására – jellegükből adódóan – nincs lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 62
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkok közül kettőből áll.

Előadások témái
1. Stratégiai menedzsment: a vállalatok működését meghatározó környezet, annak szintjei, elsődleges törvényszerűségei; az előbbiek felmérésének eszközei, azok alkalmazása.
2. Menedzsment alapok: a vállalat alapvető erőforrásai és folyamatai; a vállalat, mint szervezet; funkciók és menedzseri szerepek; a csoportmunka jelentősége és eredményei; kommunikáció a szervezetben; vállalatirányítási rendszerek; a termék fogalma, életciklusa.
3. Minőségmenedzsment: a minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai; a minőségügyi rendszerek alapelveinek áttekintése az ISO 9001 előírásai alapján; a Total Quality Management (TQM) alapelveinek összefoglalása; a folyamatos javítás elve és módszerei.
4. Termelés- és szolgáltatásmenedzsment: termelő- és szolgáltatórendszerek működésének alapvető törvényszerűségei; az egyedi gyártás eszközei (projektmenedzsment); a sorozatgyártás főbb menedzselési területei (készletek, kapacitások, költségek); költségszámítási és költségtervezési eszközök.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Benedek Petra egyetemi adjunktus benedek.petra@gtk.bme.hu
Dr. Molnár Bálint egyetemi adjunktus molnar.balint@bme.hu
Dr. Surman Vivien egyetemi adjunktus surman.vivien@gtk.bme.hu
Szemere Dorottya PhD hallgató dorottya.szemere@edu.bme.hu
Gerse-Krizsa Teréz egyetemi tanársegéd krizsa.terez@gtk.bme.hu
Dr. Szabó Tibor egyetemi adjunktus szabo.tibor@gtk.bme.hu
Dr. Szádeczky Tamás egyetemi docens szadecky.tamas@gtk.bme.hu
Erdei János mesteroktató erdei.janos@gtk.bme.hu
Könyves Melinda PhD hallgató konyves.melinda@gtk.bme.hu
Sándorfi Gergő PhD hallgató sandorfi.gergo.almos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.