I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MENEDZSMENT ÉS VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN
Azonosító
BMEGT20A400
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Nemeslaki András
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
nemeslaki.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

A tárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hallgatókat a szervezetek és a menedzsment feladatának és működésének alapelveivel. A tárgy keretében röviden bemutatjuk a gazdálkodás- és szervezéstudomány legfontosabb részterületeit és aktuális problémáit. Ezt követően a vállalkozásgazdaságtan alapjaival foglalkozunk és az alábbi fő témaköröket tárgyaljuk: az üzleti vállalkozás célja, termelő és szolgáltató folyamatok, termelésirányítás, költséggazdálkodás, befektetés és finanszírozás.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a vállalati működés értelmezésének az alapját képezik.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó társadalmi létszférák, azaz az intézmények mint a gazdaság, a piac, a vállalatok normatív rendszereiről és működési gyakorlatáról.
  3. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a menedzsment különböző területein, érti és átlátja a módszertani innováció lehetőségeit és perspektíváit.
Képesség
  1. Képes a társadalmi kommunikáció alapvető elméleteinek és koncepcióinak szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
  2. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a menedzsment szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
  1. Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
  2. Elfogadja a magyar és az európai identitás vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét, és felvállalja ezen értékeket képviseletét.
  3. Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
  4. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  5. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
  1. Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
  2. A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
  3. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan, Üzleti tudományi ismeretek, Typotex Kiadó, Budapest, 2015
  • MVT szerzői munkaközösség: Marketing – Fókuszban a termék, Typotex, 2017 – kijelölt fejezetek
  • Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (letölthető: https://edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy évközi jeggyel zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A szorgalmi időszakban két zárthelyi dolgozat kerül megírásra. A zárthelyi dolgozatok elméleti kérdésekből és feladatmegoldásból állnak. Az egyes zárthelyi dolgozatok anyaga rendre a tematika megadott 4 fő témakörnek felelnek meg, egy zárthelyi két témakört foglal magába. Egy-egy zárthelyi dolgozat megírására 35-40 perc áll rendelkezésre. A ZH-k 40-40 pontosak (témakörönként 20-20 pont). A félév során, 6 alkalommal, órai aktivitással maximum alkalmanként 5-5 pontot lehet szerezni. Ebből a 30 pontból 20 pont kerül beszámításra a jegy megszerzésébe. A gyakorlatok pontos időpontját félév elején a tanszéki oktatási lapon és az első előadáson kihirdetésre kerül.Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. zárthelyi dolgozat: 40%
  • 2. zárthelyi dolgozat: 40%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100-100
Jeles 81–94
69–80
Közepes 56–68
Elégséges 50–55
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk lehetséges a félév elején meghirdetett időpontokban. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×3=42
felkészülés a kontakt tanórára 14×3=42
zárthelyi dolgozat felkészülés 36
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Stratégiai marketingmenedzsment: vevőérték teremtése, új marketing koncepciók, stratégia-alkotás, vállalati környezet elemzése, versenykörnyezet szereplőinek elemzése, versenystratégiák, digitális és online stratégiák és kommunikáció.
2. Menedzsment alapok: a vállalat alapvető erőforrásai és folyamatai; a vállalat, mint szervezet; funkciók és menedzseri szerepek; a csoportmunka jelentősége és eredményei; kommunikáció a szervezetben; vállalatirányítási rendszerek; a termék fogalma, életciklusa.
3. Minőségmenedzsment: a minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai; a minőségügyi rendszerek alapelveinek áttekintése az ISO 9001:2000 előírásai alapján; a Total Quality Management (TQM) alapelveinek összefoglalása; a folyamatos javítás elve és módszerei.
4. Termelésgazdaságtan: a termelőrendszer definíciója, fejlődése; a termelő- és szolgáltatórendszerek osztályozása; a készletek szerepe a termelésben, készletekkel kapcsolatos költségek;. egyszerű készletgazdálkodási rendszerek; Költséggazdálkodási rendszerek: költségszámítási rendszerek fejlődése, szintjei; költségek csoportosítási módjai; Tradicionális költségszámítási modellek; ár-költség-nyereség-fedezet struktúra (ÁKFN modell); standardköltség-számítás; tevékenységalapú költségszámítás (ABC). Kihasználatlan kapacitás költsége.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bognár Ferenc tudományos munkatárs bognar.ferenc@gtk.bme.hu
Erdei János mesteroktató erdei.janos@gtk.bme.hu
Iványi Tamás egyetemi tanársegéd ivanyi.tamas@gtk.bme.hu
Surman Vivien egyetemi tanársegéd surman.vivien@gtk.bme.hu
Tamás Alexandra egyetemi tanársegéd tamas.alexandra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.