Objectives
The aim of the subject is to introduce students the principles of the work and operation of organizations and management. In the course, we briefly present the most important sub-fields and current problems of business and management. Then, we deal with the basics of business economics and discuss the following main topics: the purpose of business organizations, production and service processes, production management, cost management, investment and financing.
Academic results
Knowledge
- Know all the important elements of the social science concept set, understands the connections that form the basis of the interpretation of society and organizational operation.
- Have an overview of the normative systems and operating practices of the social spheres belonging to the field, ie the institutions such as the economy, the market and the companies.
- Have confident methodological knowledge in various areas of management, understand the possibilities and perspectives of methodological innovation.
Skills
- Are able to synthesize the basic theories and concepts of social communication, to formulate rational arguments, ie to form an opinion and defend one's opinion during debates in different fields of communication.
- In their professional vocabulary, they confidently use the vocabulary of the management profession, the basic scientific concepts of the profession, and the elements of the special vocabulary based on them.
Attitude
- Accept that cultural phenomena are historically and socially defined and variable.
- Accept the Hungarian and European religious and social, historical and actual diversity and represent these values.
- Are open to all forms of professional innovation, accepts, but not without thinking, the theoretical, practical and methodological innovations.
- Are open to critical self-assessment, various forms of professional training, self-developing methods of intellectual worldview and strive for self-development in these areas.
- Consciously represent the methods with which they work in their own profession and accept the different methodological features of other disciplines.
Independence and responsibility
- Are able to perform and manage complex tasks in accordance with the professional expectations of the professional work community.
- Organize their work and the tasks of the staff under them with the independence and responsibility appropriate to their position in the organizational structure.
- Are independent, constructive and assertive in forms of cooperation inside and outside the institution.
Teaching methodology
Lectures, computional exercises, optional exercises individually or in teamwork
Materials supporting learning
- Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan, Üzleti tudományi ismeretek, Typotex Kiadó, Budapest, 2015
- MVT szerzői munkaközösség: Marketing – Fókuszban a termék, Typotex, 2017 – kijelölt fejezetek
- Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (letölthető: https://edu.gtk.bme.hu)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy évközi jeggyel zárul.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A szorgalmi időszakban két zárthelyi dolgozat kerül megírásra. A zárthelyi dolgozatok elméleti kérdésekből és feladatmegoldásból állnak. Az egyes zárthelyi dolgozatok anyaga rendre a tematika megadott 4 fő témakörnek felelnek meg, egy zárthelyi két témakört foglal magába. Egy-egy zárthelyi dolgozat megírására 35-40 perc áll rendelkezésre. A ZH-k 40-40 pontosak (témakörönként 20-20 pont). A félév során, 6 alkalommal, órai aktivitással maximum alkalmanként 5-5 pontot lehet szerezni. Ebből a 30 pontból 20 pont kerül beszámításra a jegy megszerzésébe. A gyakorlatok pontos időpontját félév elején a tanszéki oktatási lapon és az első előadáson kihirdetésre kerül.Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. zárthelyi dolgozat: 40%
- 2. zárthelyi dolgozat: 40%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100-100 |
Very good | 81–94 |
Good | 69–80 |
Satisfactory | 56–68 |
Pass | 50–55 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk lehetséges a félév elején meghirdetett időpontokban. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
felkészülés a kontakt tanórára | 14×3=42 |
zárthelyi dolgozat felkészülés | 36 |
összesen | 120 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.01.2022.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Stratégiai marketingmenedzsment: vevőérték teremtése, új marketing koncepciók, stratégia-alkotás, vállalati környezet elemzése, versenykörnyezet szereplőinek elemzése, versenystratégiák, digitális és online stratégiák és kommunikáció. |
2. | Menedzsment alapok: a vállalat alapvető erőforrásai és folyamatai; a vállalat, mint szervezet; funkciók és menedzseri szerepek; a csoportmunka jelentősége és eredményei; kommunikáció a szervezetben; vállalatirányítási rendszerek; a termék fogalma, életciklusa. |
3. | Minőségmenedzsment: a minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai; a minőségügyi rendszerek alapelveinek áttekintése az ISO 9001:2000 előírásai alapján; a Total Quality Management (TQM) alapelveinek összefoglalása; a folyamatos javítás elve és módszerei. |
4. | Termelésgazdaságtan: a termelőrendszer definíciója, fejlődése; a termelő- és szolgáltatórendszerek osztályozása; a készletek szerepe a termelésben, készletekkel kapcsolatos költségek;. egyszerű készletgazdálkodási rendszerek; Költséggazdálkodási rendszerek: költségszámítási rendszerek fejlődése, szintjei; költségek csoportosítási módjai; Tradicionális költségszámítási modellek; ár-költség-nyereség-fedezet struktúra (ÁKFN modell); standardköltség-számítás; tevékenységalapú költségszámítás (ABC). Kihasználatlan kapacitás költsége. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Bognár Ferenc | tudományos munkatárs | bognar.ferenc@gtk.bme.hu |
Erdei János | mesteroktató | erdei.janos@gtk.bme.hu |
Iványi Tamás | egyetemi tanársegéd | ivanyi.tamas@gtk.bme.hu |
Surman Vivien | egyetemi tanársegéd | surman.vivien@gtk.bme.hu |
Tamás Alexandra | egyetemi tanársegéd | tamas.alexandra@gtk.bme.hu |