I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
HUMÁNERŐFORRÁS MENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT52S151
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
12
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Gerákné dr. Krasz Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
krasz.kata@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a stratégiai humánerőforrás menedzsment gondolkodás lényegi elemeit és a HR rendszereket komplexen tudják kezelni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató átfogó ismeretet szerez HR történetéről, fejlődéséről a HR adminisztrációtól, a HR Business Partnering megközelítésig.
  2. A hallgató átfogó ismeretet szerez a HR lehetséges működési modelljeiről.
  3. A hallgató megismeri a HR szerepét, feladatait és jövőjét.
  4. A hallgató ismeretet szerez az emberi erőforrás menedzsment stratégia kialakításának lépéseiről és meg-határozásának lehetőségeiről, illetve a vállalati stratégia és az emberi erőforrás stratégia összefüggéseiről.
  5. A hallgató megismeri az emberi erőforrás stratégia és politika jellemzőit.
  6. A hallgató megismeri az alapvető HR folyamatokat (kiválasztás, képzés, teljesítmény értékelés, tehetségmenedzsment, stratégiai emberi erőforrás tervezés, szervezetfejlesztés stb.) és az ezek közötti össze-függéseket.
  7. A hallgató átfogó ismeretet szerez az egyes HR folyamatok és tevékenységek lehetséges céljairól és mód-szereiről.
  8. A hallgató ismeretet szerez a szervezeti diverzitás pl. generációs, a kulturális különbségek főbb kihívásairól és kezelésének lehetőségeiről.
Képesség
  1. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
  2. A hallgató képes HR stratégia kialakítására, bevezetésére, megvalósítására és a működtetés során felme-rülő kihívások kezelésére.
  3. A hallgató képes HR folyamatok kialakítására, bevezetésére a szervezeti kontextus figyelembevételével.
  4. A hallgató képes a HR folyamatok összehangolására.
  5. A hallgató képes HR folyamatok felülvizsgálatára, továbbfejlesztésére.
Attitűd
  1. Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő emberi erőforrás gazdálkodással kapcsolatos ismeretek iránt.
  2. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  3. Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
  4. Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
  5. Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
  6. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
  2. Képes HR stratégiát és folyamatokat önállóan megtervezni, kidolgozni, bevezetni és a megvalósítást tá-mogatni.
  3. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
  4. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.

Oktatásmódszertan

Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.

Tanulástámogató anyagok

  • Karoliny M., Poór J. (2010): Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv, Complex kiadó, Budapest
  • Bokor A., Szőts-Kováts K., Csillag S., Bácsi K., Szilas R.(2007): Emberi erőforrás menedzsment, Aula Kiadó, Budapest
  • Losey, M., Ulrich, D., Meisinger, S. (2006): A HR jövője - az emberierőforrás-menedzsment pespektívái. HVG Kiadói Rt.
  • Rikhof, R: If HR Transformation is dead, what is the future of HR?, KennedyFitch, 2017
  • http://www.kennedyfitch.com/KFwebsite-new/wp-content/uploads/The-future-of-Human-Resources-by-Ruud-Rikhof1.pdf
  • Bock, L. (2015): A Google titok, Bookline, Budapest
  • Friedman R. (2014): The Best Place to Work, Perigee, New York
  • Schumann M., Sartain L. (2010): Tehetségmágnesek, HVG, Budapest
  • Devine M., Syrett M. (2014): Managing Talent, Profile Books, UK
  • Julie Starr J. (2012): Coach szemlélettel a munkahelyen, CHN könyvek, Budapest, 2012
  • Schaffer B. (2015): Ifjú Titánok és A Legifjabb Titánok, Boook Kiadó
  • Stanford N. (2007): Guide to Organisation Design, Profile Books, UK.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: gyakorlati fel-adat -házi dolgozat elkészítése és bemutatása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelése –gyakorlati feladat elkészítése és bemutatása : 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles > 90
80–89
Közepes 70–79
Elégséges 50–69
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A hallgató pótolhatja az egyéni házi dolgozatot.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az előadásokon - participation in lectures
részvétel a gyakorlati foglalkozáson - participation in the practical session
házi dolgozat elkészítése és bemutatása preparation and presentation of ho-mework
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. HR története, fejlődése a HR adminisztrációtól, a HR Business Partnering megközelítésig
2. A HR lehetséges működési modelljei. A HR szerepe, feladatai és jövője.
3. A HR stratégia és politika jellemzői. A HR stratégia kialakításának lépései és meghatározásának lehetőségei, illetve a vállalati stratégia és az emberi erőforrás stratégia összefüggései.
4. HR folyamatok (kiválasztás, képzés, teljesítmény értékelés, tehetségmenedzsment, stratégiai emberi erőforrás tervezés, szervezetfejlesztés stb.) rendszere – a folyamatok közötti összefüggések
5. HR folyamatok és tevékenységek lehetséges céljai és módszerei
6. HR folyamatok kialakításának lépései, bevezetésük sajátosságai
7. Szervezeti diverzitás pl. generációs, a kulturális különbségek főbb kihívásai és kezelésének lehetőségei

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Németh Gergely megbízott oktató nemeth.gergely@cova.hu
Kovács Titusz megbízott oktató titusz.kovacs2@gmail.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.