Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a stratégiai humánerőforrás menedzsment gondolkodás lényegi elemeit és a HR rendszereket komplexen tudják kezelni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató átfogó ismeretet szerez HR történetéről, fejlődéséről a HR adminisztrációtól, a HR Business Partnering megközelítésig.
- A hallgató átfogó ismeretet szerez a HR lehetséges működési modelljeiről.
- A hallgató megismeri a HR szerepét, feladatait és jövőjét.
- A hallgató ismeretet szerez az emberi erőforrás menedzsment stratégia kialakításának lépéseiről és meg-határozásának lehetőségeiről, illetve a vállalati stratégia és az emberi erőforrás stratégia összefüggéseiről.
- A hallgató megismeri az emberi erőforrás stratégia és politika jellemzőit.
- A hallgató megismeri az alapvető HR folyamatokat (kiválasztás, képzés, teljesítmény értékelés, tehetségmenedzsment, stratégiai emberi erőforrás tervezés, szervezetfejlesztés stb.) és az ezek közötti össze-függéseket.
- A hallgató átfogó ismeretet szerez az egyes HR folyamatok és tevékenységek lehetséges céljairól és mód-szereiről.
- A hallgató ismeretet szerez a szervezeti diverzitás pl. generációs, a kulturális különbségek főbb kihívásairól és kezelésének lehetőségeiről.
Képesség
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
- A hallgató képes HR stratégia kialakítására, bevezetésére, megvalósítására és a működtetés során felme-rülő kihívások kezelésére.
- A hallgató képes HR folyamatok kialakítására, bevezetésére a szervezeti kontextus figyelembevételével.
- A hallgató képes a HR folyamatok összehangolására.
- A hallgató képes HR folyamatok felülvizsgálatára, továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő emberi erőforrás gazdálkodással kapcsolatos ismeretek iránt.
- Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
- Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
- Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
- Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
- Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
- Képes HR stratégiát és folyamatokat önállóan megtervezni, kidolgozni, bevezetni és a megvalósítást tá-mogatni.
- Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
- Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.
Oktatásmódszertan
Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.
Tanulástámogató anyagok
- Karoliny M., Poór J. (2010): Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv, Complex kiadó, Budapest
- Bokor A., Szőts-Kováts K., Csillag S., Bácsi K., Szilas R.(2007): Emberi erőforrás menedzsment, Aula Kiadó, Budapest
- Losey, M., Ulrich, D., Meisinger, S. (2006): A HR jövője - az emberierőforrás-menedzsment pespektívái. HVG Kiadói Rt.
- Rikhof, R: If HR Transformation is dead, what is the future of HR?, KennedyFitch, 2017
- http://www.kennedyfitch.com/KFwebsite-new/wp-content/uploads/The-future-of-Human-Resources-by-Ruud-Rikhof1.pdf
- Bock, L. (2015): A Google titok, Bookline, Budapest
- Friedman R. (2014): The Best Place to Work, Perigee, New York
- Schumann M., Sartain L. (2010): Tehetségmágnesek, HVG, Budapest
- Devine M., Syrett M. (2014): Managing Talent, Profile Books, UK
- Julie Starr J. (2012): Coach szemlélettel a munkahelyen, CHN könyvek, Budapest, 2012
- Schaffer B. (2015): Ifjú Titánok és A Legifjabb Titánok, Boook Kiadó
- Stanford N. (2007): Guide to Organisation Design, Profile Books, UK.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: gyakorlati fel-adat -házi dolgozat elkészítése és bemutatása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelése –gyakorlati feladat elkészítése és bemutatása : 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | -100 |
| Jeles | > 90 |
| Jó | 80–89 |
| Közepes | 70–79 |
| Elégséges | 50–69 |
| Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A hallgató pótolhatja az egyéni házi dolgozatot.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel az előadásokon - participation in lectures | |
| részvétel a gyakorlati foglalkozáson - participation in the practical session | |
| házi dolgozat elkészítése és bemutatása preparation and presentation of ho-mework | |
| összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | HR története, fejlődése a HR adminisztrációtól, a HR Business Partnering megközelítésig |
| 2. | A HR lehetséges működési modelljei. A HR szerepe, feladatai és jövője. |
| 3. | A HR stratégia és politika jellemzői. A HR stratégia kialakításának lépései és meghatározásának lehetőségei, illetve a vállalati stratégia és az emberi erőforrás stratégia összefüggései. |
| 4. | HR folyamatok (kiválasztás, képzés, teljesítmény értékelés, tehetségmenedzsment, stratégiai emberi erőforrás tervezés, szervezetfejlesztés stb.) rendszere – a folyamatok közötti összefüggések |
| 5. | HR folyamatok és tevékenységek lehetséges céljai és módszerei |
| 6. | HR folyamatok kialakításának lépései, bevezetésük sajátosságai |
| 7. | Szervezeti diverzitás pl. generációs, a kulturális különbségek főbb kihívásai és kezelésének lehetőségei |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Dr. Németh Gergely | megbízott oktató | nemeth.gergely@cova.hu |
| Kovács Titusz | megbízott oktató | titusz.kovacs2@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.