Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ALKALMAZOTT VEZETÉSPSZICHOLÓGIA
Azonosító
BMEGT52MS01
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szijjártó Linda
Beosztása
adjunktus
Email címe
szijjarto.linda@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

A tantárgy fő célja, hogy a hallgatók betekintést nyerjenek a vezetővé válás folyamatába, megismerjék a vezetéshez kapcsolódó jellegzetes kihívásokat és feladatokat, mégpedig egy olyan gyakorlatias perspektíva segítségéve, amely az elméletek mellett a vezetés gyakorlati oldalát is feltárja a hallgatók előtt.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az aktuális vezetéslélektani trendeket
  2. Ismeri a fejlődési szemlélethez kapcsolódó elméletet és annak alkalmazhatóságát a vezetői munka esetében
  3. Ismeri a vezetői szerephez kapcsolódó stresszforrásokat és azok kezelési lehetőségeit
  4. Ismeri a csoportkohézióhoz kapcsolódó gyakorlati megoldásmódokat
  5. Ismeri a toxikus vezetés sajátosságait, hatásmechanizmusát
  6. Ismeri az érzelmi intelligencia szerepét a vezetési folyamat szempontjából
  7. Ismer olyan, a gyakorlatban alkalmazható eszközöket, amelyek segítségével a vezetői hatékonyság növelhető
Képesség
  1. Képes idejét hatékonyan beosztani.
  2. Képes tartani a határidőket.
  3. Képes beazonosítani teljesítményhelyzetben a siker és kudarc okait.
  4. Képes átlátni a vezetés kapcsán megismert szakirodalmak, elméletek és azok gyakorlati alkalmazhatósága közti kapcsolatot
Attitűd
  1. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Nyitott, érdeklődő új nézőpontok kapcsán
  3. Empatikus hozzáállást tanúsít a másokkal való közös munka során
  4. Törekszik az önkritikára
  5. Igénye van a visszajelzésre a munkájával kapcsolatban
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Felelősséget vállal saját munkájáért.

Oktatásmódszertan

Pszichológiai kérdőívek kitöltése, csoportmunkában adott pszichológiai témákhoz kapcsolódó feladatok feldolgozása, megvitatása, kritikai észrevételek megfogalmazása, önálló kutatómunka végzése adott témában és a kapcsolódó vélemény önálló prezentálása videó formájában.

Tanulástámogató anyagok

  • Simon Sinek: A jó vezetők esznek utolsónak
  • Belbin, M.: A team, avagy az együttműködő csoport
  • Gary Chapman: A munkahelyi elismerés 5 nyelve
  • John C. Maxwell: A vezető 21 nélkülözhetetlen tulajdonsága
  • Patrick Lencioni: Kell egy csapat
  • Stanley McChrystal: Csapatok csapata
  • Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli anyag (házi feladat) készítése előre megadott pedagógiai pszichológia témákból vagy esettanulmány készítése megadott módszerek alkalmazásával. Írásbeli szabadon választott pszichológiai téma szakirodalmának összegzése alapján, csoport előtt történő szóbeli prezentáció (ppt vagy prezi formátumban).

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a megadott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát C. Elméleti összefoglaló dolgozat: előre megadott témák közül szabadon választva a hallgató által előkészített vezetőfejlesztési képzési terv kidolgozása, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel: 50%
  • házi feladat/online feladat: 25%
  • házidolgozat: 25%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 95-100
Jeles 85–95
75–84
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 3.6 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
felkészülés a szóbeli prezentációra
házi feladat elkészítése
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A vezetőfejlesztő képzésekről átfogóan: A vezetőfejlesztő képzések lehetséges céljai; A vezetőfejlesztés helye a szervezeti kultúrában; Külső és belső erőforrásból megvalósított képzések
2. A vezetőfejlesztő képzések kapcsolata a vezetői kompetenciákkal: A hatékony vezetéshez kapcsolódó kompetenciák; Szervezeti kompetencia modellek összehangolása a képzési programmal
3. A képzési koncepció: Az analízis fázisához kapcsolódó eszközök és módszerek bemutatása; Képzési cél definiálása, KPI-ok meghatározása; A koncepció tervezése, kommunkációjának alapjai
4. A képzés tervezése: Fejlesztési stratégia kidolgozása; Képzési „brand” kialakítása; Elköteleződés kialakítása a szervezetben
5. A gyakorlati program felépítése, kialakítása: A vezetőfejlesztéshez kapcsolódó gyakorlati eszközök és módszerek illesztése a képzési célokhoz és a kompetenciamodellhez
6. Megvalósítás és visszamérés: Tréneri kompetenciák a megvalósításhoz illesztve; A tréningcélok visszamérésére szolgáló eszközök; Follow- up eszközök bemutatása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.