Verziók
Célkitűzések
A tantárgy fő célja, hogy a hallgatók betekintést nyerjenek a vezetővé válás folyamatába, megismerjék a vezetéshez kapcsolódó jellegzetes kihívásokat és feladatokat, mégpedig egy olyan gyakorlatias perspektíva segítségéve, amely az elméletek mellett a vezetés gyakorlati oldalát is feltárja a hallgatók előtt.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az aktuális vezetéslélektani trendeket
- Ismeri a fejlődési szemlélethez kapcsolódó elméletet és annak alkalmazhatóságát a vezetői munka esetében
- Ismeri a vezetői szerephez kapcsolódó stresszforrásokat és azok kezelési lehetőségeit
- Ismeri a csoportkohézióhoz kapcsolódó gyakorlati megoldásmódokat
- Ismeri a toxikus vezetés sajátosságait, hatásmechanizmusát
- Ismeri az érzelmi intelligencia szerepét a vezetési folyamat szempontjából
- Ismer olyan, a gyakorlatban alkalmazható eszközöket, amelyek segítségével a vezetői hatékonyság növelhető
Képesség
- Képes idejét hatékonyan beosztani.
- Képes tartani a határidőket.
- Képes beazonosítani teljesítményhelyzetben a siker és kudarc okait.
- Képes átlátni a vezetés kapcsán megismert szakirodalmak, elméletek és azok gyakorlati alkalmazhatósága közti kapcsolatot
Attitűd
- Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott, érdeklődő új nézőpontok kapcsán
- Empatikus hozzáállást tanúsít a másokkal való közös munka során
- Törekszik az önkritikára
- Igénye van a visszajelzésre a munkájával kapcsolatban
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
Oktatásmódszertan
Pszichológiai kérdőívek kitöltése, csoportmunkában adott pszichológiai témákhoz kapcsolódó feladatok feldolgozása, megvitatása, kritikai észrevételek megfogalmazása, önálló kutatómunka végzése adott témában és a kapcsolódó vélemény önálló prezentálása videó formájában.
Tanulástámogató anyagok
- Simon Sinek: A jó vezetők esznek utolsónak
- Belbin, M.: A team, avagy az együttműködő csoport
- Gary Chapman: A munkahelyi elismerés 5 nyelve
- John C. Maxwell: A vezető 21 nélkülözhetetlen tulajdonsága
- Patrick Lencioni: Kell egy csapat
- Stanley McChrystal: Csapatok csapata
- Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli anyag (házi feladat) készítése előre megadott pedagógiai pszichológia témákból vagy esettanulmány készítése megadott módszerek alkalmazásával. Írásbeli szabadon választott pszichológiai téma szakirodalmának összegzése alapján, csoport előtt történő szóbeli prezentáció (ppt vagy prezi formátumban).
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a megadott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát C. Elméleti összefoglaló dolgozat: előre megadott témák közül szabadon választva a hallgató által előkészített vezetőfejlesztési képzési terv kidolgozása, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- aktív részvétel: 50%
- házi feladat/online feladat: 25%
- házidolgozat: 25%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 95-100 |
Jeles | 85–95 |
Jó | 75–84 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 3.6 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
felkészülés a szóbeli prezentációra | |
házi feladat elkészítése | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A vezetőfejlesztő képzésekről átfogóan: A vezetőfejlesztő képzések lehetséges céljai; A vezetőfejlesztés helye a szervezeti kultúrában; Külső és belső erőforrásból megvalósított képzések |
2. | A vezetőfejlesztő képzések kapcsolata a vezetői kompetenciákkal: A hatékony vezetéshez kapcsolódó kompetenciák; Szervezeti kompetencia modellek összehangolása a képzési programmal |
3. | A képzési koncepció: Az analízis fázisához kapcsolódó eszközök és módszerek bemutatása; Képzési cél definiálása, KPI-ok meghatározása; A koncepció tervezése, kommunkációjának alapjai |
4. | A képzés tervezése: Fejlesztési stratégia kidolgozása; Képzési „brand” kialakítása; Elköteleződés kialakítása a szervezetben |
5. | A gyakorlati program felépítése, kialakítása: A vezetőfejlesztéshez kapcsolódó gyakorlati eszközök és módszerek illesztése a képzési célokhoz és a kompetenciamodellhez |
6. | Megvalósítás és visszamérés: Tréneri kompetenciák a megvalósításhoz illesztve; A tréningcélok visszamérésére szolgáló eszközök; Follow- up eszközök bemutatása |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.