Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INFOKOMMUNIKÁCIÓS TECHNOLÓGIÁK HATÁSA A SZÁMVITELRE
Azonosító
BMEGT35A119
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tárgy megismerteti a hallgatókat az információmenedzsment gyakorlati alapjaival. Ezen belül is cél, hogy tisz-tában legyenek a szervezetekben (főként közép- és nagyméretű vállalatoknál, intézményeknél) ellátandó jellem-ző informatikai feladatokkal, átlássák az informatikai rendszerek fejlesztésének és üzemeltetésének feladatait és folyamatát. Képesek legyenek egy IT beruházás eredményességét megbecsülni, menedzserként hidat képezni az IT szakemberek és az üzleti területek között, valamint ismerjék és sikeresen alkalmazzák a hatékony, internetre épülő informatikai megoldásokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató
  2. Ismeri a vállalatoknál, intézményeknél használt informatikai nyelvet, fogalmakat, szóhasználatot
  3. Ismeri az informatikai folyamatok menedzselésének feladatait
  4. Ismeri az informatikai fejlesztések módszertanát
  5. Ismeri az informatikai rendszerek típusait, mint pl. ERP, CRM, üzleti és mesterséges intelligencia rend-szerek
  6. Ismeri az informatikai trendeket, legújabb technológiai irányokat.
Képesség
  1. A hallgató
  2. Képes eredményesen beilleszkedni egy informatikai szervezet munkájába, illetve üzleti célú informatikai projektekbe.
  3. Képes magas szinten megérteni a szervezet teljes informatikai működését, még ha csak egy szűk szeleté-re van közvetlen rálátása.
  4. Képes megérteni az informatikai rendszerek üzleti és informatikai célkiűzéseit.
  5. Képes bekapcsolódni az informatikai rendszerek fejlesztésébe akár üzleti, akár IT oldalról és értően figye-lemmel kísérni a fejlesztési projektet.
  6. Képes azonosítani kockázatokat az informatikai működésben.
  7. Képes az informatika pénzügyeinek áttekintésére, érti a költségkategóriákat.
  8. Képes informatikai lehetőségeket azonosítani, amelyekkel eredményesen javíthatók az üzleti folyamatok.
Attitűd
  1. A hallgató
  2. Proaktívan részt vesz az előadásokon, (vendég)oktatói kérdésekre válaszol, a témakör megértését segítő kérdéseket tesz fel.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  4. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, olvassa a javasolt internetes portálokat.
  5. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató
  2. Felkészül a számonkérő zárthelyi dolgozatokra.
  3. Óráról órára követi a tananyagot, a kiadott diákat, oktatási segédletet.
  4. Önálló projektfeladatot végez a prezentációs verseny keretében (opcionális).

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és cso-portmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • A kötelező tananyag (jegyzet és diasorok) a tárgy honlapjáról (modle rendszerben) lesz letölthető.

Általános szabályok

A tanórákon való részvétel ajánlott, mert a ZH-k és a feladatok teljesítéséhez sok olyan háttérismeret hangzik el, ami a kiadott segédletekben nem található meg. Az órákon való aktív részvételért plusz pont járhat. A tantárgy teljesítésének értékelése pontozásos rendszerben történik. A szorgalmi időszakban a vizsgába beszámító plusszpontok szerezhetők.

Teljesítményértékelési módszerek

Részteljesítmény értékelés (opcionálisan megírandó egy ZH): A ZH megírása opcionális, az összteljesítmény értékelésekor a ZH beszámításra kerülhet. Amennyiben az évközi ZH-t a hallgató nem írja meg, vagy 40 százalék alatt teljesíti, ez esetben csak a vizsgaidőszakban teljesített írásbeli vizsga alapján történik az értékelés. A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tanan-yagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Félévközi ZH (opcionális): 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

részvétel az órákon

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95 --100
Jeles 89 - 94
76 - 88
Közepes 63 - 75
Elégséges 50 - 62
Elégtelen 0 - 49

Javítás és pótlás

Az évközi teljesítményértékeléshez nem tartozik minimumkövetelmény, ezért pótlás nem lehetséges.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12*4=48
félévközi készülés a tanórákra 22
felkészülés a vizsgára 80
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az informatika szerepe az üzleti életben, Megatrendek; IoT, VUCA Economy, Big Data Üzleti intelligencia; fogalma, kialakulása, fejlődésének mozgatórugói Üzleti intelligencia a döntéshozatalban, az üzlet és az informatika összefüggései Az informatika hatása a számvitelre, kontrollingra 1. Esettanulmány megoldása Excellel 2. Esettanulmány megoldása Excellel Egy kontrolling szoftver felépítésének, működésének megismerése 1. Esettanulmány megoldása a kontrolling szoftver segítségével 2. Esettanulmány megoldása a kontrolling szoftver segítségével A vizualizáció szerepe, jelentősége, eszközei, a Power BI szoftver 1. Esettanulmány megoldása a Power BI segítségével 2. Esettanulmány megoldása a Power BI segítségével Zárthelyi dolgozat – opcionális Összefoglalás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Ilyésné Dr. Molnár Emese adjunktus ilyesne.molnar.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.