Objectives
Objectives: • to get students acquainted with the accounting framework, general accounting principles and accounting regulation. • to make students understand what the main accounting elements: assets, liabilities, income, expenses. • to familiarize them with the annual accounts, the balance sheet and the income statement. • to help students develop the capability to perform the basic accounting functions: the recognition, valua-tion, measurement and recording of the most common business transactions and the preparation of ac-counting statements.
Academic results
Knowledge
- understand and demonstrate accounting principles;
- classify accounts as either asset, liability, owner's equity, revenue, or expense;
- prepare financial statements (income statement and balance sheet);
- understand the indicators for analysing income and financial state of the company
- .
Skills
- plan and organize independent learning;
- comprehend and use the professional literature of the topic;
- analyze and record business transactions;
- prevent, identify, or solve problems with equipment, including computers and other technologies.
Attitude
- are open to learn about specify goals and constraints, generate alternatives, consider risks and evaluate and choose the best alternative;
- collaborate with their instructors and student mates;
- during the learning process;
- gain knowledge and information, take use of ICT tools.
Independence and responsibility
- exert a high level of effort and persevere toward goal attainment;
- are open to accept reliable critical remarks;
- collaborate with other students in performing assignments during the learning process;
- are able to make independent decisions.
Teaching methodology
Lectures, and written communication, use of ICT tools and techniques, home assignment. Students will submit assignments, including quizzes, throughout the semester based on the course content presented in that assignment. Students will complete hands-on, application exams using accounting forms.
Materials supporting learning
- • Böcskei Elvira: Számvitel alapjai
- • Literature: P. Marriottt, J.R. Edwards &Hj Mellet: Introduction to Accounting 3rd Edition
- • Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
General Rules
Assessment of the learning outcomes described under 2.2. is based on two written mid-term tests ("summarizing study performance test"). Type of assessment: mid-term exam.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása- Detailed description of mid-term performance assessments: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemek komp- lex értékelési módja írásbeli dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90-90 perc.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: elérhető: 50 pont (50%)
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: elérhető: 50 pont (50%)
- összesen: elérhető: 100 pont (100%)
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 91-95 |
Good | 81–90 |
Satisfactory | 66–80 |
Pass | 50–65 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (két ZH) összevont formában a pótlási időszakban - első alkalommal - díjmentesen pótolható vagy javítható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2 = 28 |
házi feladat elkészítése | 8 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 24 |
összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by Dr. Lógó Emma, Vice Dean for Edu-cation. Valid from February 1, 2021.
Topics covered during the term
Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A számvitel célja, tartalma, szabályozása, beszámolási, könyvvezetési kötelezettség. |
2. | A számviteli törvényben megfogalmazott alapelvek és érvényesülésük a gazdálkodás menete során. |
3. | Beszámoló részei: Mérleg, Eredménykimutatás, Kiegészítő melléklet. Beszámolási kötelezettség. A mérleg felépítése, jellemzői, tagolása. |
4. | Mérleg összeállítása |
5. | Egységes számlakeret célja, tartalma. Egyszerű (alapvető) gazdasági események és azok könyvvelése számlavázakon. |
6. | Vagyonelemek besorolása, gazdasági események könyvelése, nyitás és zárás. Könyvelés számlavázakon és naplóban. |
7. | Gazdasági események könyvelése. Gyakorlati példák. |
8. | ZH I. |
9. | Eredménykimutatás fogalma, főbb jellemzői, fajtái, tételeinek tartalma, költségek fogalma. |
10. | Költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggései. |
11. | Menedzsment controll: a költségek elemzésének kontrolling szempontú aspektusai. Költségek csoportosítása: költségnemek (részletesen). |
12. | Összefoglaló feladatok. |
13. | ZH II. |
14. | A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének megítélése. |
15. | Pótlások hete. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Böcskei Elvira course leader | . | bocskei.elvira@gtk.bme.hu |
Dr. Ilyésné Dr. Molnár Emese | . | ilyesne.molnar.emese@gtk.bme.hu |