Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VEZETŐI SZÁMVITEL
Azonosító
BMEGT35M005
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580063/4/2019. számú határozatával 2019. január 30-án. Érvényes 2021. február 1-től.

Célkitűzések

A tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a számvitel célját, feladatait. A tantárgy keretein belül a számvitel alapvető eszközeinek és módszereinek elsajátítására, továbbá a vállalkozás gazdasági helyzetének megítélésére szolgáló alapismeretek megszerzése kerül sor. Teaching the subject will get the students acquainted with the goals and tasks of accounting. As a result, they learn accounting tools and methods and gain basic knowledge in analysing income and financial statements of the company. Célkitűzések: • hallgatók megismertetése a számviteli alapelvekkel, számviteli szabályzatokkal; • a hallgatók megértsék a számviteli alapfogalmakat: eszközök, források, bevételek, költségek; • a hallgatók megismertetése a mérleggel és az eredménykimutatással; • a hallgatók képesek a gazdasági életben előforduló alapvető gazdasági események könyvelésére, értékelésére, pénzügyi kimutatások készítésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a számviteli alapelveket;
  2. eszköz és forrásszámlákat, saját tőke tételeit, a bevételeket és ráfordításokat;
  3. a pénzügyi kimutatásokat (mérleg és eredménykimutatás);
  4. a költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggéseit,
  5. a vállalkozás jövedelmi és vagyoni helyzetének elemzésére szolgáló mutatószámrendszereket
Képesség
  1. az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
  2. a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására;
  3. a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
  4. a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
  1. nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
  2. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik;
  4. használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. képes a kitartó munkára;
  2. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
  3. a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
  4. önálló döntéshozatalra képes.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • • Böcskei Elvira: Számvitel alapjai
  • • Literature: P. Marriottt, J.R. Edwards &Hj Mellet: Introduction to Accounting 3rd Edition
  • • Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy évközi jeggyel zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása- Detailed description of mid-term performance assessments: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemek komp- lex értékelési módja írásbeli dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90-90 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: elérhető: 50 pont (50%)
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: elérhető: 50 pont (50%)
  • összesen: elérhető: 100 pont (100%)

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 91-95
81–90
Közepes 66–80
Elégséges 50–65
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

 Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges.  A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (két ZH) összevont formában a pótlási időszakban - első alkalommal - díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2 = 28
házi feladat elkészítése 8
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 24
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta Dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2021. február 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A számvitel célja, tartalma, szabályozása, beszámolási, könyvvezetési kötelezettség.
2. A számviteli törvényben megfogalmazott alapelvek és érvényesülésük a gazdálkodás menete során.
3. Beszámoló részei: Mérleg, Eredménykimutatás, Kiegészítő melléklet. Beszámolási kötelezettség. A mérleg felépítése, jellemzői, tagolása.
4. Mérleg összeállítása
5. Egységes számlakeret célja, tartalma. Egyszerű (alapvető) gazdasági események és azok könyvvelése számlavázakon.
6. Vagyonelemek besorolása, gazdasági események könyvelése, nyitás és zárás. Könyvelés számlavázakon és naplóban.
7. Gazdasági események könyvelése. Gyakorlati példák.
8. ZH I.
9. Eredménykimutatás fogalma, főbb jellemzői, fajtái, tételeinek tartalma, költségek fogalma.
10. Költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggései.
11. Menedzsment controll: a költségek elemzésének kontrolling szempontú aspektusai. Költségek csoportosítása: költségnemek (részletesen).
12. Összefoglaló feladatok.
13. ZH II.
14. A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének megítélése.
15. Pótlások hete.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Böcskei Elvira course leader . bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Dr. Ilyésné Dr. Molnár Emese . ilyesne.molnar.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.