Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tárgy oktatásának az a célja, hogy a hallgató képet kapjon a digitális transzformáció folyamatáról, valamint arról, hogy a legtöbb iparágban ennek mekkora jelentősége van. A tárgy bemutatja a kétoldalú piacok, másnéven kétoldalú platformok üzleti modelljét. Jó példa az ilyen platformokra az online piacterek, illetve az e-kereskedelem, így a tárgy ezekkel kiemelten foglalkozik. Esettanulmányokon keresztül a hallgatók több iparágban is megismerik a digitális transzformáció illetve a platformok jelentőségét. A tárgy kitér ezek mellett az internet szabályozási kérdéseire, információbiztonsági kérdésekre is, bemutatja az üzleti intelligencia alapjait és az ügyfélkapcsolatok digitalizációját is. Az oktatás során azt a célkitűzést tartjuk szem előtt, hogy a tanulási folyamat eredményeképpen a hallgató képes legyen az elsajátított digitalizációs megoldásokat a jövőbeni munkahelyén felismerni illetve bevezetni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a digitális transzformáció alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismeretével.
- Megértette, milyen szerteágazó és mélyreható változásokat hoz a digitális transzformáció a vállalatok életében illetve a társadalom egészében.
- Megértette a két-oldalú platform üzleti modell logikáját és a szerepet, ami a digitális transzformáció játszik az elterjedésében.
- Megismerte az információbiztonság és üzleti intelligencia alapjait és azok jelentőségét.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának digitális transzfromációját kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
- Képes javaslatokat készíteni a digitális transzformáció hatékonyabb kihasználása érdekében.
- Képes megfogalmazni a digitális transzformáció előnyeit és magas szintű tervet készíteni a transzformáció végigvitelére.
- Képes együtt dolgozni mind közgazdász mind informatikus kollégákkal a jelenlegi folyamatok javításában.
Attitűd
- Fogékony lesz az új informatikai eszközök használatára.
- Nyitott a digitális transzformáció minden formája iránt
- Folyamatosan figyeli és kritikusan értékeli azok lehetséges bevezetését.
Önállóság és felelősség
- Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan tanul és végzi el a meghatározott feladatokat.
- Aktívan részt vesz órákon és a csoportos feladatokban.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Előadások, esettanulmányok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan vagy csoportosan elkészítendő opcionális feladatok során.
Tanulástámogató anyagok
- z előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni./
- Lecture slides that will be uploaded continuously during the semester.
- Digitális transzformációról szóló HBR tanulmányok, valamint HBS esettanulmányok./
- HBR papers and HBS case studies along with study notes and handouts by the instructors.
- Nemeslaki András (2012): Vállalati Internetstratégia, Akadémiai Kiadó, Budapest.
- ISBN 9789630591898 (in Hungarian)
- Laudon and Laudon (2019): Management Information Systems: Managing the Digital Firm, Pearson, New-York. ISBN-13: 978-0135191798
- Belleflamme, and Peitz (2015) . Industrial organization: markets and strategies. Cambridge University Press, ISBN-13: 978-1107069978
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsga alapján történik. A vizsga kiváltható a szorgalmi időszak alatti órai aktivitással és prezentáció készítésével
Teljesítményértékelési módszerek
A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (50%): A hallgatók órai részvételét és aktivitását az oktatók a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 50. Önként vállalt házi feladat (50%) teljesíthető a félév során meghatározott témában: 10-12 oldalas ppt prezentáció készítése a félév során tárgyalt témakörökben. A teljesítéssel maximum 50 pont érhető el. A két kritérium teljesítésével, tehát az írásbeli házi feladattal és az órai részvétellel a vizsga kiváltható. Amennyi-ben a hallgató vizsgát tesz, az órai részvétel és a házi feladat nem számít bele az összpontszámba. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: Írásbeli teljesítményértékelés: Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy oktatói határozzák meg. A vizsga maximum 50 perces, feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdéseket tartalmazhat. A vizsgán maximum 100 pont érhető el.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Aktív órai részvétel: 50%
- Házi feladat: 50%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Év végi írásbeli vizsga: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90%-100-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 76–85 |
Közepes | 63–76 |
Elégséges | 50–63 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
Javítás és pótlás a TVSZ szerint történik.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 14x2=28 |
Felkészülés az órákra | 14x2=28 |
Prezentáció elkészítése és vizsgafelkészülés | 34 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes Érvényes 2021. február 1-től
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés, a digitalis transzformáció fogalma |
2. | Kétoldalú platformok, játékkonzol esettanulmány |
3. | Kétoldalú platformok matematikai modellezése |
4. | Kétoldalú platformok és e-kereskedelem, online piactér esettanulmány |
5. | Digitális transzformáció - hotelipar esettanulmány |
6. | Fintech és digitalis fizetési platformok |
7. | Az internet szabályozása – hálózatsemlegesség |
8. | Információs társadalom és feltörekvő technológiák |
9. | Információbiztonság I. |
10. | Információbiztonság II. |
11. | Információ menedzsment és üzleti intelligencia |
12. | Vállalati rendszerek támogatása |
13. | Ügyfélkapcsolatok digitalizációja |
14. | Összefoglalás, prezentációk |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.