Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ÉS ÜZLETI MODELL INNOVÁCIÓ
Azonosító
BMEGT35A115
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Somogyi Róbert
Beosztása
adjunktus
Email címe
somogyi.robert@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2020.11.25.) az 581083/2/2020. iktatószámon hozott 13. számú határozatával, amely érvényes 2020.11.25-től

Célkitűzések

A tárgy oktatásának az a célja, hogy a hallgató képet kapjon a digitális transzformáció folyamatáról, valamint arról, hogy a legtöbb iparágban ennek mekkora jelentősége van. A tárgy bemutatja a kétoldalú piacok, másnéven kétoldalú platformok üzleti modelljét. Jó példa az ilyen platformokra az online piacterek, illetve az e-kereskedelem, így a tárgy ezekkel kiemelten foglalkozik. Esettanulmányokon keresztül a hallgatók több iparágban is megismerik a digitális transzformáció illetve a platformok jelentőségét. A tárgy kitér ezek mellett az internet szabályozási kérdéseire, információbiztonsági kérdésekre is, bemutatja az üzleti intelligencia alapjait és az ügyfélkapcsolatok digitalizációját is. Az oktatás során azt a célkitűzést tartjuk szem előtt, hogy a tanulási folyamat eredményeképpen a hallgató képes legyen az elsajátított digitalizációs megoldásokat a jövőbeni munkahelyén felismerni illetve bevezetni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a digitális transzformáció alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismeretével.
  2. Megértette, milyen szerteágazó és mélyreható változásokat hoz a digitális transzformáció a vállalatok életében illetve a társadalom egészében.
  3. Megértette a két-oldalú platform üzleti modell logikáját és a szerepet, ami a digitális transzformáció játszik az elterjedésében.
  4. Megismerte az információbiztonság és üzleti intelligencia alapjait és azok jelentőségét.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának digitális transzfromációját kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
  2. Képes javaslatokat készíteni a digitális transzformáció hatékonyabb kihasználása érdekében.
  3. Képes megfogalmazni a digitális transzformáció előnyeit és magas szintű tervet készíteni a transzformáció végigvitelére.
  4. Képes együtt dolgozni mind közgazdász mind informatikus kollégákkal a jelenlegi folyamatok javításában.
Attitűd
  1. Fogékony lesz az új informatikai eszközök használatára.
  2. Nyitott a digitális transzformáció minden formája iránt
  3. Folyamatosan figyeli és kritikusan értékeli azok lehetséges bevezetését.
Önállóság és felelősség
  1. Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan tanul és végzi el a meghatározott feladatokat.
  2. Aktívan részt vesz órákon és a csoportos feladatokban.
  3. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Előadások, esettanulmányok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan vagy csoportosan elkészítendő opcionális feladatok során.

Tanulástámogató anyagok

  • z előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni./
  • Lecture slides that will be uploaded continuously during the semester.
  • Digitális transzformációról szóló HBR tanulmányok, valamint HBS esettanulmányok./
  • HBR papers and HBS case studies along with study notes and handouts by the instructors.
  • Nemeslaki András (2012): Vállalati Internetstratégia, Akadémiai Kiadó, Budapest.
  • ISBN 9789630591898 (in Hungarian)
  • Laudon and Laudon (2019): Management Information Systems: Managing the Digital Firm, Pearson, New-York. ISBN-13: 978-0135191798
  • Belleflamme, and Peitz (2015) . Industrial organization: markets and strategies. Cambridge University Press, ISBN-13: 978-1107069978

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsga alapján történik. A vizsga kiváltható a szorgalmi időszak alatti órai aktivitással és prezentáció készítésével

Teljesítményértékelési módszerek

A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (50%): A hallgatók órai részvételét és aktivitását az oktatók a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 50. Önként vállalt házi feladat (50%) teljesíthető a félév során meghatározott témában: 10-12 oldalas ppt prezentáció készítése a félév során tárgyalt témakörökben. A teljesítéssel maximum 50 pont érhető el. A két kritérium teljesítésével, tehát az írásbeli házi feladattal és az órai részvétellel a vizsga kiváltható. Amennyi-ben a hallgató vizsgát tesz, az órai részvétel és a házi feladat nem számít bele az összpontszámba. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: Írásbeli teljesítményértékelés: Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy oktatói határozzák meg. A vizsga maximum 50 perces, feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdéseket tartalmazhat. A vizsgán maximum 100 pont érhető el.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Aktív órai részvétel: 50%
  • Házi feladat: 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Év végi írásbeli vizsga: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90%-100-100
Jeles 85–90
76–85
Közepes 63–76
Elégséges 50–63
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

Javítás és pótlás a TVSZ szerint történik.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 14x2=28
Felkészülés az órákra 14x2=28
Prezentáció elkészítése és vizsgafelkészülés 34
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes Érvényes 2021. február 1-től

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés, a digitalis transzformáció fogalma
2. Kétoldalú platformok, játékkonzol esettanulmány
3. Kétoldalú platformok matematikai modellezése
4. Kétoldalú platformok és e-kereskedelem, online piactér esettanulmány
5. Digitális transzformáció - hotelipar esettanulmány
6. Fintech és digitalis fizetési platformok
7. Az internet szabályozása – hálózatsemlegesség
8. Információs társadalom és feltörekvő technológiák
9. Információbiztonság I.
10. Információbiztonság II.
11. Információ menedzsment és üzleti intelligencia
12. Vállalati rendszerek támogatása
13. Ügyfélkapcsolatok digitalizációja
14. Összefoglalás, prezentációk

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.