Programme: Finance and Accounting Bachelor’s Programme from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
Teaching the subject will get the students acquainted with the goals and tasks of accounting. As a result, they learn accounting tools and methods and gain basic knowledge in analysing income and financial state of the company.
Academic results
Knowledge
- cost management methods,
- rules for cost calculation,
- calculation procedures,
- the possibilities for accounting for costs,
- the relationship between cost accounting and the income statement,
- controlling aspects of cost analysis,
Skills
- plan and organize independent learning
- comprehend and use the professional literature of the topic
- recognize the relationships behind corporate accounting and financial decisions
- perform calculations to support decision-making
Attitude
- are open to learn about specify goals and constraints, generate alternatives, consider risks and evaluate and choose the best alternative;
- collaborate with their instructors and student mates;
- during the learning process;
- gain knowledge and information, take use of ICT tools.
Independence and responsibility
- exert a high level of effort and persevere toward goal attainment;
- are open to accept reliable critical remarks;
- collaborate with other students in performing assignments during the learning process;
- are able to make independent decision
Teaching methodology
Lectures, and written communication, use of ICT tools and techniques, home assignment, homeworks and team works performed optionally
Materials supporting learning
- Dr. Bosnyák János - Dr. Gyenge Magdolna - Dr. Pavlik Lívia - dr. Székács Péterné: Vezetői számvitel Budapest, Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt., 2010.
- Dr. Jáki Erika szerk: Pénzügyi kimutatások, gyakorlati pénzügyi modellezés Budapesti Corvinus Egyetem, 2018 (http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3860/)
- Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy évközi jeggyel zárul.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemek komplex értékelési módja írásbeli dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90-90 perc.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: elérhető: 50 pont (50%)
- összesen: elérhető: 100 pont (100%)
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
According to TVSZ.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 91-100-100 |
Very good | 91-100 |
Good | 81–90 |
Satisfactory | 66–80 |
Pass | 50–65 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
- Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. - A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (két ZH) összevont formában a pótlási időszakban - első alkalommal - díjmentesen pótolható vagy javítható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2 = 28 |
házi feladat elkészítése | 38 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 24 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Vezetői számvitel fogalma. A vezetői számvitel és a pénzügyi számvitel közötti kapcsolat. A vezetői számvitel feladata, indikátorok jelentősége, szerepe. A vezetői számvitellel szemben támasztott – döntést előkészítő illetve utólagosan értékelő – követelmények, elvárások. A vezetői számvitel története. A vezetői számvitel és a vállalati stratégia kapcsolata. Operatív és stratégiai kontrolling |
2. | Fogalmak meghatározása, költség, ráfordítás, kiadás. Költségek csoportosítása: a pénzügyi és a vezetői számvitel elvárásai szerint |
3. | Költséggazdálkodás. Költséggazdálkodás módszerei. |
4. | Az önköltségszámítás fogalma. Önköltségszámítás fajtái, kalkulációs eljárások (elő, közbenső, utókalkuláció), módszere (osztókalkuláció, pótlékoló, normatív, vegyes kalkuláció). |
5. | A költségek elszámolásának lehetőségei. Költségnemek szerinti csoportosítás (összköltség eljárás módszere). Termelési költségek csoportosítása (forgalmi költségeljárás módszere). |
6. | 1. ZH |
7. | Költségtervezés. Esettanulmány: operatív költségtervezési modell bemutatása |
8. | Költségelemzés. Összehasonlító viszonyszámok a költségelemzésben. |
9. | Költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggései. Optimális termékösszetétel |
10. | Vezetői döntéshozatal a költségelszámolásban. Esettanulmány: a fedezeti összeg változására ható tényezők vizsgálata. |
11. | Menedzsment controll: a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusai. |
12. | Teljesítménymutatók, a KPI-ok, a BSC vezetői információs rendszerekben. |
13. | A vállalkozás jövedelmi és vagyoni helyzetének elemzése, vizsgálata. Mutatószámrendszerek. |
14. | 2. ZH |
15. | Póthét |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Böcskei Elvira | . | bocskei.elvira@gtk.bme.hu |
Dr. Ilyés Csaba | . | ilyes.csaba@gtk.bme.hu |
Sereg Nikolett | . | sereg.nikolett@gtk.bme.hu |