I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
MANAGERIAL ACCOUNTING
ID (subject code)
BMEGT35A103
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
1
Practice
1
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Böcskei Elvira
Position
associate professor elérhetősége - contact: bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Contact details
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Finance
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Finance and Accounting Bachelor’s Programme from 2019/20/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580559/2/2020. (Agenda 16.), valid from June 24, 2020

Objectives

Teaching the subject will get the students acquainted with the goals and tasks of accounting. As a result, they learn accounting tools and methods and gain basic knowledge in analysing income and financial state of the company.

Academic results

Knowledge
  1. cost management methods,
  2. rules for cost calculation,
  3. calculation procedures,
  4. the possibilities for accounting for costs,
  5. the relationship between cost accounting and the income statement,
  6. controlling aspects of cost analysis,
Skills
  1. plan and organize independent learning
  2. comprehend and use the professional literature of the topic
  3. recognize the relationships behind corporate accounting and financial decisions
  4. perform calculations to support decision-making
Attitude
  1. are open to learn about specify goals and constraints, generate alternatives, consider risks and evaluate and choose the best alternative;
  2. collaborate with their instructors and student mates;
  3. during the learning process;
  4. gain knowledge and information, take use of ICT tools.
Independence and responsibility
  1. exert a high level of effort and persevere toward goal attainment;
  2. are open to accept reliable critical remarks;
  3. collaborate with other students in performing assignments during the learning process;
  4. are able to make independent decision

Teaching methodology

Lectures, and written communication, use of ICT tools and techniques, home assignment, homeworks and team works performed optionally

Materials supporting learning

  • Dr. Bosnyák János - Dr. Gyenge Magdolna - Dr. Pavlik Lívia - dr. Székács Péterné: Vezetői számvitel Budapest, Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt., 2010.
  • Dr. Jáki Erika szerk: Pénzügyi kimutatások, gyakorlati pénzügyi modellezés Budapesti Corvinus Egyetem, 2018 (http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3860/)
  • Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy évközi jeggyel zárul.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemek komplex értékelési módja írásbeli dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90-90 perc.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: elérhető: 50 pont (50%)
  • összesen: elérhető: 100 pont (100%)

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

According to TVSZ.

Issuing grades

%
Excellent 91-100-100
Very good 91-100
Good 81–90
Satisfactory 66–80
Pass 50–65
Fail 0-49

Retake and late completion

- Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. - A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (két ZH) összevont formában a pótlási időszakban - első alkalommal - díjmentesen pótolható vagy javítható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 14×2 = 28
házi feladat elkészítése 38
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 24
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Vezetői számvitel fogalma. A vezetői számvitel és a pénzügyi számvitel közötti kapcsolat. A vezetői számvitel feladata, indikátorok jelentősége, szerepe. A vezetői számvitellel szemben támasztott – döntést előkészítő illetve utólagosan értékelő – követelmények, elvárások. A vezetői számvitel története. A vezetői számvitel és a vállalati stratégia kapcsolata. Operatív és stratégiai kontrolling
2. Fogalmak meghatározása, költség, ráfordítás, kiadás. Költségek csoportosítása: a pénzügyi és a vezetői számvitel elvárásai szerint
3. Költséggazdálkodás. Költséggazdálkodás módszerei.
4. Az önköltségszámítás fogalma. Önköltségszámítás fajtái, kalkulációs eljárások (elő, közbenső, utókalkuláció), módszere (osztókalkuláció, pótlékoló, normatív, vegyes kalkuláció).
5. A költségek elszámolásának lehetőségei. Költségnemek szerinti csoportosítás (összköltség eljárás módszere). Termelési költségek csoportosítása (forgalmi költségeljárás módszere).
6. 1. ZH
7. Költségtervezés. Esettanulmány: operatív költségtervezési modell bemutatása
8. Költségelemzés. Összehasonlító viszonyszámok a költségelemzésben.
9. Költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggései. Optimális termékösszetétel
10. Vezetői döntéshozatal a költségelszámolásban. Esettanulmány: a fedezeti összeg változására ható tényezők vizsgálata.
11. Menedzsment controll: a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusai.
12. Teljesítménymutatók, a KPI-ok, a BSC vezetői információs rendszerekben.
13. A vállalkozás jövedelmi és vagyoni helyzetének elemzése, vizsgálata. Mutatószámrendszerek.
14. 2. ZH
15. Póthét

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Böcskei Elvira . bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Dr. Ilyés Csaba . ilyes.csaba@gtk.bme.hu
Sereg Nikolett . sereg.nikolett@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements