Célkitűzések
A korrupció nem valami végzetszerűen a társadalomra telepedett, és kezelhetetlen baj, félni tőle akkor kell, ha gazdasági és társadalmi törvényszerűségeit nem ismerjük. A korrupció ui. tünet, mely egy adott társadalom, társadalmi csoport szociológiai, gazdasági, és morális állapotát tükrözi. Korrupciós színvonalából a gazdaság színvonalára következtethetünk. Tantárgyunk célja, hogy a hallgatók vegyék észre: a korrupciót nem szerencsés morális problémává degradálni. Amennyiben pusztán kriminalisztikai és jogi eszközökkel lépnek fel ellene, bumeránghatásaként, transzparencia paradoxont idéznek elő. Hatékonyabb megelőzni, és visszaszorítani a korrupcióra késztető körülményeket. Kurzusunk célja, hogy a hallgatósággal megismertessük a korrupció természetét, makro- és mikro-gazdaságtanát, feltárásának pénzügyi és ellenőrzési ismereteit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a korrupciókutatás speciális, multidiszciplináris természetét.
- Ismeri a korrupcióban érdekelt korrupt szereplők érdek és értékrendszerét, és az általuk formálódó un. „korrupciós kultúrát.”
- Tisztában van vele, hogy összetett társadalmi, gazdasági jelenségről van szó, melynek ugyanúgy van szo-ciológiai, történelmi, kulturális, etikai, kriminológiai tartalma, miként mikro- és makro-gazdasági és pénzügyi következménye.
- Tisztában van vele, hogy a kriminális jelenségként korrupció (melyet a hatályos jogszabályok nevesítenek,) mellett vannak nem kriminálisan korrupt (tehát a hatályos jog szerint nem tiltott, de korrupt) cselekmények is, ismeri ezeket, és el tud igazodni közöttük.
- Rendelkezik azokkal az ismeretekkel, hogy a korrupciót be tudja azonosítani, nevén tudja nevezni, elkülönítve egyéb gazdasági természetű vétségektől.
- Ismeri a korrupciót vizsgáló teszteket, statisztikus, illetve GDP-arányos méréseket
- Ismeri felderítésének, beazonosításának gazdasági, pénzügyi, pénzügyi-ellenőrzéstani módjait.
- Belátja, hogy a korrupció ellen fel lehet venni a „harcot”, de sokkal hatékonyabb a megelőzése, a korrupcióra késztető körülmények kiiktatása, illetve feloldása.
- Tisztában van vele, hogy pusztán csak kriminális eszközök fokozásával (büntetési tételek szigorításával, és rendőri eszközökkel) paradox módon nem csökkenthető a korrupció érzékelhető mértéke.
Képesség
- Képes felismerni korrupcióérzékeny helyzeteket, és közöttük eligazodni.
- Képes formalizálni a vizsgált jelenséget, a matematikai és formális logika eszközeivel hatékonyan és gyorsan képes nevén nevezni a korrupciós esetet, elkülönítve a nem korrupt, de vétkes egyebektől.
- Rendelkezik azokkal a képességekkel, hogy a korrupciós eseteket ne keverje össze egyéb gazdasági vétsé-gekkel (pl. csalás, sikkasztás, hűtlen kezelés), melyek nem korrupt természetűek.
- Képes a környezete számára un. integritás-programokat kialakítani, illetve kezelni, a transzparens (átlátható) gazdasági- és köz-viszonyok kialakítása érdekében.
- Rendelkezik azokkal az ismeretekkel, melyek segítségével képes meghatározni a korrupció (a korrupt gazdasági és közviszonyok) mikro- és makrogazdasági következményeit, adott esetben pénzben is kifejezhető következményeit.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Törekszik a korrupciónak az államháztartásra és közpénzügyekre gyakorolt tehertételeit csökkenteni, javaslataival segíteni a gazdasági szereplőket.
Önállóság és felelősség
- Kellő felelősséggel, és tudással rendelkezik ahhoz, hogy felelős döntéshelyzetbe kerülve korrekten kezeljen korrupció által veszélyeztetett helyzetet.
- Javaslatokat képes megfogalmazni környezete integritásszintjének növelése, valamint a korrupcióra késztető körülmények feloldása érdekében.
- Felelősséget érez az üzleti-, gazdasági- és közélet tisztasága tárgyában.
Oktatásmódszertan
Frontális előadások, frontálisan bemutatott számítási gyakorlatok és problémamegoldások.
Tanulástámogató anyagok
- Ákos Endre et. al. (2004): A Számvevőszéki ellenőrzés szakmai szabályai. ÁSZ – Módszertani Kiadványok. Állami Számvevőszék. (https://www.asz.hu/storage/files/files/%C3%96sszes%20jelent%C3%A9s/2015/15027j000.pdf?download=true )
- Balogh Péter – Szántó Zoltán (2018): Az integritás koncepciója és mérése. Magyar Tudomány. 4.
- Báger Gusztáv – Kovács Árpád (2005): Korrupció és számvevőszéki ellenőrzés lehetőségei. Fejlesztés és Finan-szírozás. 3.
- Gombár Csaba – Hankiss Elemér – Lengyel László (szerk.)(1998) Írások a korrupcióról. HELIKON - KORRI-DOR POLITIKAI KUTATÁSOK KÖZPONTJA
- Huff Endre Béla (2011): Etikai kontroll, az államháztartás és közpénzügyek tervezésében, vitelében, ellenőrzésében. NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ 244-278. o.
- Huff Endre Béla (2013): A korrupció háromszereplős modellje. Büntetőjogi Szemle. 1-2.
- (http://ujbtk.hu/huff-endre-bela-phd-a-korrupcio-haromszereplos-logikai-modellje/)
- Huff Endre Béla (2015): Korrupció, avagy a transzparencia paradoxona. Economica 4/1. 17-27. o. (http://gk.uni-pae.hu/downloadmanager/download/nohtml/1/id/4000043)
- Kornai János (1980): A hiány. KÖZGAZDASÁGI ÉS JOGI KÖNYVKIADÓ
- Kovács Árpád (2003): Pénzügyi ellenőrzés változó erőtérben. PERFEKT KÖNYVKIADÓ
- Lambsdorff, J.G. (2000): Wie last sich Korruption messen? Der Korruptionsindex von Transparency International. SPRINGER FACHMEDIEN
- Lambsdorff, J.G. (2007): The Institutional Economics of Corruption and Reform. Theory, Evidence and Policy. CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS
- Kornai János (1980): A hiány. KÖZGAZDASÁGI ÉS JOGI KÖNYVKIADÓ
- Pulay Gyula (2017): Miért (lehet) eredményes eszköz a szervezeti integritás a korrupciós megelőzésre? Köz-gazdaság. Augusztus
- Sebestyén Tibor (2005): Korrupciós trendek a magyar és nemzetközi adatok tükrében. Polgári Szemle. 3-4
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző írásbeli teljesítményértékelés (házi dolgozat) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (házi dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egy, a szorgalmi időszakban beadandó, 7-15 oldal terjedelmű házi dolgozat formájában, a témaválasztáshoz kapcsolódó feltételeket és az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés (házi dolgozat): 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 72,5–85 |
Közepes | 65–72,5 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
A szorgalmi időszak végéig beadandó házi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSz.) rendelkezései szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzat (TJSz.) által előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható, legkésőbb a pótlási időszak végéig.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés a kontakt órákra | 14×1=14 |
házi dolgozat elkészítése | 18 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Definíciós, ontológiai problémák: Korrupció beazonosításának szakmai szintű nehézségei; Multidiszciplináris megközelítés |
2. | A korrupciókutatás különlegessége: Diagnosztikus módszertan; formális- és szimbolikus-logika módszere; kvantitatív és kvalitatív módszerek; A korrupciókutatás elmélete |
3. | Az un. „korrupciós kultúra” természete: Korrupt magatartásformák feltérképezése; Kommunikációs technikák; Kriminális- és nem-kriminális korrupt szövetség |
4. | A korrupció gazdaságtana /1. Felmérése: Szocialista- és versengő kapitalista hiánymodellek; Korrupciós fertőzöttség mérése, a Transparency International Lambsdorff féle statisztikus módszerével (CPI).; A korrupciós fertőzöttség feltérképezése; A korrupció makro- és mikro-gazdaságtana; A versengés mérése (ICI) |
5. | A korrupció gazdaságtana /2. Feltárása (leleplezése): Gazdasági-, jogi-, politikai modellek; Mikro- és makro-gazdaság ellenőrzéstana; A korrupciós ellenőrzés intézményrendszere; Integritás, avagy transzparens társadalom. ; Transzparencia paradoxon |
6. | A korrupció gazdaságtana /3. Megelőzés: Prevenció, Korrupció és szocializáció, Integritás mértékének mérése az integritás indexel (IPI) |
7. | Összefoglalás |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Huff Endre | főiskolai docens | hebke@freemail.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlapot a Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.