Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A KORRUPCIÓ GAZDASÁG- ÉS PÉNZÜGYTANA
Azonosító
BMEGT30V102
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gilányi Zsolt
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gilanyi.zsolt@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa KT 2018.06.27. számú határozatával, érvényes 2018. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A korrupció nem valami végzetszerűen a társadalomra telepedett, és kezelhetetlen baj, félni tőle akkor kell, ha gazdasági és társadalmi törvényszerűségeit nem ismerjük. A korrupció ui. tünet, mely egy adott társadalom, társadalmi csoport szociológiai, gazdasági, és morális állapotát tükrözi. Korrupciós színvonalából a gazdaság színvonalára következtethetünk. Tantárgyunk célja, hogy a hallgatók vegyék észre: a korrupciót nem szerencsés morális problémává degradálni. Amennyiben pusztán kriminalisztikai és jogi eszközökkel lépnek fel ellene, bumeránghatásaként, transzparencia paradoxont idéznek elő. Hatékonyabb megelőzni, és visszaszorítani a korrupcióra késztető körülményeket. Kurzusunk célja, hogy a hallgatósággal megismertessük a korrupció természetét, makro- és mikro-gazdaságtanát, feltárásának pénzügyi és ellenőrzési ismereteit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a korrupciókutatás speciális, multidiszciplináris természetét.
  2. Ismeri a korrupcióban érdekelt korrupt szereplők érdek és értékrendszerét, és az általuk formálódó un. „korrupciós kultúrát.”
  3. Tisztában van vele, hogy összetett társadalmi, gazdasági jelenségről van szó, melynek ugyanúgy van szo-ciológiai, történelmi, kulturális, etikai, kriminológiai tartalma, miként mikro- és makro-gazdasági és pénzügyi következménye.
  4. Tisztában van vele, hogy a kriminális jelenségként korrupció (melyet a hatályos jogszabályok nevesítenek,) mellett vannak nem kriminálisan korrupt (tehát a hatályos jog szerint nem tiltott, de korrupt) cselekmények is, ismeri ezeket, és el tud igazodni közöttük.
  5. Rendelkezik azokkal az ismeretekkel, hogy a korrupciót be tudja azonosítani, nevén tudja nevezni, elkülönítve egyéb gazdasági természetű vétségektől.
  6. Ismeri a korrupciót vizsgáló teszteket, statisztikus, illetve GDP-arányos méréseket
  7. Ismeri felderítésének, beazonosításának gazdasági, pénzügyi, pénzügyi-ellenőrzéstani módjait.
  8. Belátja, hogy a korrupció ellen fel lehet venni a „harcot”, de sokkal hatékonyabb a megelőzése, a korrupcióra késztető körülmények kiiktatása, illetve feloldása.
  9. Tisztában van vele, hogy pusztán csak kriminális eszközök fokozásával (büntetési tételek szigorításával, és rendőri eszközökkel) paradox módon nem csökkenthető a korrupció érzékelhető mértéke.
Képesség
  1. Képes felismerni korrupcióérzékeny helyzeteket, és közöttük eligazodni.
  2. Képes formalizálni a vizsgált jelenséget, a matematikai és formális logika eszközeivel hatékonyan és gyorsan képes nevén nevezni a korrupciós esetet, elkülönítve a nem korrupt, de vétkes egyebektől.
  3. Rendelkezik azokkal a képességekkel, hogy a korrupciós eseteket ne keverje össze egyéb gazdasági vétsé-gekkel (pl. csalás, sikkasztás, hűtlen kezelés), melyek nem korrupt természetűek.
  4. Képes a környezete számára un. integritás-programokat kialakítani, illetve kezelni, a transzparens (átlátható) gazdasági- és köz-viszonyok kialakítása érdekében.
  5. Rendelkezik azokkal az ismeretekkel, melyek segítségével képes meghatározni a korrupció (a korrupt gazdasági és közviszonyok) mikro- és makrogazdasági következményeit, adott esetben pénzben is kifejezhető következményeit.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Törekszik a korrupciónak az államháztartásra és közpénzügyekre gyakorolt tehertételeit csökkenteni, javaslataival segíteni a gazdasági szereplőket.
Önállóság és felelősség
  1. Kellő felelősséggel, és tudással rendelkezik ahhoz, hogy felelős döntéshelyzetbe kerülve korrekten kezeljen korrupció által veszélyeztetett helyzetet.
  2. Javaslatokat képes megfogalmazni környezete integritásszintjének növelése, valamint a korrupcióra késztető körülmények feloldása érdekében.
  3. Felelősséget érez az üzleti-, gazdasági- és közélet tisztasága tárgyában.

Oktatásmódszertan

Frontális előadások, frontálisan bemutatott számítási gyakorlatok és problémamegoldások.

Tanulástámogató anyagok

  • Ákos Endre et. al. (2004): A Számvevőszéki ellenőrzés szakmai szabályai. ÁSZ – Módszertani Kiadványok. Állami Számvevőszék. (https://www.asz.hu/storage/files/files/%C3%96sszes%20jelent%C3%A9s/2015/15027j000.pdf?download=true )
  • Balogh Péter – Szántó Zoltán (2018): Az integritás koncepciója és mérése. Magyar Tudomány. 4.
  • Báger Gusztáv – Kovács Árpád (2005): Korrupció és számvevőszéki ellenőrzés lehetőségei. Fejlesztés és Finan-szírozás. 3.
  • Gombár Csaba – Hankiss Elemér – Lengyel László (szerk.)(1998) Írások a korrupcióról. HELIKON - KORRI-DOR POLITIKAI KUTATÁSOK KÖZPONTJA
  • Huff Endre Béla (2011): Etikai kontroll, az államháztartás és közpénzügyek tervezésében, vitelében, ellenőrzésében. NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ 244-278. o.
  • Huff Endre Béla (2013): A korrupció háromszereplős modellje. Büntetőjogi Szemle. 1-2.
  • (http://ujbtk.hu/huff-endre-bela-phd-a-korrupcio-haromszereplos-logikai-modellje/)
  • Huff Endre Béla (2015): Korrupció, avagy a transzparencia paradoxona. Economica 4/1. 17-27. o. (http://gk.uni-pae.hu/downloadmanager/download/nohtml/1/id/4000043)
  • Kornai János (1980): A hiány. KÖZGAZDASÁGI ÉS JOGI KÖNYVKIADÓ
  • Kovács Árpád (2003): Pénzügyi ellenőrzés változó erőtérben. PERFEKT KÖNYVKIADÓ
  • Lambsdorff, J.G. (2000): Wie last sich Korruption messen? Der Korruptionsindex von Transparency International. SPRINGER FACHMEDIEN
  • Lambsdorff, J.G. (2007): The Institutional Economics of Corruption and Reform. Theory, Evidence and Policy. CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS
  • Kornai János (1980): A hiány. KÖZGAZDASÁGI ÉS JOGI KÖNYVKIADÓ
  • Pulay Gyula (2017): Miért (lehet) eredményes eszköz a szervezeti integritás a korrupciós megelőzésre? Köz-gazdaság. Augusztus
  • Sebestyén Tibor (2005): Korrupciós trendek a magyar és nemzetközi adatok tükrében. Polgári Szemle. 3-4

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző írásbeli teljesítményértékelés (házi dolgozat) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (házi dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egy, a szorgalmi időszakban beadandó, 7-15 oldal terjedelmű házi dolgozat formájában, a témaválasztáshoz kapcsolódó feltételeket és az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés (házi dolgozat): 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
72,5–85
Közepes 65–72,5
Elégséges 50–65
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

A szorgalmi időszak végéig beadandó házi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSz.) rendelkezései szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzat (TJSz.) által előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható, legkésőbb a pótlási időszak végéig.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés a kontakt órákra 14×1=14
házi dolgozat elkészítése 18
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Definíciós, ontológiai problémák: Korrupció beazonosításának szakmai szintű nehézségei; Multidiszciplináris megközelítés
2. A korrupciókutatás különlegessége: Diagnosztikus módszertan; formális- és szimbolikus-logika módszere; kvantitatív és kvalitatív módszerek; A korrupciókutatás elmélete
3. Az un. „korrupciós kultúra” természete: Korrupt magatartásformák feltérképezése; Kommunikációs technikák; Kriminális- és nem-kriminális korrupt szövetség
4. A korrupció gazdaságtana /1. Felmérése: Szocialista- és versengő kapitalista hiánymodellek; Korrupciós fertőzöttség mérése, a Transparency International Lambsdorff féle statisztikus módszerével (CPI).; A korrupciós fertőzöttség feltérképezése; A korrupció makro- és mikro-gazdaságtana; A versengés mérése (ICI)
5. A korrupció gazdaságtana /2. Feltárása (leleplezése): Gazdasági-, jogi-, politikai modellek; Mikro- és makro-gazdaság ellenőrzéstana; A korrupciós ellenőrzés intézményrendszere; Integritás, avagy transzparens társadalom. ; Transzparencia paradoxon
6. A korrupció gazdaságtana /3. Megelőzés: Prevenció, Korrupció és szocializáció, Integritás mértékének mérése az integritás indexel (IPI)
7. Összefoglalás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Huff Endre főiskolai docens hebke@freemail.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlapot a Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.